Advertenties


Kofferbak inbouw

Gestart door paikey, 26 juni 2008, 22:47:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paikey

Beste megane liefhebbers,

Ik ben een beetje aan het kijken voor hoe ik mijn kofferbak wil indelen. :)
Nu ben ik er eigenlijk al wel uit.
Ik wil het ongeveer zo: _o_
Maar dan iets schuiner en waar het plaatje van explode zit komt een condensator en me versterke komt
in een dubbele bodem met pleksie glas.
Nu zijn de vragen: :?
-omdat de woofers tegen elkaar zijn gericht,wat doet dit dan met het geluid?
-Wat is het verschil als ik de woofer met de machneet naar buiten zet?
-Als er iemand andere mooie optie's heeft (met 2 woofers) zou ik die graag willen zien? o-)

Erix

Antwoord op je vragen:
- omdat de woofers tegen elkaar zijn gericht, wat doet dit dan met het geluid?
Dit doet helemaal niets met het geluid. De gedachtes die je misschien hebt waardoor het fout gaat (gedeeltelijke uitdoving door interferentie) is niet van toepassing in dergelijke kleine ruimtes zoals een kofferbak. In ruimtes zoals deze kan een geluidsgolf zichzelf niet helemaal ontwikkelen in 1 richting waardoor er niet echt te spreken is van een afstraalgedrag maar eerder van simpele druk opbouw. Simpel gezegd bouwen de 2 subwoofers samen gewoon een (onder)druk op in de ruimte tussen de woofers en de achterklep. In feite zit elke subwoofer in 2 gesloten behuizingen. Houdt hier wel rekening mee bij het ontwerpen.

- wat is het verschil als ik de woofer met de magneet naar buiten zet?
Het ziet er anders uit :q. Verder verandert de locatie waar de subwoofer zit en dus ook de luchtverhounding. Van je eigen gemaakte behuizing wordt de netto-inhoud groter en de netto inhoud van de kofferbakruimte wordt kleiner. Houdt hier wel rekening mee bij het ontwerpen.


Wat voor subwoofers heb je eigenlijk?
ZX-Audio · the finest audio products around

paikey

en hoe reken ik dat uit qwa inhoud en dergelijken??
ik wou gaan voor 2X :

Boschmann V 1250sni
12 inch subwoofer
700 watts
Afmeting: 12inch Ø
Systeem: high power subwoofer
Max/RMS vermogen: 700W Max/ 400W RMS
Impedantie: 4Ohm
Freq. bereik: 30Hz- 2.000Hz
Magneet: 50 Oz
Gevoeligheid: 88 dB/W*m (SPL)

Heb je misschien nog andere mooie inbouw voorbeelde ??
nie te moeilijk maar wel mooi o-)

Marcelo

erix,

Ik ga ook bezig met een kofferbak inbouw,
nu heb ik een lanzar woofer spec:
12'' Subwoofer Driver w/Chrome Plated Stamped Steel Basket
%u2022 Chrome Plated Heavy Stamped Steel Basket
%u2022 High Quality Chrome Plated Injection Cone
%u2022 Non-Fatiguing Butyl Rubber Surround
%u2022 2'' High Temperature Kapton Voice Coil
%u2022 80 Oz Strontium Magnet Structure
%u2022 Power Handling: 500 Watts RMS / 1000 Watts Peak
%u2022 Frequency Response: 30-1KHz
%u2022 Impedance: 4 Ohms
%u2022 Efficiency: 88dB
%u2022 Chromed Back Plate Cover
%u2022 Includes Installation Template

Nu zit deze in een geslote kist.
verder geen boekje bij gehad met het aantal liters
hoe kan ik als bijvoorbeeld de kist gesloten 35 liter is,
het aantal liters bepalen van een gepoorte kist?
hoor het graag !-!

Rmc_Jelluh

De site van Eric ....

www.zx-audio.nl

staan vele handige weetjes/tips op....


peterachterop

Jeetje waar heb je die foto opgegraven.
dat is een oudje.

Marcelo


Rmc_Jelluh

No Problem,

kan wel uit ervaring zeggen dat een gepoorte kist niet makkelijk zelf te maken is... (zelf niet voor ervaren lui)
en gesloten is daarin tegen makkelijker, om het goed te doen...

Marcelo

nee oke dat snap ik ;) ik zal geen kist kunnen maken zoals profs dat doen,
maar heb het eerder met een vriend van mij gedaan en is ook goed gelukt Y

Maar nog even een vraag ik heb gehoord dat als ik bijvoorveeld een kist van 40 liter heb,
ik er noppen demping in kan doen en dat maakt het aantal liters als het ware groter  :?
Klopt dat?

Erix

Citaat van: paikey op 27 juni 2008, 17:46:40en hoe reken ik dat uit qwa inhoud en dergelijken??

Verwacht niet al teveel van die subwoofer... Ik weet dat ze lekker goedkoop zijn, maar daar zijn de prestaties ook naar. De efficiëntie van de woofer ligt op 88dB/1Watt. Wanneer je nu de subwoofer met ongeveer 500 Watt gaat voeden zul je slechts op ruw weg 115dB uitkomen. Dit tekort creëert in feite een 'probleem'. Om toch een bass die op redelijk volume mee kan komen heb je heel wat versterker vermogen nodig. Dat vergt dus wat extra €€€ voor het aanschaffen van een versterker met de bijbehorende kabels. Een dikke amp heeft namelijk ook een dikke voeding nodig. Het geld wat je dus uiteindelijk denkt te besparen op een paar goedkope subwoofers ben je uiteindelijk dubbel kwijt aan de versterker en kabels die nodig zijn om een gemiddeld geluid eruit te krijgen.

Nu de vraag op je antwoord... met een dergelijke subwoofer wordt dat gokken aangezien er geen Thiele/Small parameters van deze subwoofer bekend zijn. Zonder deze parameters kan er simpelweg niets gesimuleerd/berekend worden. Het 'beste' wat je kunt doen is deze speakers door laten meten (zijn ze in mijn ogen niet waard) of een gok nemen en een gesloten 35-40 liter kist maken en deze eventueel te vullen met BAF (dempingwol).

Mocht je deze subwoofers nog niet hebben gekocht dan kun je mijn ogen beter wat duurdere subwoofers kopen die een heel stuk efficiënter zijn met daarbij een 'kleine' versterker. Als je later wat meer wilt, dan hoef je alleen maar een zwaardere versterker te kopen voor je subwoofers en schuif je het kleine versterkertje naar je voorspeakers.
ZX-Audio · the finest audio products around

Erix

Citaat van: Marcelo op 29 juni 2008, 15:26:21
Maar nog even een vraag ik heb gehoord dat als ik bijvoorveeld een kist van 40 liter heb,
ik er noppen demping in kan doen en dat maakt het aantal liters als het ware groter  :?
Klopt dat?

Het is inderdaad mogelijk om een demping aan te brengen zodat de behuizing wat groter lijkt voor de subwoofer unit. Echter doe je dit niet met noppenschuim maar met BAF. Dit is een soort synthetische wol en kun je bij de bouwmarkt halen bij de afzuigkappen (dat witte spul  :q). Noppenschuim absorbeerd namelijk niet veel maar zorgt meer voor diffusie wat meer effect heeft op de hogere frequenties.
ZX-Audio · the finest audio products around

monteurtje

nou ga ik naar mijn eigen vakantie ook beginnen met mijn audio. nou was bij mij het probleem van ik ga er twee openair woofers inleggen van boschmann 12" 1800watt 900rms das wel te doen zeg maar. met drie versterkers twee condensators extra accutje natuurlijk je kent het wel maar dan ligt de kofferbak al aardig vol. nou het volgende heb altijd een playstation met 7" scherm voorin gehad. nou wou ik de playstation achterin de kofferbak er bij zetten samen met een 17" scherm? heeft iemand een idee hoe dat ik deze indelen moet gaan maken en waar ik rekening mee moet gaan houden. want het moet er inpassen zeg maar. zat zelf te denken dubbele bodem. In de reseve wielbak de accu houte plaat versterkers naast elkaar. weer een plaat waar de kisten opkomen met de woofers. tussen de kisten de playstation de condensators links en rechts een in de kofferbak. en dan een of twee 17" schermen aan de klep maken opde een of andere manier.

OF heeft iemand een ander idee?

alvast bedankt mvg corné

Erix

Free-air subwoofers zijn niet toepasbaar in een Megane Coupe of je moet ze in de hoedenplank/achterbank willen monteren. 

Een Free-Air subwoofer is eigenlijk gewoon een subwoofer die dusdanige parameters heeft zodat deze het beste presteert in een openbaffle (vandaar de benaming free-air/open-air). Dit houdt in dat mocht je ze in een ruimte willen opsluiten (behuizing) dan dient deze minimaal 1,5x de inhoud te hebben van de Vas parameter aan beide zijden van de conus. Gemiddeld ligt dat op zo'n minimaal 100 liter bij subwoofers met een dergelijke strakke ophanging. Voor 2 van die 12" subwoofers ben je dus minimaal 4x 100 liter kwijt...

Gezien alle delen die je in je kofferbak kwijt wilt kun je beter een subwoofertje zoeken dat zich fijn voelt in een hele kleine behuizing.
ZX-Audio · the finest audio products around

Marcelo

en ik denk dat je playstation het naast een subwoofer ook niet prettig gaat vinden :P

monteurtje

oke thanx ga ik toch kijken voor de andere 12" die ik heb liggen 2x 1500watts 750 rms :D kijk wel wat het gaat worden het is ook de bedoeling dat het show word en niet bepaald dikke db audio

mvg corné

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev