Advertenties


Keuze van geluidsinstallatie Megane Coupe

Gestart door Univex, 7 februari 2011, 10:19:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWvanOmmen

Hey Univex, ik heb een week geleden ook een audiosetje gekocht, ook met alpine radio.

Daarnaast heb ik de volgende audio set van Vibe gekocht met 2 speakers een versterker en een subwoofer :

http://www.pimtensen.nl/offer_details.php?uid=157

Ik was in totaal, met extra setje bekabeling etc, voor in totaal 550 euro klaar als ik het goed heb.

Het is een echte goede bass set, als ik het volume redelijk opendraai, krijg je echt druk op je hoofd van de bass etc.. Echt een serieuze aanrader.

Om een klein beetje een impressie te krijgen ookal is het een beetje een bagger filmpje :

http://www.youtube.com/watch?v=dRE4rkxQbqM

Succes ermee,

Groet

JW

niXon

Hej,
ik heb ook een leuk setje in mijn megane coupe liggen. Niet duur en kan er goed mee knallen!
Ik heb er een Aviator EA301 600W sub in liggen met een dragster DCC582 composet voor. Deze 2 zijn aangesloten op een 900W Phonocar Alpha versterker (4 kanaals) en heb 2x 240W pioneer speakers in me hoedenplank liggen.
Deze zijn rechtstreeks aangesloten op mijn pioneer DEH-2200UB radio.
Hierbij heb ik groundzero kabels.
Het is zo een mix van vanalles bij elkaar, maar het klinkt zeker goed! Ze horen mij ook altijd thuis komen :P

Univex

Ik heb nu tijdelijk een subwoofer te leen (climax 500w) en ik merk dat de hoedeplankspeakers niet echt van goede kwaliteit zijn (rechter speaker gaat "klappen").

Nu dus de vraag of ik het beste gewoon 13cm vervangingsspeaker achter in kan leggen? ik heb al een leuk setje gezien van polk: http://rondevries.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=9326&hoofdgroep=9&subgroep=127

aan jullie de vraag of dit iets is?

dan kan ik later als ik mijn eigen subwoofer aanschaf een leuk composetje kopen ook van polk. Dit omdat een maatje van mij ook polk heeft met een heerlijk geluid!

Dus ik vraag weer even om jullie mening

m.v.g. Univex

jimbo

ik heb geen achter boxen en ik mis ze ook echt niet
ik heb een goede compo en een woofer en knallen maar dus kijk maar ik zou er nogeens over nadenken

Rogier

ik heb een compo set voor en achter speakers achter, als je de muziek iets van achter laat komen zoals ik het heb dan komt de muziek heel mooi door de auto heen ;)

RobScénic

Muziek moet van voor komen, niet van achter
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Univex

Oké zoals jullie het zegen dan; ik ga voor een nieuw composetje voor. Wat is momenteel het leidende merk met de beste prijs/kwaliteitverhouding? voor een composetje voorin de auto. (13 cm toch?).

Rogier

@ robcoupe, Bij mij komt de muziek ook van voren je hoort het bij mij ook een beetje van achterkomen. Ik vindt dat dan het geheel mooier is.

RobScénic

Muziek moet klinken alsof je voor een podium staat. Het meest ideale is dat je de muziek voor op de motorkap hoort, een klein beetje van bovenaf. Natuurlijk horen hier ook achterspeakers bij, maar de geluidsbeleving moet zijn alsof je bij een live-optreden staat.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

JWvanOmmen

@robcoupe

Ik heb echt niets te klagen met mijn Vibe setje, met 2 achter speakers 160w rms en sub. Het geluid wat uit mijn voorspeakers komt, hoor ik vrijwel niet, maar het klinkt echt heel erg lekker. =)

Univex

Om nog even terug te komen op mijn topic, ik ben er nog niet helemaal over uit.

Op het moment heb ik alleen een andere head-unit erin kunne zetten.
Ik wil nu gaan kijken voor een leuke subwoofer

Maar ik zit nu enorm te twijfelen of het een Ground Zero GZTB 300BR met een Ground Zero GZTA 1.800DX wordt, of een JBL GT5-1204BP met een JBL GTO3501.

Qua wattages heeft de jbl het meeste vermogen, maar ik weet zelf dat je daar niet naar moet kijken.

Help!?

nijntje

let bij de aanschaf van een subwoofer en versterker goed op of het past bij elkaar.
De GZ sub en versterker vind ik namelijk niet echt bij elkaar passen.
De sub is namelijk 400Wrms op 4 ohm terwijl de versterker op 4 ohm 350Wrms geeft en eigenlijk niet benut wordt aangezien deze zelfs 1 ohm stabiel is.
Kijk voor deze sub dan naar een 2 kanaals versterker die gebrugd op 4 ohm rond de 450Wrms of meer geeft.
Bijv deze:
http://pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=4&sub_id=31&cur_id=2998
Bijkomend voordeel is dat deze nog voordeliger is ook!!!

Zelf ben ik niet echt gecharmeerd van de JBL sub. GZ heb ik goede ervaringen mee, echter niet met deze serie (alleen met de Hydrogen en de Uranium).

Je kan ook kijken naar MTX, Audio System of Kicker. Deze merken hebben ook veel goede en voordelige subs in hun gamma.

Kijk verder goed naar het soort kist. De gz sub zit namelijk in een bass-reflex kist terwijl de JBL sub in een bandpass kist zit.
Afhankelijk wat voor soort muziek je speelt en wat je doeleind is (zeer strak spelen dus SQ, hard en vooral laag gaan) kies je een voor jouw een geschikte kist. Overweeg dan ook hoeveel ruimte je wil opofferen voor je sub.

- Voor SQ doeleinden wordt vaak gekozen voor een gesloten kist.
  Voordeel hiervan is dat je een kleinere kist hebt in vergelijking met een gepoorte (bass-reflex) kist of een bandpass kist.
  Je sub speelt makkelijker strak dan in de andere 2 soorten kisten.
  Nadeel is dat je sub minder diep en hard speelt, maar voor de meesten is dit voldoende.

- voor SPL (sound pressure level) doeleinden wordt meestal gekozen voor een bassreflex/gepoorte kist.
  Voordeel hiervan is dat de sub lager en harder speelt.
  Nadeel hiervan is dat de kist groter is en dus meer ruimte inneemt.

Niet elke sub is geschikt voor beide soorten kisten. Wordt een sub door de fabrikant in een bepaalde kist geleverd dan kan je er vanuit gaan dat deze daarvoor geschikt is.


Univex

Citaat van: nijntje op 19 mei 2011, 10:53:51
let bij de aanschaf van een subwoofer en versterker goed op of het past bij elkaar.
De GZ sub en versterker vind ik namelijk niet echt bij elkaar passen.
De sub is namelijk 400Wrms op 4 ohm terwijl de versterker op 4 ohm 350Wrms geeft en eigenlijk niet benut wordt aangezien deze zelfs 1 ohm stabiel is.
Kijk voor deze sub dan naar een 2 kanaals versterker die gebrugd op 4 ohm rond de 450Wrms of meer geeft.
Bijv deze:
http://pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=4&sub_id=31&cur_id=2998
Bijkomend voordeel is dat deze nog voordeliger is ook!!!

Zelf ben ik niet echt gecharmeerd van de JBL sub. GZ heb ik goede ervaringen mee, echter niet met deze serie (alleen met de Hydrogen en de Uranium).

Je kan ook kijken naar MTX, Audio System of Kicker. Deze merken hebben ook veel goede en voordelige subs in hun gamma.

Kijk verder goed naar het soort kist. De gz sub zit namelijk in een bass-reflex kist terwijl de JBL sub in een bandpass kist zit.
Afhankelijk wat voor soort muziek je speelt en wat je doeleind is (zeer strak spelen dus SQ, hard en vooral laag gaan) kies je een voor jouw een geschikte kist. Overweeg dan ook hoeveel ruimte je wil opofferen voor je sub.

- Voor SQ doeleinden wordt vaak gekozen voor een gesloten kist.
  Voordeel hiervan is dat je een kleinere kist hebt in vergelijking met een gepoorte (bass-reflex) kist of een bandpass kist.
  Je sub speelt makkelijker strak dan in de andere 2 soorten kisten.
  Nadeel is dat je sub minder diep en hard speelt, maar voor de meesten is dit voldoende.

- voor SPL (sound pressure level) doeleinden wordt meestal gekozen voor een bassreflex/gepoorte kist.
  Voordeel hiervan is dat de sub lager en harder speelt.
  Nadeel hiervan is dat de kist groter is en dus meer ruimte inneemt.

Niet elke sub is geschikt voor beide soorten kisten. Wordt een sub door de fabrikant in een bepaalde kist geleverd dan kan je er vanuit gaan dat deze daarvoor geschikt is.


Allereerst bedankt voor je reactie!
Dit neemt de twijfel al iets meer weg!
Ik ben eigenlijk op zoek naar een subwoofer die egt hard kan knallen!
Voornamelijk luister ik naar Hardstyle en house. En ik moet zeggen dat ik wel liever voor de soundpresure wil gaan!

Mijn voorkeur tot nu toe, naar aanleiding van jouw verhaal wordt waarschijnlijk de Ground Zero GZTB 300BR met de GZTA 2.250 MK² versterker.

Wat ik me nu afvraag. Is het niet ten nadelen van de kwaliteit als je iets gebrugd aansluit, anders is mijn keuze voor een 2 kanaals versterker al gemaakt!

Mijn voedingsbekabeling momenteel is 10mm2, gaat dit een beetje mee werken voor alleen een subwoofer? (ik wil binnenkort ook nog gaan kijken voor een 4 kanaals versterker met daarbij een leuke composet en hoedeplankspeakers die dus ook voeding nodig hebben) anders schaf ik de bekabeling pas aan als ik de volgende set ga kiezen.

Voor de subwoofer en versterker wil ik ongeveer 400 euro uitgeven en dan zoek ik iets wat het beste is aan kwaliteit.

nijntje

als je een beetje handig bent kan je ook een losse subwoofer kopen en dan zelf een kist bouwen.
Bij de meeste gangbare merken zijn prima schetsen te vinden welke afmetingen je kist moet worden.
Kist wordt gemaakt van MDF en hoeft dus helemaal niet zo duur te zijn.
Het zagen kan je overlaten aan de houthandel/bouwmarkt. Alleen zelf de maten van de planken doorgeven.
Thuis bouwpakket in elkaar lijmen, gat zagen voor je sub, eventueel nog bekleden en klaar is kees.
Dit scheelt je enorm veel geld en je kan je kist beter passend maken voor je auto.
Je kan dan met jouw budget naar hogere/betere lijnen versterkers en subs kijken.

Het bruggen van een 2-kanaals versterker voor je sub is niet hoorbaar slechter voor de kwaliteit van het geluid.
Doe je dit met een compo set dan kan je dit mogelijk horen aangezien de dempings factor van de versterker omlaag gaat.
Echter met een beetje kwalitatief goed spul valt dit best mee.

Je voedingskabel kan volgens mij maximaal 60A afgezekerd worden. Beste is voor de toekomst om een dikkere kabel te trekken en deze achterin te splitten naar 2 versterker middels een verdeelblok. Let hierbij wel op dat je bij het splitsen van kabels beide kabels opnieuw moet zekeren. Dit kan ook op het verdeelblok worden gedaan.
Voor nu zal ik eerst proberen of je bekabeling het trekt. Mocht je last krijgen van knipperende lichten dan is de kans groot dat je een dikkere kabel nodig hebt.
Beste is dan om ook je kabel vanaf je accu naar carrosserie en van dynamo naar accu te vervangen voor zelfde dikte.

Mocht je zelf een kist willen bouwen dan is dit miss een leuke set:
http://www.pijlaudio.nl/Webwinkel-Product-1828191/MTX-RT501.html
http://pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=6&sub_id=18&cur_id=7668

Deze subs kunnen een hoop vermogen aan en spelen echt loeihard!
Heb je voor minder dan €300,- een kwalitatief betere sub dan de GZ.

 


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev