Advertenties


audio inbouwen

Gestart door joell88, 19 juli 2010, 01:29:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joell88

goede dag allemaal,

ik ben bezig wat audio in te bouwen in mijn auto en ben redelijk op weg maar vraag me nu af of jullie wat tips voor me hebben aangezien ik wel al wat kleine spulletjes heb maar wil eigenlijk gaan uitbreiden.

ik heb nu een mooie plank in de kofferbak gemaakt die op maat is mooi steuntje om mijn versterker er op te zetten en vast te schroeven, een schuine plank voor sub gemaakt. helaas sinds kort een dynamo ruis er in :S.
maar ik heb nu een 600 watt versterker met 4 kanalen die je kan bruggen tot 2 kanalen. mijn radio heeft 1 audio out uitgang die ik gesplitst heb tot 2 audio out om alle poorten van mijn versterker te kunnen gebruiken.

nu heb ik in de hoede plank 2x 320 watt woofers en me sub is 700 watt die heb ik verbonden met de versterker en de 2 voor boxen recht streeks verbonden met de radio.

hebben jullie misschien tips om dit te verbeteren. (zowiso moet ik de massa kabel verbeteren terwijl ik dacht die verbetert te hebben maar het contact punt op frame of misschien naar accu maar even kijken of dat wat word zodat de dynamo ruis weg gaat.

groetjes.

Rogier

goedemorgen,

het is denk beter om even foto's te plaatsen van je ontwerp, zodat iedereen een duidelijk beeld heeft.
en wat wil je precies verbeteren de kwaliteit of nog harder gaan, want daar kom ik niet achter in je verhaal.

verders succes !-!

joell88

ok ik zal even kijken of ik er zometeen foto's enzo op kan zetten thnx

groetjes

joell88

hier ben ik weer.

ik zal even een fototje laten zien wat mijn auto is ;)    dat is dan mijn auto.

dan even voor de duidelijkheid ik heb voor in in de deur in elke deur 1 box van 100 watt rechtstreeks naar de radio.
dan heb ik van mijn radio een rca kabel naar achter lopen en dan heb ik dit achter in staan.

vanaf deze versterker heb ik 2 woofers in de hoede plank liggen die beide 320 watt zijn ik heb ondertussen goede kabels gekocht om deze boxen aan te sluiten op mijn versterker dan kun je zien dat en een plankje links op de foto is geschroeft daar komt de plank met de sub op en die is 700 watt die ga ik bruggen op 2 poorten van mijn versterker.

nu is mijn vraag hebben mensen nog wat tips voor mij om dit te verbeteren...

overigens heb ik er nu ook een dynamoruis in zitten maar ik denk dat dat met mijn massa te maken heeft en ga dat eerst ook even uitzoeken zodra hij terug is van de garage :).

groeten.

Rogier

heb je de projecten pagina's al bekeken ?
daar staan ook een aantal afbeeldingen van club genoten die de audio mooi ingebouwt hebben.

maar misschien ligt het aan mij hoor of ik lees er overheen maar wat wil je precies verbeteren ?
wat ik wel begrijp is dat je de achterspeakers en de sub op 1 versterker wil laten draaien ?

joell88

dat is indd mijn dilemma ik heb 2x 320 watt boxen en 1x sub van 700 watt volgens mij kan ik daarmee niet het optimale halen uit mijn boxen met deze versterker.


Rick Santbergen

Waarschijnlijk niet. Hoeveel RMS is je versterker?

Citaat van: joell88 op 19 juli 2010, 13:27:07
dat is indd mijn dilemma ik heb 2x 320 watt boxen en 1x sub van 700 watt volgens mij kan ik daarmee niet het optimale halen uit mijn boxen met deze versterker.



Hebben wij het hier over RMS of MAX waardes?

nijntje

aan het merk te zien max waardes.
met deze  waardes kan je niets aangezien ieder merk op een andere manier berekend wat de max is van een versterker.
RMS waardes daarentegen kan je wel met elkaar vergelijken, mits de fabrikant niet lukraak getallen neer zet.

op hoeveel ampere is de versterker gezekerd?
Hoe dik is je voeding?
waar zit nu de massa?
beste is gordelbout te gebruiken voor massa. zorg dat je de lak er eerst afschuurd voor beter contact. daarna massa vastmaken en carroserie weer beschermen tegen roest.
massa terug naar de accu kan ook maar hoeft eigenlijk pas vanaf 35mmq (carroserie laat namelijk niet meer door).

je kan beter je speakers voor op je versterker aansluiten en je speakers achter op je radio.
voor dynamoruis check:
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687
loop al deze stappen af en je zal de oorzaak vinden.
voor meer handige tips:
www.12vhifi.nl
http://forum.showyoursound.nl

joell88

ik heb geen verstand van de rms waardes :) misschien is het handig hier in te verdiepen of kun je mij wat daar in uitleggen :).

De massa kabel zit nu aangesloten op de metalen plaat van de hoedeplank hij deed daar altijd goed mee maar ga eerst wel even aansluiten op de bout van de gordel achter. De plus kabel zat er al in van de vorige eigenaar die is niet zo dik dus dat staat ook in de planning. En er zit nu een 25A zekering in maar de vorige was perongeluk doorgebrand foutje van mij :) dus daarom 25 in gedaan maar er zat een 30 in dit was een tijdelijke oplossing.

Waarom is het slimmer de voorste boxen aan te sluiten op de versterker inplaats van de boxen achter

nijntje

bij een concert sta je ook niet met je rug naar het podium en staan de boxen ook niet van achter in de zaal richting podium gericht.
Wil je dus een zo natuurgetrouw geluid hebben in je auto dan moet je zorgen dat je muziek van voren komt.
Dit doe je door je speakers in je voordeuren meer te laten werken dan achter.
De compo voorin je auto heeft meestal een bereik van +/- 80hz tot 20000hz.

Verschillende types en hun bereik:
subwoofer 20 - 80 Hz
kickbass woofer 80 - 300 Hz
mid woofer 300 - 3500 Hz
tweeter 3500 - 20000 Hz

natuurlijk verschilt dit iets per speaker en auto.

hoe lager het geluid is hoe moeilijker het is om te traceren waar dit geluid vandaan komt.
om deze reden maakt het niet zo veel uit waar je je sub plaatst.

voor een goede en complete uitleg moet je www.12vhifi.nl maar eens doorspitten.
hier staat dit allemaal uitgelegd.

joell88

heeey peeps

ik ben druk bezig met inbouwen van me geluidsinstallatie. het is al aardig gelukt alleen aangezien ik toch alle 4 de boxen op me versterker wil maja ook mijn sub op de versterker wil en ik 4 kanaals versterker heb kocht ik er maar een 2 kanaals versterker die te bruggen is en ga ik die er nog een keer inbouwen aangezien alles er wel leuk uitziet ben ik nog niet helemaal tevreden :). omdat de plaat waar mijn sub in zit nog wat meer kan trillen en dat dus zonde van mijn geluid is en doordat het geen dichte kast meer is verlies ik wel wat vermogen dus ga ik nog even naar kijken maar zie de foto hoe het resultaat is geworden ;).


zo was het na klein beetje klussen zoals op volgende foto

en na dat klussen zag het er zo uit wel netjes maar zoals te zien is nog niet af natuurlijk :)


en tot nu toe eind resultaat dus met 1 sub en 1 versterker en de bekleding er op zit het er nu zo uit.

zoals te zien is moet de boven kant nog mooi bekleed worden en moet er zoals ik zei nog een extra versterker in :)

nijntje

wat voor 2-kanaals versterker heb je er bij gekocht?

joell88

hey

aan die 2e versterker de 2 kanaals dus heb ik niet te veel geld aan uit gegeven dit wil ik later als er wat meer geld is een betere voor aanschaffen maar het is een 2 kanaals versterker met max van 2x 300 watt en hij is te bruggen wat ik gedaan heb.  en heb er een 700 watt sub op zitten vandaar.

Alleen wat ik wel jammer vind is dat via me 4 kanaals versterker die naar 2 boxen gaat (moeten uit eindelijk 4 boxen worden) geeft best veel bass door waardoor de boxen al vrij snel gaan trillen en dat tenkoste van mijn geluid gaat :s heb jij enig idee

nijntje

dat je boxen gaan trillen kan verschillende oorzaken hebben.
-geen goede stevige inbouw
-geen demping achter de speaker
-te veel laagweergave
-afstellen versterker.

inbouw:
door een speaker stevig in te bouwen kan deze zich beter afzetten. vaak worden speakers met behulp van MDF ringen, stalen ringen of een combi daarvan gemonteerd direct op het staal van de deur.
Helaas gaat dat bij veel auto's niet zo makkelijk en helaas gebruikt renault het plastic deurpaneel om de speaker in te plaatsen. Het deurpaneel is niet stevig genoeg en resoneert dus mee samen met de speaker. dit gaat ten koste van je geluid.

demping:
door demping te plaatsen achter je speaker voorkom je dat je deurpaneel en ander plaatwerk mee gaat trillen.
de meest simpele manier is door bitumen matten te plakken, deze platen geven extra gewicht zodat het niet echt meer kan trillen. vaak wordt dan gezegd dat je deur dan "dood" is, als je er op klopt dan klinkt het dof.
een betere manier is het dempen met materialen die de geluidsgolven ook nog absorberen.
http://akoestiekwinkel.nl/audio-installatie.html
http://standartplast.hifimotive.nl/
zoals je kan zien bij bovenstaande links zit er ook een degelijk prijsverschil in.

laagweergave:
hoe lager je probeerd weer te geven door je speakers hoe zwaarder je speaker het heeft. als de inbouw niet optimaal is dan gaat het bij lagere weergave dus al eerder mis. de geluidsgolven zijn namelijk groter zodat alles eerder mee trilen.

afstellen versterker:
vaak kan je op je versterker filterinstellingen aanpassen. door je speakers voor goed af te filteren zorg je dat de laagste tonen niet naar je speakers voor in de deuren gaan.
zorg ook dat je de gain van de versterker niet te ver open draaid, het is namelijk geen volume knop.
als je deze te ver open draaid dan kan je versterker een clippend signaal afgeven aan je speaker. deze kan hier niet tegen en gaat vervormen. op de spoel van de speaker komt gelijkstroom te staan wat uiteindelijk zorgt dat je spoel doorbrand.

dan kan het ook nog aan je instellingen op je radio liggen.
zet bijvoorbeeld je bassboost uit als deze aanstaat.

joell88

wow thanx voor alle info man kijk hier heb ik wat aan ;).

En ik zat indd al te kijken naar die bitume matten alleen moet je die helaas bestellen ik was al opzoek in winkels hier. Maar ik zit te denken om dan me deur panelen en de hele kofferbak er mee te doen. En de plaat waar de sub in zit trilt indd erg veel zonde van me geluid maar komt vooral de manier van montage van de plaat zelf.

En ik mis toch wat klank door dat de kist niet dicht is.
Ik ga vandaag hier weer mee verder en laat je wel even weten wat het resultaat is geworden :) en hopen dat ik de bitume platen bij gamma kan vinden ofzo dan hoef ik niet te wachten al zou ik het bestelle ;).

Thanx nog voor alle info.



EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev