Advertenties


Distributieraadsel

Gestart door Hans C, 6 maart 2019, 17:51:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans C

Dag clubleden,

Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie een probleem voorleggen.

Mijn Megane 1, 1.6 16V uit 2001 [ ik schreef eerst Megane 2] heeft een lekkende waterpomp en dat leek me een aardige aanleiding om eens zelf te proberen tegelijk ook maar de distributieriem te vervangen. Het is me met de nodige moeite gelukt de twee dekselhelften die over de riem zitten los te maken, en de volgende stap zou zijn het vastzetten van de nokkenassen met een speciaal gereedschapje en een pen in een uitsparing in de krukas te steken. Het vreemde echter is nu dat ik wel òf het een òf het ander kan doen, maar niet allebei tegelijk. Ik kan dus de nokkenassen-uitsparingen in lijn zetten, maar dan past de pen er niet in; of ik kan de krukas ongeveer 120 graden (1/3 slag) doordraaien en dan past de pen erin, maar kan ik het speciale plaatje niet in de nokkenassen monteren. Toch is de auto gewoon rijdend de garage in gegaan. Volgens alle aanwijzingen die ik heb kunnen vinden over het monteren van een distributieriem mag je de boel zo absoluut niet monteren.

Mijn dilemma is nu: monteer ik de nieuwe riem gewoon precies zoals de oude nu nog zit (dat lijkt me het veiligste), of ga ik de gewone montageaanwijzingen volgen en kies ik dus voor een totaal andere synchronisatie van krukas en nokkenassen?

Wie weet er wat er aan de hand is?

Hans.
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

A110

Ik doe altijd het volgende. Ik verdraai de motor totdat de nokkenassen bijna in lijn staan. Dan doe ik de pen erin en verdraai de motor totdat ie op de pen terecht komt en je niet meer verder kan draaien. Daarna zou je de nokkenassen die dan in lijn staan vast kunnen zetten met het speciale gereedschap. Maar het komt ook veel voor dat het net niet lekker past en je de nokkenastandwielen moet los maken. Eigenlijk doe ik dat altijd op die manier kan je de riem perfect monteren en op spanning zetten en als dat is gebeurd de tandwielen weer op moment vastzetten. Dan staat echt heel de motor keurig op tijd.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Hans C

Hallo A110,

Dat heb ik geprobeerd, maar dat lukt dus van geen kanten. Vanaf het punt dat de nokkenassen goed staan moet ik nog 1/3 slag draaien voor de pen in de krukas past! Dat komt in het geheel niet overeen met hoe het normaal zou moeten zijn. Het is me een raadsel hoe de motor zo heeft kunnen lopen, maar ik durf toch niet de krukas 1/3 slag terug te zetten t.o.v. de nokkenasssen.

Groet, Hans.
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

A110

Dat moet je ook zeker niet doen. Maar de pen komt niet in een gat maar een krukaswang komt ertegen aan. Heb je wel de juiste pen? Uit mijn hoofd zeg ik alle K motoren pen met schroefdraad. Alle F motoren zonder schroefdraad. De 1.6 van u is een K motor dus met schroefdraad.
De kleine "schaaltjes" van de nokkenassen moeten beneden staan.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Klopt dat kan ik beamen.

Hans C

Dat van die kleine schaaltjes was me nog niet opgevallen en ik heb er niets over gelezen, maar het klopt wel! Goed in elk geval om te weten!
Ik weet niet welk type motor ik heb, ik vind geen typeplaatje. Maar het is een 1.6 16v uit 2001. Ik heb overigens geen Megane 2 maar een Megane 1 bedenk ik me nu; hij heeft alleen een iets andere gril dan de allereerste Meganes.
De pen die ik gebruik heb ik zelf gemaakt, 8 mm zonder die schroefdraad dus. Maar het is duidelijk wanneer hij verder naar binnen valt, zeg 3 cm. Daar kan toch geen misverstand over bestaan dan, dacht ik??? Als hij naar binnen valt is dat in totaal 9 cm; wanneer hij dat niet doet steekt hij 6 cm naar binnen.
Of heeft die originele pen een spitsere punt misschien?
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

mark29

Nee die is gewoon recht.
Ja ik doe ook altijd naar bdp draaien dat die nokkenasbeugel past. Dan is ie op bdp. Iets terug draaien.
Pen onder erin. Krukas rechtsom draaien dan voel je hem er tegenaan gaan.
Dan de nokkenasbeugel erin. Dan is het klaar...

Hans C

Hallo Mark,
ja, zo wordt het overal beschreven. Maar bij mij lukt het dus niet om tegelijkertijd de beugel en de pen te monteren. Het is òf de een òf de ander. Dat begrijp ik dus niet; of eigenlijk begrijp ik niet dat de motor uberhaupt loopt met de afstelling die hij heeft....
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

mark

Je hebt dus een k4m motor, daar hoort dis de oen met schroefdraad bij!

Hans C

Ja, dat is wel duidelijk. Maar wat voor een principieel verschil maakt het nou uit of je de pen kunt vastschroeven of niet??? Hij valt erin of niet, dat is toch eigenlijk alleen maar de vraag.
Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

Jacques

verschil maakt het nou uit of je de pen kunt vastschroeven of niet???  De geschroefde pin heeft minder speling (timing meer correct)  en de draad in je carter beschadigd niet.

mark29

Nee hij valt er tegenaan.
Je doet iets verkeerd zowiezo.
Als je dus boven en onder niet overeen komt is dat niet voor niks.
Haalt er eens een bougie eruit om te bepalen waar de bdp is, dan ietsje terug, pen erin en dan weer tegen de pen aandraaien.

Hans C

Iets doe ik verkeerd, dat wil ik wel geloven. Maar wat???

Het BDP heb ik gecheckt in de eerste cylinder, dat komt prima overeen met de stand van de twee nokkenassen. Eén keer de krukas ronddraaien betekent een halve slag van de nokkenassen, dus om de "kleine schaaltjes" van de nokkenasuiteinden beneden te krijgen moet ik telkens twee slagen aan de krukas geven. Maar dan valt mijn pen er dus niet in!!! Ook niet een beetje eerder of later.... Pas na 1/3 slag van de krukas kan ik de pen er verder insteken. Als ik dan nog verder draai wordt de pen eruit geduwd (want geen schroefdraad, jaja...)

Zit het dan toch in de vorm van mijn pen? Hij is 8 mm dik en 16 cm lang en hij valt er maximaal 9 cm in. Het lukt me nog niet om foto's te plaatsen, anders kon ik het laten zien.
Kan iemand mij de originele pen beschrijven, die met het schroefdraad?

Megane 2 Grandtour 2006 1.6 16V LPG

mark29

jaaa uit mijn hoofd mot 1489 ofzo, ik zal ff kijken op google of dat klopt.

mark29

Dat is hem ja. Als je googled zie je er fotos van.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev