Ik heb m'n sub en versterker weer geïnstalleerd.
Maar nu was ik aan het meten en zakte de spanning tot 12.8v als ik hem open gooide.
Dit vind ik iets aan de lage kant ook de verlichting knippert.
Bekabeling is 50mm naar achter dan in het verdeelblok word het 35mm.
De versterker levert 550watt rms.
Een andere accu lijkt me de beste optie.
Heb zitten kijken voor een yellowtop.
Maar kwam toen ook een Kinetik HC1800 tegen.
Deze zou 81ah hebben.
Iemand hier bekend mee ? En zou dit mijn probleem op lossen ?
Suggesties zijn welkom
Groetjes Roel
Als ik zo je verhaal lees heb je denk ik meer aan een condensator.
Die vangt de piek spanningen op als het nodig is.
Ja maar zonder goede accu heb je tog niks aan een goeie condensator ??
En naar een hoeveel ah accu moet ik eigelijk kijken ?
Ik heb 2 versterkers van 2x 250 watt in me auto liggen
1 is voor de voor speakers
en de andere voor de subwoofer achterin
Ik heb nog steeds de standaard accu erin liggen geen extra zware ofzo
en heb ook geen condensator.
Als ik hem vol open gooi en film zit te kijken kan ik max 2 uur kijken zonder de motor te hoeven laten lopen.
En als ik hem dan start is het tik lopen alsof er niks aan de hand is.
Die condensators zijn wel leuk allemaal en ja voor een piekstoot makkelijk maar als je gewoon een normale instalatie heb van wat ik begrijp nieuwe accu en klaar goedkoper en makkelijker op te lossen
Ja das zo.
En met een nieuwe accu word de spanning in het algeheel een stuk hoger.
En das wat ik wil.
Naar hoeveel ah moet ik ongeveer kijken dan ?
Hey Roelk,
Ik heb speciaal voor je me schoenen aan getrokken en heel voorzichtig naar buiten gelopen ( voor de eerste keer vandaag)
Ik heb heb gewoon een 44ah erin liggen.
Let wel op ik heb geen elektrische ramen en zo.
Het enigste extra die ik heb is dan de AC maar meer ook niet.
haha dankje :D
ik heb zelf nu ook iets in die richting.
maar das niet genoeg ik denk dat die accu gewoon aan zn einde zit hoor.
maar als ik dan tog een nieuw zou moeten kopen dan gelijk maar een grote denk ik..
wat ik wel in mijn vorige auto heb gemerkt dat je met een condensator diepere bas krijgt.. je accu kan die tijdelijke pieken niet (goed) leveren. vooral zo'n kleine niet..
Nee dat weet ik.
Heb gemeten en egt pieken heb ik niet.
Maar vind gewoon de algemene spanning te laag.
En als je een constante spanning hebt ván 13,8 en hij zakt met een piek naar 13,5 dan lijkt dit me geen probleem.
Nu zit ik rond de 13.2 dus das wel een probleem met een flinke dip.
En zonder een goede basis heb je niks aan een condensator geloof ik.
Een spannig van 13,8V is een goed en normalen spanning,veel hoger moet je ook niet willen.
Ik had in me megane dipjes naar 10.6V en heb nooit nergens last mee of van gehad.........
Condensator er tussen om het zo goed en veel mogelijk op te vangen en het is klaar.
Daarbij als je een zwaarder accu gaat plaatsen gaat je voltage niet omhoog.......
Ja das zo maar bij m'n vorige wagen is de ecu eraan gegaan en dat kwam door onderspanning.
Vandaar dat ik hier voorzichtig mee ben.
En je spanning blijft stabieler met een grotere accu.
Wat het is, je dynamo laad met 80 A en je amp vraagt 60 A daarbij alle andere verbruikers. Het verschil tussen de lading en je verbruik moet de accu dus opvangen. Dus hoe zwaarder je accu, hoe minder vermogen gelijk van de dynamo afkomt en minder spoelbelasting. Dus geen knipperlichtjes 😉 dus ik denk dat een zwaardere accu wel nut heeft.
@Roel
Een originele accu 50ah en 600ampere.
Deze monteer ik in elke auto van mezelf en daar draaid alles goed op.
Bij mij staat er 12v 480ampere op.
Dus is mischien wel aan de kleine kant.
Ik heb gister een red top gekocht.
Maar deze doe ik achterin.
Er liggen al verdeelblokken.
Dus is het nu gewoon een kabel van de accu naar de verdeelblokken trekken met een relais ertussen ?
Er bestaan speciale scheidingsrelais onder andere voor campers voor auto's met twee accus. Die vind je op de site van Rick Donkers electronica. Kosten ca 100 euro. Je kunt ook de tweede accu via een relais bijladen. Als je dat doet, wacht dan even met inschakelen tot je auto is bijgekomen van het laden van de startaccu. Anders onttrek je misschien wel erg veel stroom van je dynamo.
Oke.
Maar ik kan dus gewoon vanaf m'n verdeelblokken kabels
Trekken naar die accu met een relais er tussen en een zekering ?
Ik zou de audio accu gewoon via een relais schakelen en dat relais 5 minuten na het starten inschakelen. Dan heeft je dynamo even de tijd om de capaciteit, die je onttrokken hebt aan de startaccu, bij te laden.
Zeker vlak na het starten wordt er vaak met 25A bijgeladen. Die stroom loopt dan wel weer redelijk snel terug naar een veel lagere waarde.
Oke dus de accu gewoon op de verseelblokken.
En tussen de kabel die van de startaccu naar de verdeelblokken loopt een relais zette. ?