Advertenties


Verlagen Mégane II GT, dilemma; veren of schroefset?

Gestart door Heatzone (Mark), 25 februari 2016, 13:15:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heatzone (Mark)

Ik zit al enige tijd in dubio over het verlagen van mijn Mégane....
Vorig jaar heb ik DZ exclusive velgen overgenomen. Deze velgen zijn 18inch en 8.5J breed. Hier hoort natuurlijk een passende verlaging bij...

Ik heb een foto gevonden van een Mégane met dezelfde velgen (die van mij heeft geen gouden accenten 8)7 ):


Een schroefset voor de Mégane kost al snel 900+ euro (wil geen B-merk). Verlagen met veren kost ongeveer 200/300 euro.
Ook kan ik nog gaan voor schokdempers met verlagingsveren van Koni in combinatie met Eibach veren geloof ik, dit is 500/600 euro.

De GT is als het goed is standaard al lager en dus zullen de opgegeven waarde van +/- 35mm niet gehaald worden toch? Ik kan nergens echt een goede vergelijking vinden... Wellicht hebben jullie iets waarmee ik kan vergelijken? Ik ben bang dat hij of niet laag genoeg komt te liggen in combinatie met de velgen of achterover gaat hangen...

Een schroefset is natuurlijk het meest ideale maarja... ST suspension is het goedkoopste en deze is al vanaf 800/900 euro....

Iemand tips/ervaringen? 8)

Dit is de auto waar het om gaat:



Felix

Ik heb mijn standaard Megane 30mm verlaagd met Eibach veren. Echter, omdat ik een zware LPG tank mee zeul heb ik aan de achterzijde versterkte MAD veren voor de Megane GT gemonteerd. Nu ligt hij mooi in balans.
Met de standaard 30mm verlagingsset van Eibach zal je denk ik niet veel verschil zien.

Van die goedkope schroefsets ben ik een beetje huiverig. Ik hoor vaak dat je beter iets van een gerenommeerd merk kan kopen. Maar dat zijn niet mijn woorden, heb er tenslotte geen ervaring mee.

Heatzone (Mark)

#3
Bedankt voor de suggestie Madbull. Maar ik ga liever voor een gerenommeerd merk..!

@Felix, ja, de GT is standaard 1cm lager... Als ik zou kiezen voor H&R (3.5/4 cm) dan zak ik maar 2.5/3 zou je zeggen toch?
Onder mijn Mégane 1 heb ik gereden op een V-Maxx schroefset, opzich een prima schroefset. Maar V-maxx kan natuurlijk niet op tegen een schroefset van bijv. H&R.

De afweging tussen veren 200 euro en schroefset 900+ euro is lastig.. Ik wil en kan namelijk niet bijzonder laag ivm alle drempels in de woonwijk waar ik woon. MAAR ik wil ook geen enorme wheelgap...   8)7. Maar een schroefset kopen terwijl veren wellicht ook volstaan is natuurlijk zonde van het geld...

Yorick

Je zou natuurlijk ook contact op kunnen nemen met het bedrijf van die goedkopere schroefset.
Misschien kun je iets voor elkaar krijgen, dat je het een half jaar garantie krijgt ofzo.

Of ergens een tweedehands set scoren, misschien kan Tedo iets voor je vinden ;)

Heatzone (Mark)

@Yorick, het gaat mij niet zozeer om de garantie maar meer om de rij eigenschappen! Dat is ook puur de reden dat ik voor een A-merk wil gaan.

Dat is natuurlijk ook een optie! Laatst al eens geboden via E-bay op verlagingsveren maar toen greep ik mis..  :x

Yorick

Dan zou je die toch alsnog kunnen testen? Je zou aan kunnen geven dat de opinie op een forum als deze niet echt enthousiast is, en of ze hierin eventueel wat willen doen. Wie weet is het prima spul, ik ken niemand die er mee rondrijd. Topmerken blijven uiteraard de beste, die zijn gerenommeerd.

Felix

Je zou jouw megane eens naast die van mij moeten zetten en het verschil bekijken. Hij staat nu op 16" met winterbanden. Over een maandje weer op 17", dan is het het beste te vergelijken denk ik.

Wat ga jij trouwens met je Celcius velgen doen als die DZ verlgen er op gaan?  :P

Jacques

#8
Als je voor een  KW schroefset gaat heb je een schroefset met een KONI schokbreker. Deze schokbreker heeft een zachte demping. Wat het comfort erin houdt. Je kunt de demping nog verstellen naar harder indien gewenst. Je hebt ze met een behuizing van staal ((variant 1) en van RVS (variant 2). De schokbreker heeft een kortere slag en de veer hangt er niet los tussen als hij volledig is uitgeveerd. Eventueel bij verkoop kun je ze weer los verkopen.
Je kunt natuurlijk ook een paar veren kopen en veerspanners en zelf aan de slag gaan. Ik vind het nadeel van verlagingsveren, dat ze vaak bij volledige wieluitvering los tussen de schokbreker liggen. De kans bestaan dat ze dan tussen schokbreker en spatbord komen en je auto is dan onbestuurbaar.
Wat je ook doet: wel overnieuw uitlijnen na afloop.

Heatzone (Mark)

De Celcius velgen wil ik gaan gebruiken voor de winter  :x :x

Kom jij ook naar de openingsmeeting van de Renaultclub Felix?  !-!

@Jacques bedankt voor jouw post. KW is natuurlijk de ultieme schroefset, maar ook zeer prijzig.
Waarschijnlijk zal mijn keuze niet op KW vallen ivm de aanschafprijs.

Jacques

Ik heb Bilstein B6 op de R19 zitten. Zo gebruikt gekocht. Volledig gedemoteerd en alles weer ingevet en gemonteerd. Dat kan ook. Moet zeggen dat Bilstein schokbrekers wel wat stug zijn. Daarom ook mijn voorkeur voor KONI.

Tedo

Citaat van: Felix op 25 februari 2016, 15:29:11
Wat ga jij trouwens met je Celcius velgen doen als die DZ verlgen er op gaan?  :P

Zijn deze met steek 4 x 100 dan?

Alessio

Als ik jouw was zou ik toch de schroefset verkiezen,kies je zelf de hoogte(30min en is versteld)+rijd toch wel stukken beter dan met die verlagingsveren op de originele dempers(zo was het bij mijn wagen,geen Megane).
Ook als je langere afstanden doet,schroef je ze gewoon omhoog en zit je niet het hele traject te schokken.
Heb zelf met men megane op v-maxx gereden en rijd met de lancer op een KW set en ik moet zeggen,die KW set rijd beter dan origineel dus echt wel een aanrader die KW set's. V-maxx komt er bij mij niet meer onder als je dat comfort gewoon bent  Y
Misschien gewoon zoeken naar een 2dehands A-merk setje,heb ik ook gedaan en ben 700euro kwijt geweest aan men KW set(6maand oud) en nieuw waren ze 1450euro. Dus kan je wel misschien iets deftig in vinden!

Heatzone (Mark)

Citaat van: Tedo op 25 februari 2016, 17:16:16
Zijn deze met steek 4 x 100 dan?
Yess! Helaas wel. Had liever een andere steekmaat gehad :P

Heatzone (Mark)

Ondertussen heb ik een schroefset besteld! Het is een Weitec/ST schroefset geworden. De schroefsets voor een Megane II zijn op de een of andere manier een stuk duurder dan een schroefset voor bijvoorbeeld een clio III.

Voor een ieder die nog een schroefset zoekt voor zijn Megane II, er is niet heel veel keuze. V-maxx is een van de goedkoopste en degelijke keuze. Jap Power kan deze leveren voor ongeveer 390 euro. Deze is alleen niet passend op de RS (moet je ook niet willen denk ik). Weitec/ST is een goede optie, deze is net zoals V-maxx passend op alle modellen behalve de RS. Deze kost 780 euro bij schroefset-shop.nl (onderdeel van Car Fantasy). De overige 2 keuzes zijn H&R en K&W. Beide enorm prijzig en deze prijzen beginnen boven de 1100/1200 euro. 

Stroeve Motorsport heb ik meerdere keren benaderd via mail en telefoon maar die bellen niet terug en mail beantwoorden ze niet.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev