Advertenties


[Megane Coupe Phase 1][2.0 16v Supercharger][Dirk Kuipers]

Gestart door Dirk Kuipers, 25 augustus 2006, 00:16:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

En in kleur, nu alleen nog de lak erover...
(slechte foto, maar ik heb niet anders):



Detailtje:



Ook natuurlijk het losse "balkje":



En nog wat steuntjes (opnieuw) gespoten:


Dirk Kuipers

#151
Vanmorgen in alle vroegte begonnen met lakken (zodat het nog even kon drogen en we einde middag konden beginnen met het inbouwen)..



Het motorblok weer opgebouwd:



Weer opbouwen:





En toen zat hij er weer in:



Kabelboompjes er weer invouwen:



En toen zag het er zo uit:





We hebben de motor ook alweer even laten lopen. Volgens mij is alles goed.
Leek alleen wel of de radiateur nu lek is. Kwam wat stoom vanaf en was wat vochtig in een hoek (hopelijk is het allemaal oud vocht, even afwachten nog)..
De waterpompregelaar heb ik ook weer terug gekregen. Deze week even testen of dat het allemaal doet en de auto verder inelkaar schroeven..  Y

Dirk Kuipers

En vandaag weer verder gegaan met opbouwen..
Mijn koplampen zaten nooit erg netjes ingebouwd. Menig geen heeft hier ook al eens iets over gezegd.
Vandaag eens goed de tijd hiervoor genomen.
Het kon gewoon niet beter dan het was, dus was er nog maar 1 uitweg, en dat is de zijschermen iets naar buiten halen zodat de koplampen er wel mooi binnen vallen.

Dat dus gedaan met wat ringetjes (yeah yeah, auto van voren dus weer een paar millimeter breder!! :P)



Het is nog steeds niet "je van het" maar wel beter dan het was.

Hier de voorkant eindelijk weer een helemaal in elkaar:



En daar de voorkant met wat leuks achter het gaas!  !-!



Nog wat foto'tjes bij donker:






Dirk Kuipers


Dirk Kuipers

Eindelijk weer eens naar een meeting geweest.

Kwam deze foto tegen, en kon het niet laten hem hier ook even te plaatsen.



Nu ik toch bezig ben:





Dirk Kuipers

Hebben jullie dit filmpje al gezien? :)
http://www.youtube.com/watch?v=NQ2WBWzoWtw

Overigens heb ik ook weer pech.. :)
Zit een raar geluid in de motor als ik boven de 2000 toeren kom. Een tokkend geluid wat niet erg gezond klinkt.. We vermoeden dat de krukaslagers hier toch niet tegen bestand zijn en één het heeft begeven. Binnenkort eens kijken wat de schade is..
Maar ach, ik heb in ieder geval 2 weekjes kunnen rijden! :P

Dirk Kuipers

Inmiddels wat onderzoek verder.
Eén van de onderste drijfstanglagers had het begeven.
Helaas Ziet het er naar uit dat de krukas ook niet helemaal fris meer is.

Wat nu moet gebeuren is de krukas er weer uithalen en hem dan laten meten met een micrometer. Als het vervolgens nodig blijkt te zijn de krukas laten slijpen.
Oftewel: blok gaat er waarschijnlijk weer uit.

Daarna weer inelkaar met nieuwe lagers en deze zomer hopelijk gewoon lekker rijden.

Ook al bezig geweest met de toekomstplannen.. Hoop er ooit nog een turbo bij op te knallen.
Dit samen met gesmeden zuigers, drijfstangen, etc.
Maar het is eerst even wachten op een schip met geld, dus helaas zit dat er nu nog even niet in.

Dirk Kuipers

Laat ik eens beginnen met een quiz.

Vraag: Waar zat de kapotte lager en is de krukas dus beschadigd?
Mogelijke antwoorden: A: de linker, of B: de rechter.
De te winnen prijs: De te betalen factuur voor de reparatie van de krukas? :) :-*



En hier staat hij dan weer. Zonder "hart". Voorlopig even de laatste keer, want als hij nu weer inelkaar gaat moet hij het deze zomer gewoon gaan doen, doet hij het niet, dan gaat hij eerst weer naar de garagebox en ga ik er wel weer mee bezig als er voldoende budget is om er ook een turbo bij op te knallen (jajaa, dat zijn de plannen).


Dirk Kuipers

#158
Na goed nadenken en overleggen weet ik ook hoe ik de olie ga koelen. Ook de oliefilter gaat verhuizen via een relocationkit. Ik kan nu namelijk niet bij de filter, dan moet eerst de compressor eruit, maar de compressor kan er pas uit als de radiateur eruit is.. Oftewel, dan moet ik alles uitelkaar halen om een oliefilter te vervangen... Met zo'n relocationset kan ik hem plaatsen waar ik maar wil.
Namelijk:

[EDIT, nieuw schema]


Daarnaast ook alvast goede olie gekocht die er straks in gaat.


Dirk Kuipers

#159
Vandaag weer wat leuk spul ontvangen:



Daarnaast nog een foto van de kapotte lager samen met een hele lager.
De rechter lager is kapot en een heel stuk breder 'geworden'. Vond het wel een grappige foto:



Hier kijkend van onder naar boven, vond ik ook wel een grappige foto:



Ook was het nog een klus om de poelie van de krukas en distributieriem los te krijgen. Daar heb je volgens mij 'speciaal' gereedschap voor nodig.

We hebben een plaatje gemaakt die we met 2 boutjes vast konden zetten op de poelie:



Door de grote bout vervolgens aan te draaien konden we de poelie eraf krijgen:





Dirk Kuipers

Vandaag het hele blok uitelkaar gehaald.





De rommel begint zich op te stapelen:



De krukas ligt inmiddels klaar voor reparatie.


Dirk Kuipers

Inmiddels het volgende weggebracht:

- Krukas.
- Onderblok.
- Kop.
- Nokkenassen met schalen.
- Zuigers met drijfstangen.

Om er naar te laten kijken.
Het leek of ik in een snoepwinkel stond..  o-)

Ik heb best veel opties gekregen wat we nu kunnen doen.

Bijvoorbeeld:
- Andere koppeling (sinterplaat met versterkte drukgroep)
- Gesmeden zuigers
- Honen, boren, vlakken onderblok.
- Repareren krukas
- Injectoren
enz enz enz enz enz.. :)

Word vervolgt.  Y

Dirk Kuipers

#162
Knoop is doorgehakt. Een turbo EN Supercharger lijkt toch te moeilijk.
Dus toch besloten er een grotere supercharger op te zetten.

De volgende bestelling is onderweg:





Dit is een MP90 eaton magna supercharger 4th generation.
Officieel voor 4.0 tot 5.7 liter motoren. De oude Supercharger was een M45 voor 1 tot 2 liter motoren.


Daarnaast gaat er met het blok het volgende gebeuren.

- andere krukas (huidige krukas is te stuk om te repareren).
- gesmeden zuigers en andere drijfstangen
- onderblok boren / honen en vlakken (onderblok is door hitte waarschijnlijk ook krom getrokken).
- andere injectoren
- andere nokkenassen (voor f7r blok met druk)
- nieuwe lagers
- arp drijfstangbouten
- het standaard werk zoals nieuwe oliepomp, carterset, kopset, distributieriem, kopbouten is ook besteld

Daarnaast ook waarschijnlijk het volgende:

- een kop van een 1.8 16v. En daar de kleppen van de 2 liter in bouwen. Zo heb ik eigenlijk gewoon een 2 liter kop, maar de inlaatkanalen van de 1.8 kop zijn groter.
- de brandstofpomp moeten we ook nog eens naar kijken.

Ook de koppeling gaat veranderd worden, maar ben er nog niet helemaal uit wat hier komen gaat.

Ook nog de twijfel of de compressor weer geplaatst word zoals hij nu geplaatst is, of dat ik een nieuw inlaatspruitstuk maken ga (laat maken) met een (water)radiateur erin die de lucht koelt en daar meteen de compressor op schroef.

Het gaat nog wel even duren voor alles klaar is, maar dan gaan we toch ook echt knallen!

Dirk Kuipers

Nogsteeds van alles aan het uitzoeken..
De SC is inmiddels binnen en is precies wat we hadden verwacht, namelijk groot, nieuw en indrukwekkend...





Dirk Kuipers

Motorblok is nog steeds niet terug van revisie..
Duurt iets langer dan gehoopt. Maar geduld is een schone zaak zeggen ze altijd..

De uitlaat gaat trouwens ook anders...
Ik wil een grotere diameter gaan gebruiken. Ik denk ongeveer 8 cm.

Om het verschil aan te geven:



Ook ben ik nogsteeds zoekende naar een andere koppeling. Ik kom er niet echt uit welk merk ik nu hebben wil.
Ook omdat ik daar eigenlijk nog helemaal geen ervaring mee heb.
Ik wil in ieder geval een sterke drukgroep en daarnaast een sinterplaat.

Ook denk ik een oplossing te hebben voor het inlaatspruitstuk. De SC moet hier direct op geplaatst worden en het spruitstuk moet water gekoeld worden..
Passen en meten kan pas als het blok er weer in ligt. Dus ook hier moet ik nog even geduld hebben..

Later meer!

PS: Uitlaat tekoop! Liefhebbers?


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev