Advertenties


Compo set ingebouwd, maar...

Gestart door RobinVP, 13 maart 2012, 11:19:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinVP

Hallo,

Na een hoop geprul, geplak, gesoldeer en geknip heb ik het eindelijk voor elkaar gekregen om een compo setje in te bouwen. Alle +en & -en drie maal gechekt om geen fase problemen te krijgen, alle verbindingen vanuit de filters ook gecontroleerd.

De eerste indruk is goed, het geluid is zuiver en helder. De hoge tonen komen beter tot zijn recht. Maar dan is er het laag. Dat mis ik enorm, tenminste dat dacht ik.

Bij een hoger volume gaan de ramen trillen net als de panelen op de deur. Vreemd zou je zeggen. Want voor het gehoor ontbreekt de bas, de auto denkt er echter anders over :q

Nu boog ik gisteren naar voren om iets te pakken en ineens viel mij op dat dit een wereld van verschil is. Als ik voor het stuur hang komt de bas pas tot zijn recht en dan blijkt waarom alles trilt.

Eenmaal weer naar achter ontbreekt deze weer. Zijn er mensen die ook die probleem hebben en eventueel een oplossing weten?
Zit zelf al te denken dat er misschien toch een + en - verwisseld is of misschien moet er beter geïsoleerd worden in de deuren?

Ik hoop dat iemand een suggestie heeft.

Remy P

#1
Hoi Robin,

dit is normaal. Hetzelfde geld ook voor mij, maar voor iedereen die een composet heeft. Een composet is namelijk een 2-weg systeem. Dat wil zeggen dat de hoge en midden tonen worden weergegeven. De speaker in de deur geeft het middenbereik aan, met een uitloop naar de bastonen. Echter, deze zullen nooit zo sterk worden weergegeven als een woofer.
Wil je een overal goed geluid, moet je een 3-weg systeem pakken, waar dus alle 3 toonsoorten volledig worden weergegeven.

Oplossing voor het probleem: sub toevoegen aan je audio :)

RobinVP

Sub staat op de planning! Voor nu wil ik echter wel de deuren isoleren om de resonantie tegen te gaan. Welk materiaal is hier het beste voor geschikt als je het bij de bouwmarkt haalt?

Xanquezer (Frank)

ik denk, na het verhaal te horen dat je inderdaad je lage tonen elkaar tegen werken.
+ en de - omwisselen doet veel wonderen :P
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

RobinVP

Bedankt frank, na jou verhaal ben ik gaan twijfelen. Ben net toch even de kabels ingedoken. Wat bleek, het composetje zelf zat prima. De hoedenplank speakers daarentegen zaten wel omgedraaid aangesloten. Dat verklaart ook dat ik in het midden van de auto weinig Bas hoorde. Enfin nu is het geluid mooi vol. Alles werkt samen en niet tegen elkaar in. Nu alleen die trillende ramen nog verhelpen :neen:

Xanquezer (Frank)

*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev