Advertenties


Mogelijkheden motorische aanpassingen Megane RS II

Gestart door Zeel, 28 oktober 2016, 15:42:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zeel

Goedemiddag allen,

Na even spitten vond ik nog steeds niet wat ik eigenlijk echt zoek. Misschien kan iemand mij in dit topic helpen.

Wat voor mogelijkheden zijn er voor het verhogen van het vermogen voor een RS II uit 04? Ik heb geïnformeerd bij Beek Autoracing en die zeggen 245pk/350Nm ivm configuratie van het motorblok. Betekent dit dat het blok niet meer aan kan of moet ik in dit geval gaan kijken naar het inlaat- en uitlaattraject? Tot waar kan een standaard blok gaan zonder gekke problemen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groet,

Sander

adinsx

Mijn tip, neus even rond op het forum van RTC (renault-tuning.com). Daar is veel ervaring, misschien meer dan hier.
Niettemin, pas op met de huis-tuin-keuken tuners. Ziptuning e.d. kun je beter links laten liggen gezien zij een standaard software-pakketje erop zetten ipv op maat tuning. Er zijn voorbeelden genoeg waar bleek na ZIPmapping dat een motor gewoon stond te pingelen.
Tunen is niet turbodruk wat omhoog, iets meer inspuiten. Nee, het moet wel secuur gebeuren.

Overigens, Beek Autoracing reken ik wel tot de professionals.
Bij RTC hebben ze meerdere keren per jaar rollenbankdagen waar ik denk een van de beste RenaultSport-tuners komt, Fastchip. De auto wordt ter plekke op de rollenbank voorzien van software op maat. Reken voor de II RS op maximaal 260 pk aan de krukas en zo'n 350-380 Nm. Dan houdt het wel op veiligheidshalve, maar ook omdat de injectoren of turbo het verder beperken. Exacte details weet ik zo niet, raadpleeg even RTC.

Wat je zelf nog voorafgaand kan doen is een grotere intercooler van b.v. Forge monteren.
Mijn II RS F1-R26 was voorzien van zo'n intercooler door de vorige eigenaar. (staat te koop overigens bij eigenaar na mij, de 47-ZK-XS). Had zo'n 265 pk en 380 Nm uit mijn hoofd. Nooit aan toe gekomen de Fastchip-kuur te laten ondergaan overigens, heb de auto iets meer dan een jaar gehad i.v.m. leaseauto.

Succes!
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

richard65

#2
Zoals beekracing al aangeeft zover kun je gaan met het gewone blok.
Als je verder wil zal het blok hierop aangepast moeten worden.
Andere krukas,andere drijfstang,andere nokkenas,andere zuigers,andere lagers andere inlaat uitlaat cilinders uithonen
andere inspuiting andere brandstofpomp enz enz enz.
Ook maar tot een bepaalde hoogte kun je de veranderingen doorvoeren.
Daarna als je nog meer wil zul je toch echt naar een ander blok moeten.
En ja dan begint het weer van voor af aan andere nokkenas andere zuigers
andere inlaat uitlaat.

Zeel

Citaat van: richard65 op 28 oktober 2016, 21:58:23
Zoals beekracing al aangeeft zover kun je gaan met het gewone blok.
Als je verder wil zal het blok hierop aangepast moeten worden.
Andere krukas,andere drijfstang,andere nokkenas,andere zuigers,andere lagers andere inlaat uitlaat cilinders uithonen
andere inspuiting andere brandstofpomp enz enz enz.
Ook maar tot een bepaalde hoogte kun je de veranderingen doorvoeren.
Daarna als je nog meer wil zul je toch echt naar een ander blok moeten.
En ja dan begint het weer van voor af aan andere nokkenas andere zuigers
andere inlaat uitlaat.

Richard ik merk dat jij er verstand van hebt. Ik merkte gisteren het volgende:

Tussen 2500 en 3000 toeren schiet het toerental 1000 toeren omhoog en daalt daarna weer. Let op, dit is bij volgas. De auto schiet ook wel echt vooruit, dus ondervind daar niet echt hinder van en hij begint op de voorwielen dan ook te zoeken. Ik rijd op redelijk opgereden WINTERbanden (die zaten eronder). Denk jij dat dit wielspin of koppelingslip is? Het is in alle versnellingen wel eigenlijk.

Wat denk jij?

Groet, Sander

Christian de Vriend

#4
Megane 2 rs blokken zijn best sterk,en kunnen aardig wat hebben.

wat ik in de afgelopen 12 jaar vaak het gezien bij de dynojet meetings in goes (waar fastchip dan afsteld)
is dat kat vervanger een aanrader is,als je verder gaat met dikkere uitlaat,intercooler ect..
dan is het meestal ff de vraag of de koppeling het wel fijn vind,zeker als het blok gezond is,heb je
kams dat het koppel iets terug geschroeft moet worden om de koppeling te besparen.

Als je extremer wilt gaan,dan word er wel eens een rs3 (twinscroll) turbo gemonteerd,
of gewoon een dikkere turbo.

Een goed lichtfilter systeem is ook belangrijk,heb al meerdere rs-en mee gemaakt die niet
optimaal afgesteld konden worden door een slecht filter systeem.

Tevens heb ik vaak gezien,en gehoord dat de standaard slangen van de turbo naar
het blok,worden vervangen voor harde buizen.

Benzine kwaliteit is ook niet geheel onbelangrijk,als er "uilenziek" in de tank zit,is dit al meestal
op de 1e run te zien,voor een goed resultaat raden we altijd vpower of bp ultimate aan,let wel
als je bent afgesteld op deze benzines,kan je geen 95 meer tanken.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Christian de Vriend

#5
Citaat van: Zeel op 29 oktober 2016, 15:06:24
Richard ik merk dat jij er verstand van hebt. Ik merkte gisteren het volgende:

Tussen 2500 en 3000 toeren schiet het toerental 1000 toeren omhoog en daalt daarna weer. Let op, dit is bij volgas. De auto schiet ook wel echt vooruit, dus ondervind daar niet echt hinder van en hij begint op de voorwielen dan ook te zoeken. Ik rijd op redelijk opgereden WINTERbanden (die zaten eronder). Denk jij dat dit wielspin of koppelingslip is? Het is in alle versnellingen wel eigenlijk.

Wat denk jij?

Groet, Sander

Als de koppeling is,zou je dit een paar keer achter elkaar moeten doen,dan zou het moeten
gaan stinken,het is een aparte lucht,heeft wat weg alsof je snoei hard heb moeten remmen,
en je dan de remblokken ruikt.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Zeel

Citaat van: Christian de Vriend op 29 oktober 2016, 17:58:25
Als de koppeling is,zou je dit een paar keer achter elkaar moeten doen,dan zou het moeten
gaan stinken,het is een aparte lucht,heeft wat weg alsof je snoei hard heb moeten remmen,
en je dan de remblokken ruikt.

Thanks voor je reactie. Moet eerlijk zeggen dat ik denk dat deze niet meer standaard is. Ik weet niet tot welke versnelling zo'n RS zo onrustig hoort te zijn op het gas? Heb vanmiddag een heel stuk gereden en paar keer goed doorgetrapt, maar heb niets geroken. Misschien de mensen achter me wel... :')

Het gebeurt ook echt alleen als ik 'ineens' volgas ga, dus de turbo erin klapt. Als ik rustiger opbouw doet hij het niet. Heb nog een set nieuw gespoten velgen erbij gekregen, dus ga wel even kijken voor een goede set zomerbanden en dan eens kijken wat hij doet. Iemand een idee wat koppeling vervangen kost bij zo'n RS? :'(

Voorlopig wel helemaal tevreden met mijn RS! Wat een bommetje op wielen zeg!

richard65

#7
Moeilijk om het vanachter een computer te zeggen wat het kan zijn.
Zou het zelf moeten voelen kan ook de slechte staat van de banden zijn wat
je zelf ook al aangeeft in de zomer met droog voldoen ze misschien nog
maar met vochtig weer zoals nu niet.
Zou met vier goede banden beginnen als ik jou was denk dat je er dan al bent
of in ieder geval op de goede weg zou ook nog in aandrijflijn kunnen zitten.
Wegdek nat kan ook nog in de oorzaak meespelen omdat het contact met
de weg goed moet zijn om de krachten die vrijkomen tijdens accelereren.
Ik heb ooit een Renault 5 alpine turbo gehad met slechte banden dus ja tijdens
gas geven wou hij wel weg maar kreeg door de slechte banden geen goed wegcontact.
Motor liep goed turbo draaide toeren gingen omhoog maar kreeg het niet direct op de weg gezet.
Nieuwe banden erop werd een stuk beter maar naderhand ook koppeling vernieuwd omdat het nog steeds
niet goed voelde met gas geven.
Wel toeren maken maar toch een klein dipje houden waarvan ik dacht ja hij wil wel maar hij kan niet.
Na de koppeling vervangen te hebben was het over toen ging hij ook als de brandweer helaas is toen de turbo in de soep gedraait en heb ik hem verkocht waar ik nu weer met weemoed aan terug denk.
Maar ik zeg al ik zou het moeten voelen om het zeker te kunnen zeggen.
Begin met een paar goede banden dan weet je dat het wegcontact in ieder geval goed is als je de koppeling zou moeten vervangen zorg voor een goede koppelingset.
Ik heb toen bij mij de koppelingset twee keer in korte tijd moeten vervangen doordat ze twee keer een koppelingset van een gewone R5 hadden meegegeven.
En ja die van een gewone R5 kunnen de krachten niet aan van de Alpine turbo dat was een keer ermee optrekken en de koppelingsplaat was al naar zijn grootje de tweede weer eraan
Bij de derde hadden ze pas in de gaten dat ik een R5 alpine turbo set nodig had.

Christian de Vriend

#8
De enige manier om er precies achter te komen of die standaard is ja of nee, en de eventuele problemen zijn met de ecu,is een roller sessie.

Wat redelijk veel gebeurd is,men boekt voor een rolsessie (enkel vermogens meting) met een optie
om de auto te laten mapen,fastchip draait altijd een logging uit,om te kijken hoe of wat,aan de hand
daar kan zowel de eigenaar (in dit geval jij) als fastchip bepalen of het rendabel is. ect..
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev