Advertenties


EGR klep 1500 DCI

Gestart door Birt, 15 augustus 2008, 10:36:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birt

Hierover is al meer geschreven, maar ik wou alles verzamelen in een topic. Dit is misschien handiger voor degene die er ook naar zoekt.

Berichten uit een ander topic:

Citaat van: rened op  1 augustus 2008, 19:44:09
dat van die egr-klep wil ik wel weten, vraag ik me al een tijdje af.
hoe maak je die schoon bij een megane. Staat er ergens een verhaal over op internet?
Bij volkswagens doppen ze die vaak af. Kan dat bij renault ook?

Citaat van: Rene k. op  2 augustus 2008, 01:14:43
Jazeker kan dat bij renault ook..

Ik heb het zwarte gedeelte waar de stekker op zit gedemonteerd van de klep..

Toen heb ik een stuk blik van 2 mm op maat geknipt en gaatjes in geboord waar de boutjes door komen..

Deze blindplaat heb ik tussen de klep en het zwarte gedeelte gemonteerd...
Dus de klep kan niet meer aangestuurd worden.

Citaat van: Maarten Minkjan op  2 augustus 2008, 12:50:43
Rene,
Dus als ik het goed begrijp heb jij deel 1 en 2 van de foto van elkaar af gehaald en daartussen een plaatje gemaakt?
Ik heb nu zelf de stekker losgekoppeld. Dit werkt op zich ook OK. Krijg geen storingsmelding op de boardcomputer. Maar wil ook nog een keer de egr fysiek afsluiten.



Ik heb nu bij mijn clio uit 2004 met 1500 DCI 100 pk motor hier ook naar gekeken.
Ik ga ervan uit dat alle 1500 DCI ongeveer hetzelfde in elkaar zitten. Zoniet, dan graag de verschillen van een specialist. Dan kan daar rekening meegehouden door een ander.

Ten opzichte van de foto, is bij mij deel 1 ook zwart.

Om bij de EGR klep te kunnen komen moet het volgende gedaan worden:
- afdekplaat van de motor verwijderen
- Luchtfilter huis verwijderen. Deze zit met 2 stekkers aan de kabelboom vast en een slangetje naar inlaat traject. Stekkers kun je gewoon los halen (1 rechts van het filterhuis en 1 op de uitgang van het het filterhuis). Slangetje zit met een torx schroef op een elementje vast. Deze los draaien. Nu nog de inlaat aan de voorkant los halen (geklikt) en de uitgang van het filterhuis de slang loshalen. Die zit vast met een klemring, los te draaien met een - schroevendraaier. Denk erom dat je de kabel wel helemaal losklikt van het luchtfilterhuis.
- Nu kan het luchtfilterhuis van de 2 pootjes aan de voorkant omhoog gehaald worden. Nu zit er aan de onderkant nog een pin die er naar links uitschuift.
- Luchtfilterhuis wegleggen.
- Links zie je nu een zwarte beugel. Hier zitten 2 bouten in. Deze losdraaien zodat er ongeveer 3-5 mm speling ontstaat. Hij hoeft er dus niet af.
- Daar rechts van zit een bout waar de buis van de inlaat van EGR-klep naar inlaatspruitstuk mee vast zit. Deze losdraaien. Nu kan de buis met een beweging (wrikken) naar links worden verwijderd.
- op de EGR klep de stekker losmaken. De klep zelf zit vast met 2 moeren (10 mm) en een schroef (10 mm). Deze losdraaien.
- de EGR klep kan nu worden verwijderd. Let op: als deze erg vies is dan gaat dit moeilijk. Wrik niet te hard! Ik weet niet hoesnel hij breekt oid.
- de gedemonteerde buis en klep kunnen nu worden schoongemaakt. Dit werkt het best met remmenreiniger. Dit had ik zelf niet bij de hand, dus ben met een doek en tandenborstel aan de slag gegaan. Hier door krijg je de buis niet schoon mee. Dus ik heb hem gedeeltelijk schoongemaakt weer gemonteerd. Het vuil is roet en een teer achtige substansie. Plakt erg goed.
- het huis waar de egr klep in zit moet nu ook schoongemaakt worden. Ik heb de slang rechts van de klep ook losgehaald (slang komt van intercooler). Nu heb je drie zijden waar je erbij kan. Ik weet niet hoe schadelijk is als er delen roet en teer in de inlaat of uitlaat vallen, dus ik heb zo voorzichtig mogelijk alles eruit gehaald.
- als alles schoon is alles in omgekeerde volgorde monteren.

Zelf heb ik het niet zo gauw voor mekaar gekregen om beide delen van de EGR-klep los te maken. Het werd namelijk donker en had de auto de vandaag weer nodig. Dus als iemand tips heeft hoe hij uitelkaar moet dan graag reactie in dit topic.

Ik rij nu met de stekker van de EGR klep los, maar dit geeft een storing op het dashboard met het oranje vervuilingslampje. (lampje onder de cruisecontrol of snelheidbegrenzer lampje, terhoogte van 230km/uur (let wel op het clio dashboard. waar hij bij de megane zit weet ik niet)).

Reacties en ervaringen welkom.

BirT
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Rene k.

De stekker loshalen is geen optie... Hij moet wel aangestuurd worden..

Je woont in Emmen zag ik.. ik in Weiteveen...

Als je wilt mag je wel eens kijken bij mij onder de kap hoe ik het gemonteerd heb..

Gr Rene

Birt

@Rene: Pm

Ik rij nog steeds met de stekker los. Anders dan een brandend lampje op het dashboard merk ik geen nadelen. De motor reageert nu wel sneller op het gaspedaal. Maar dit kan ook wel komen, omdat de EGR-klep zelf ook erg vies was.

Vraag aan monteurs: Gaat de EGR-klep wel eens kapot? Of is vervuiling alleen een probleem?
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

A110

Klep gaat ook wel eens kapot.
Maar vervuiling is het meest voorkomende. Bij ons in de garage wel te verstaan.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Birt

Eens een update na lange tijd.

Rij nu 10000 km met de stekker los. Moet er toch eens een keer weer naar kijken. Auto rijd niet anders. Altijd bakken met vermogen. Alleen dat lampje brand nog steeds.

Wil het nog eens proberen met de klep een derde slag gedraaid, zodat hij wel beweegt, maar geen zooi kan doorgeven in het inlaattraject.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

rened

ik heb hem bij mij er ook eens uitgehaald,
aan de EGR klep viel niks te zien, klein beetje roet, maar dat was errug weinig.
Deel 1 en 2 kreeg ik echter niet los van elkaar.
Maar het inlaatspruitstuk zat wel HELEMAAAAL vol met een papperige roet,
halve cm dik ofzo.
Langs dat gaatje krijg je dat niet echt schoon, maar als je bedenkt dat dat ook
allemaal je cilinders ingaat snap ik dat je verbranding niet altijd optimaal is.
Laat staan als er een stuk losschud en in de cilinder schiet.
Jammer dat dat inlaatspruitstuk nou niet zo makkelijk vastzit...

matthew

Dit is met een klein schroevendraaiertje beetje los te breken en dan met de stofzuiger alles opzuigen.
Je hebt een boven en onder en achterin zit een gat dat meestal dicht gaat zitten.

rened

nee bedoel niet in de egr klep, maar echt in het inlaatspruitstuk.
en steken met schroevendraaier is niet nodig, het is net of je met je vinger
in een pot jam aan het roeren bent...

Birt

Benzine reiniger in het inlaatspruitstuk spuiten met verhoogd toerental. Je motor gaat er raar van lopen en ook zeker niet met stationair toerental doen. De remreiniger laat die smurrie een beetje oplossen en wordt vervolgens verbrand. Ik denk dat het niet heel goed is voor de motor, maar dit heeft bij mij de boel redelijk schoongekregen. en dit is dus niet alleen te doen.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Maarten Minkjan

Ik heb laatst de egr-klep schoongemaakt, maar nu is een van de 3 boutjes gebroken. De egr zit dus nog maar met 2 bouten vast (ik heb nu de stekker er uit). Ik wil de egr-klep graag weer in werking stellen. Gaat dit goed met 2 bouten, of kan ik beter een nieuw egr-huis kopen (kost circa 75 euro) en hem weer met 3 bouten vastzetten?

Groeten,
Maarten
Renault Megane 1.9 dci Dynamique Luxe - bj. okt. 2005

matthew

je kunt ook het boutje uiboren en nieuw draad tappen dat kost alleen wat moeite

Maarten Minkjan

Nou ik heb m vandaag losgehaald. Hij ligt nu nog los. Die egr-klep was toch wel weer aardig smerig, terwijl ik maar 2 of 3 maanden met de stekker erin heb gereden.

Wat betreft dat boutje. Daar kom je totaal niet makkelijk bij. Aangezien ik de stekker er toch af laat, en de boutjes alleen maar zorgen dat de egr-klep  open of dichtgaat het mij niet zo'n groot probleem. Om het hele egr-huis eruit te halen zie ik ook niet zo zitten, aangezien ik daar geen technische hulp bij heb.
Renault Megane 1.9 dci Dynamique Luxe - bj. okt. 2005

Maarten Minkjan

Ik heb hem nu gewoon schoongemaakt, maar wel de stekker eraf gelaten. Maar ik moest zelf erg hard drukker om de klep open te krijgen. Hij zat helemaal vast.
Renault Megane 1.9 dci Dynamique Luxe - bj. okt. 2005

harm

kun je dat ding niet gewoon verwijderen, scheelt een hoop ellende :?
calque sans air ride
http://www.klikhierniet.net

Maarten Minkjan

Nee volgens mij kan dat ding niet weg. Als je m er namelijk uithaalt krijgt de motor volgens mij altijd 'vervuilde lucht' er bij.
Ik heb er ook als ns over na zitten denken. Bij een Laguna kun je de egr-klep een slag draaien en dan is ie ook helemaal buiten werking. Maar verwijderen kan volgens mij niet.
Renault Megane 1.9 dci Dynamique Luxe - bj. okt. 2005

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev