Advertenties


Stotteren en inhouden

Gestart door Jeremy, 17 juni 2012, 16:39:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeremy

Hallo mensen,

Ik heb weer een probleem met die geweldige 1.6 motor van me.
Sinds een paar dagen Houd de auto in en stottert als ik boven de 3000 toeren kom... heel irritant als ik de snelweg op wil.
Ik merk dat het niet een heel regelmatig probleem is want de ene keer doet hij het bij 3000 en de andere keer weer bij een hoger toerental.
Gisteren de bobines gecheckt en schoongemaakt want het was zeer smerig rond de bobines.
Er was niks te zien aan de bobines, maar zag wel dat ik 1 Valeo en 3 Sagems heb.
Na het schoonmaken een testrit gedaan om te kijken of het per ongeluk over was nu en ik heb express met de radio uit gereden.
Het was niet opgelost en hoorde dus ook geplof uit de uitlaat dus ik ben gelijk naar de plaatselijke dealer gegaan om nieuwe bobines te halen omdat ik ervan overtuigd was dat dat het probleem was.
Het magazijn was dicht dus kon geen nieuwen kopen, maar de man die mijn hielp was het met mij eens dat het bobines moesten zijn en gaf me de tip om Renault Routeservice te bellen omdat doorrijden ermee niet verstandig is.

De monteur startte de auto en vertelde me dat er geen lampje ging branden dus er geen bobine kapot kon zijn (het lampje heeft geen enkele keer gebrand)
Na het probleem uitgebreid uitgelegd te hebben en paar keer vol gas gegeven te hebben kwam de monteur tot de conclusie dat het óf de nokkenasversteller óf de inspuiting kon zijn.
Ik ben gelijk naar de Hallfords gegaan en heb een busje injectiereiniger erin gegooid en gelijk V-Power getankt, maar het ritje gelijk daarna (8km) was er nog niks veranderd.
Na boodschappen gedaan te hebben wilde ik de auto starten en toen bleef hij ook nog eens doorstarten zonder aan te slaan.
Pas na de 3e poging startte hij opeens gelijk.
De rit terug (8km) reed de wagen nog steeds niet lekker... hij is normaal al niet zo vlot, maar het lijkt wel of de motor er steeds minder zin in krijgt.
Iemand een idee wat het kan zijn? en wat ik nog zelf kan proberen om het op te lossen?

Alvast bedankt!

Roeland75

Loopt de motor stationair ook slecht?
Zo ja, schoef de bobine los en til de bobines met draaiden motor een heel klein stukje op.
Gaat de motor niet slechter lopen, dan heb je de kappote bobine gevonden..
Let op, til hem niet de hoog op ander kan je de rekeneenheid beschadigen.

Als dat het niet is toch eens een test kast er op laten zetten....

.Erik

Heb je al gekeken of er rook uit de uitlaat komt? Mijn zwager had laatst ook vermogensverlies en toen bleek de katalysator van de uitlaat vol te zitten. Dit kan je dus merken aan het feit dat er geen rook meer uit de uitlaat komt.

sijm138 (jesse)

wat vaak ook een probleem is bij de 1.6 16V motoren is dat de bougies erg slijten.
en dan ga je de zelfde klacht krijgen als jij nu hebt.
ik zou er als eerste 4 verse bougies indraaien.
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

matthew

Toch kan er een bobine stuk zijn,ook al brand het storingslampje niet!!.

Dit is via uitlezen eventueel te achterhalen,anders gewoon 1 nieuwe bobine halen en 1 voor 1 wisselen tot dat die goed loopt.

EN de 3 sagems na mijn idee eigenlijk weg gooien en 3 nieuwe erin.

Roadkill (Michiel)

Heb ook een keer 2 stukkende bobines gehad,maar echt niet dat er een lampje ging branden,dus denk ook een bobine (meteen voor de 2 liter bobines gaan,die zijn sterker schijnt,enne als het 1 van de sagems is vervang ze dan meteen alle 3 (die zitten er waarschijnlijk even lang in dus dan zouden de andere 2 er ook wel eens aan kunnen gaan )
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Tedo

Wat is het merk/referentienummer van die 2.0 bobines dan? Ik heb hier nog een nieuwe liggen van BERU met als referentie 82 00 568 671.

Jeremy

Las jullie reacties vanochtend op het werk en dat overtuigde er helemaal van dat het de bobines moesten zijn dus ik heb er net gelijk 2 gekocht.
Kreeg bijna een hartaanval toen ik moest afrekenen en de beste man heeft me nog wel korting gegeven...
Heb eerst de middelste 2 vervangen, maar dit zorgde niet voor een beter resultaat.
Toen de buitenste 2 en dit werkte ook al niet.
Dit was te merken aan het stationair want sinds vanochtend valt hij wéér bij koude motor uit.
Heb vervolgens de accupolen er even af gehad om te resetten maar dit werkte ook niet.
Dus moet ik nou de andere 2 bobines ook vervangen of is het dan toch echt wat anders?
De bougies lijken me stug want die zijn als het goed is vervangen bij zijn laatste beurt 2 maanden terug.
Er komt gewoon rook uit de uitlaat dus dat is het in ieder geval ook niet.

Bedankt voor de reacties allemaal in ieder geval! !-!

Tedo

Misschien toch iets met de nokkenasversteller? Ik heb het niet, maar wel af en toe een ratel met de koude start. Maar mocht ik ook dergelijke problemen gaan krijgen, dan laat ik toch maar de nokkenasversteller (en dus ook meteen de distririem) vervangen. Toch is me verteld dat na het vervangen van de nokkenaspositiesensor die ratel geen kwaad kan. Ik kijk het nog even aan, want verder rijdt die van mij prima.

Jeremy

Ben weer even naar de dealer hier om de hoek geweest voor hun mening, maar er was geen monteur meer aanwezig maar de man die achter de balie zat heeft even gekeken en hij vond dat de auto netjes klonk dus in ieder geval geen verbrandde klep o.i.d. Hij dacht aan de nokkenas sensor.
En die nokkenas sensor kwam wel naar boven bij het uitlezen bij de vorige keer dat ik heb probleem had met uitvallen bij stationair dus die kan het ook zijn in principe.
En het geplof in de uitlaat kon volgens hem ook een klein lekje zijn.
Ik raak hier onderhand wel een beetje moedeloos van...
Of ik heb gewoon heel veel pech of het is gewoon echt een bar slechte motor...

Tedo

De 1.6 16V is misschien niet de beste motor, maar ook weer niet zo slecht.
Je zou die nokkenaspositiesensor kunnen laten vervangen, nadat ik dat gedaan had waren bij mij de meeste problemen weg (op af en toe een ratel bij een koude start na, maar dat is gewoon een steeds meer stukkende nokkenasversteller).

Birt

1.6 16v is volgens mij een goede motor. heb er al 2 toch behoorlijk in de kilometers gereden (senic nu 160d) en nog geen enkel probleem mee gehad. Ook niet met de bobines. ik denk dat je gewoon een beetje pech met een lastig te vinden defect. De nokkenaspositiesensor is wel een bekend punt. Bij de 1.6e waar ik er ook 1 van gehad heb, is een zwak punt de bdp (bovenste dode punt) sensor een zwak punt, samen met de bobines (beide vervangen bij 130d). Verder nooit een probleem gehad met de 1.6 blokken van renault.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Jeremy

Nokkenassensor word me volgende stap ja.. en deze ga ik mooi online bestellen want kom er net achter dat ik flink ben opgelicht met die bobines... online bij carpartsdirect.nl kosten de bobines van het merk Beru zo'n 35 euro p/s en ik heb ffe 135 euro moeten neerleggen voor 2 van hetzelfde type en dat met nog een zogenaamde korting.
Morgen maar even langsgaan om te kijken of ik mijn geld terug kan krijgen want dit kan niet door de beugel.

Mijn ervaring met de motor is echt bagger in ieder geval... ten eerste die irritante dip bij het optrekken. en ten tweede al die sensoren die kapot gaan. Dit word nu dus de vierde sensor die ik in anderhalf jaar tijd moet vervangen... Allereerst toen de bdp daarna de temperatuur en de lambda en nu dus de nokkenassensor. Daarbij ook nog eens die ratel telkens oftewel de nokkerasversteller. Voor mij komt deze motor echt over als een bij elkaar geraapt zooitje tweederangs onderdelen die ook nog eens belachelijk duur zijn om te vervangen en dat terwijl het te wijten is aan Renault's periode van lage kwaliteitseisen.
Ik bedoel maar te zeggen over die bobines... het is algemeen bekend dat de originele Sagems waardeloos zijn, waarom dan de klant zoveel laten betalen voor verbeterde versies... ik vind dat Renault zelf verantwoording hoort af te leggen en niet de klant er mee op mag schepen... Naar mijn mening erg smerig gespeeld van Renault.
Maar ja ik heb heb even mijn zegje gedaan... ik weet wel dat ik wel 2 keer nadenk voor ik weer een Renault koop met een 1.6 16V blok erin.. En of ik uberhaupt nog ooit een Renault koop denkend aan het IDE fiasco.

Klinkt allemaal heel negatief, maar zo ervaar ik het nou eenmaal... Ik ben gehecht aan mijn wagentje en ik geniet er echt van als die naar behoren werkt.

Ik zal het nog wel even laten weten of het gewerkt heeft.

Nogmaals bedankt voor het meedenken allen! !-!

Paul

Laat hem eerst eens GOED nakijken ipv zomaar weer wat bestellen.
Je geeft ook al aan dat de de nokkenasversteller geluid maakt, dat hoort natuurlijk ook niet.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Roadkill (Michiel)

Misschien eens naar een goeie garage gaan Jeremy?? Ik heb er 1 gevonden lekker dicht bij mij in de buurt,maar anders had ik er ook wel ff voor willen rijden hoor,de dealer word het bij mij iig niet meer!! (iig niet die hier in Hoorn/Zwaag die is gewoon ruk en duuuuuuuuur) Ben je al eens bij Veban geweest,die schijnt goed te zijn?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev