Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Motorisch => Topic gestart door: srb op 23 juni 2013, 23:08:59

Titel: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 23 juni 2013, 23:08:59
Beste allen,

ik ben sinds een week of 2 bezig met een poging tot oplossen van mijn probleem. Het is een flink verhaal geworden, please bear with me.

Motortype: 1.6 16v K4M (tevens op EG LPG)
km-stand: 203k

In eerste instantie openbaarde het probleem zich wegens onregelmatig stationair lopen op LPG. Dat werd hortend en stoten rijden op zowel LPG als inmiddels ook benzine. De klacht is met LPG iets erger dan op benzine, maar ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat LPG meer kritisch is dan benzine. Boven de 2000 rpm gaat het wel, maar daaronder rij/versnel je hortend en stotend.

Ik heb vervolgens een soort van kleine beurt gegeven, daar was het nl ook wel tijd voor:

- Bougies vervangen - LPG iridium units
- gasklephuis schoongemaakt
- luchtfilter vervangen

Dat hielp echter niet.

Uitlezen bij de universeel garage gaf de volgende kreet:
p0340 aflezen van nokkenafstanden.

Daarop heb ik de nokkenaspositiesensor vervangen. Helaas hielp dat ook niet. Ik heb vervolgens beide nokkenassensors gemeten op weerstand. De oude had over alle drie pinnen een oneindige weerstand. De nieuwe sensor had wel verschillende en afleesbare weerstanden. (weet nu niet meer de waardes). Vermoedelijk is de oude dus wel kapot.
De sensor krijgt ook gewoon een 12V voeding, alleen geeft de +12V draad (pen 3 in mijn geval, dus NIET pen 1) een 26 Ohm ipv 1 Ohm weerstand vanaf de stekker van de sensor naar de stekker van de rekeneenheid.

Daarop naar de Renault dealer geweest. Voor €35,- exact dezelfde conclusie. Nokkenassensor. Maarja, die is al nieuw.

Ik heb vervolgens de afgelopen dagen nog
- camshaft dephaser solenoid valve gecontroleerd. (Plunjer in het nederlands geloof ik naast de bougie/bobine aan d-riem kant). Ziet er goed en schoon uit.
- de zekeringenbox nagekeken - allemaal prima.
- alle stekkers losgehaald, gecontroleerd en ingespoten met contactspray. Ook beide rekeneenheden.
- MAP sensor doorgemeten - in orde
- luchttemperatuursensor doorgemeten - in orde
- koelwatertemperatuursensor doorgemeten - in orde
- accu losgekoppeld gehad en plus en min verbonden
- vacuumslang naar gasklephuis gecontroleerd op lekkage - in orde
- vacuumslang vanaf inlaatspruitstuk rechtsachter naar een potje linksachter - geen idee wat het is, maar slang is in orde.
- flink met remmenreiniger om het motorblok gespoten ivm valse lucht ed: geen enkele reactie van motor, dus in orde

- BDP sensor niet gecontroleerd, maar ik heb ook geen startproblemen, dus ik vermoed dat dat geen probleem is.
- 's ochtends bij de koude start hoor ik nooit een ratelend geluid, dus mijn nokkenasversteller lijkt ook in orde.

- De bobines heb ik nog niet vervangen. Bij elke bobine die ik ontkoppel gaat de motor beduidend minder lopen, dus die werken. Alleen vallen ze wel buiten de specificatie zoals door Renault opgegeven. Die is primair 0,5 ohm en secundair 10,5 kOhm +/- 1,5 kOhm.
Bij mij:
Bobine 1: 1,0 Ohm - 12,6 kOhm
Bobine 2: 1,0 Ohm - 12,7 kOhm
Bobine 3: 1,0 Ohm - 12,7 kOhm
Bobine 4: 1,0 Ohm - 12,8 kOhm

Lijkt niet schokkend, dus wat te doen hiermee? Het staat me een beetje tegen om €150 euro uit te geven als je niet zeker weet of het gaat helpen.

Dus resumerend de vragen;

- Wat moet ik met het 26 Ohm draadje naar de + van de nokkenassensor. (Want daar staat wel gewoon spanning op)
- Wat te doen met de bobines?
- Bij het reinigen van het gasklephuis heb ik niet de twee rubberen O-ringen vervangen. Zinvol om alsnog te doen?
- Ben ik nog andere dingen vergeten? (ooit ergens gelezen olie verversen  :?)

Het is een heel verhaal geworden, maar zo is één en ander in ieder geval duidelijk.

Alvast bedankt voor de hulp.

P.S. De officiële uitleescode bij de Renault dealer was een "DF119 - signaal sensor nokkenas". Als ik die code vervolgens opzoek in mijn PDF van de Renault werkplaatshandleiding komt deze melding alleen terug in het diesel gedeelte  8)7. En het verhaal wat erbij staat klopt ook voor geen meter in mijn geval. Wat moet ik daar van denken? Zo'n uitleesgeintje kost me toch €35,-
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 24 juni 2013, 00:26:43
Sorry, ik heb niet het hele verhaal gelezen, (ben te moe), maar ik gok op nokkenasversteller. Zoek hier maar eens naar op dit forum.
Juist omdat de storing nokkenassensor defect steeds terugkomt.
Het ratelende geluid heb ik een tijdje gehad, maar nu al een paar maand niet meer..
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: Tedo op 24 juni 2013, 10:41:25
Een defecte nokkenasversteller geeft (in het ergste geval) alleen die ratel tijdens de start, maar er is daarna gewoon normaal mee te rijden (ook onder de 2000 toeren). Jij geeft aan geen ratel te horen bij de start (en je hebt ook geen startproblemen), en juist daarna gaat het niet goed.
Denk dan toch aan wat anders dan de nokkenasversteller. Het is dat je zegt dat 'ie al is vernieuwd, maar ik denk dan eerder aan de nokkenaspositiesensor.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 24 juni 2013, 11:36:06
Er bestaat natuurlijk de kleine kans dat mijne nieuwe sensor ook stuk is. Ik heb geen gegevens voor die sensor kunnen vinden, dus ik weet niet of de waardes die ik meet ook de goede zijn.
Maarja, dat is wel heel sterk. Het zou echter wel kunnen. Ook omdat het loskoppelen van die sensor geen enkele reactie geeft. Motor gaat niet anders lopen.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: vlaar032 op 24 juni 2013, 15:20:01
Gezien km stand en LPG zou ik toch eerst 'ns compressie meten en de kleppen controleren. Riekt toch een beetje naar versleten klepzittingen.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 25 juni 2013, 08:26:15
Direct na de koude start doet ie het gek genoeg wel goed. Ik heb nu al twee dagen dat ik 's ochtends wel 50 in de 5 kan rijden en kan versnellen zonder inhouden. Dat duurt echter maar een kilometertje en dan begint ie weer te bokken.
Omdat de watertemperatuurmeter bij 20 graden Celsius wel de goede weerstand meet en de meter op temperatuur ook netjes in het midden staat in het dashboardklokje denk ik dat de sensor wel goed is.
Zou het olie gerelateerd kunnen zijn? Heb ik al een keer op problemcar gelezen, maar ik vind dat zo vergezocht.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 25 juni 2013, 17:33:36
Zijn de waardes van de verschillende sensoren ook uitgelezen?
En de Long Term Fuel Trim waardes van zowel LPG als benzine? (moeten rond de 10% zitten)
Heb je al gekeken of de injectoren van de LPG en/of benzine niet lekken?
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: Jacques op 25 juni 2013, 18:23:05
Er zitten zo wie zo meestal 2 koelwatertemperatuursensoren op, te weten: een voor het dashbord (groen) en een die naar de ECU gaat (wit). Dat je dachbordindicatie werkt, zegt dan niets over wat je ECU te zien krijgt.  Verder verwijs ik naar het commentaar van BadEend.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 25 juni 2013, 22:53:19
Heb ff gegoogled op de foutcodes die jij opgeeft en dan vind je het een en ander.
Software laten updaten naar versie 7600 of hoger zou ik eerst mee beginnen.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 26 juni 2013, 00:07:27
Citaat van: BadEend op 25 juni 2013, 17:33:36
Zijn de waardes van de verschillende sensoren ook uitgelezen?
En de Long Term Fuel Trim waardes van zowel LPG als benzine? (moeten rond de 10% zitten)
Heb je al gekeken of de injectoren van de LPG en/of benzine niet lekken?

Nee ik heb meegekeken bij zowel de universeel dealer als bij de Renault dealer. Het enige wat op het scherm is gekomen bij de Renault dealer is de df119 code. Ik voelde me ook wel een beetje bekocht moet ik eerlijk zeggen. Ik had al gehoord dat men met de Clip veel meer kon, maar daar heb ik niets van teruggezien.
Van de Long Term Fuel Trim waardes heb ik tot vandaag nog nooit gehoord. Dus die weet ik niet. Ik heb vandaag een universeel OBD2 stekker gekocht op bluetooth. Met de app "Torque" is van alles op te zoeken; ook deze waardes zie ik nu. De stekker komt morgen pas binnen, dus eerder weet ik ze niet.
De injectoren heb ik nog niet bekeken. Ik heb pas zojuist op problemcar gezien dat je ze gewoon los kan halen. (ben jij Richard toevallig, want een post daar lijkt wel heel erg op deze ;))

Citeer
Heb ff gegoogled op de foutcodes die jij opgeeft en dan vind je het een en ander.
Software laten updaten naar versie 7600 of hoger zou ik eerst mee beginnen.

Ook zoiets. Ik heb bij de Renault dealer nog specifiek gevraagd om de update naar 7600, maar ik werd niet begrepend aangekeken. Ik vroeg hem of hij kon zien welke versie ik erop had, omdat ik op internet iets had gelezen over updaten. Hij kon dat niet zien zei hij en hij wist het niet.
Ik ga dus niet weer terug naar de dealer, want dat kost alleen maar €35,- en ik schiet er niets mee op. Vanaf morgen kan ik de foutcode zelf ook wel weer verwijderen.

@Jacques: Ok, weer wat geleerd. Nogal bizar in mijn ogen maar ok. Ook hiervoor geldt, vanaf morgen kan ik zien wat de ECU ziet.

- -

Inmiddels heb ik vandaag nieuwe bobines van Beru gekocht en dat scheelt een slok op een borrel. Met benzine is het gebok volledig verdwenen en met LPG doet ie het nog een beetje. Ik krijg morgen de rubbers van de gasklep. Als het daarna nog niet goed is en het uitlezen niets oplevert ga ik de LPG-injectoren bekijken.

In ieder geval bedankt voor de input. Zo leren we elke dag weer iets bij.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 26 juni 2013, 00:28:00
Ja, dat ben ik op problemcar. ;)
Dat klinkt niet als een dealer die er verstand van heeft, andere zoeken die wel weet hoe dat moet.
Hier op het forum zitten ook mensen die in het bezit zijn van een Renault Clip.
Deze kan je eventueel vragen of ze de software versie willen controleren.

Er zijn ook namaak clips te koop. Misschien is dat een optie voor je?
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 26 juni 2013, 00:37:41
Ghehe, dat dacht ik al  :)

Nee, kennelijk heb ik net de verkeerde monteur getroffen...
Als er iemand met een Clip in de omgeving van Enschede/Hengelo woont en het geen probleem vindt om mijn softwareversie te controleren wil ik graag even langsrijden.

Ik heb nu net zelf een OBD tool aangeschaft, dus ik ga niet nog een Clip kopen.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 26 juni 2013, 00:40:51
Auto Maikel in Enschede is gespecialiseerd in Renault.
Deze kunnen je denk ik wel helpen.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 27 juni 2013, 00:02:14
Helaas is het inhouden vandaag weer een beetje terug gekomen. Niet zo erg als voorheen, maar het is weer terug. Het heeft ongeveer een km of 70 geduurd.
Helaas heb ik de verkeerde O-ringen van het gasklephuis besteld, dus die heb ik niet kunnen vervangen. Mijn OBD-stekker is ook nog niet gearriveerd vandaag, want dat zou met PostNL meekomen, maar die staken vandaag. Hopelijk werken ze morgen wel...
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 27 juni 2013, 00:59:45
Reageert het toerental als je op het gasklephuis spuit met remmenreiniger?
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 27 juni 2013, 08:02:42
Nee helemaal niet. Dus ik denk dat het eigenlijk niet eens nodig is. Maar hij ziet er wel een beetje versleten uit, dus wie weet. Vriend van me heeft de zijne ook vervangen en dat maakte wel verschil uit hoewel dat rubber er goed uitzag.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 28 juni 2013, 01:10:10
Goed, nieuw hoofstuk.
Vanmiddag heb ik mijn OBD2 stekker binnengekregen op het werk en die heb ik gelijk gebruikt. Ik heb de p0340 storing uit het geheugen verwijderd en vervolgens probleemloos 25km naar huis gereden. Auto rijdt weer 100%. Kennelijk ziet de motor een storing en vindt ie dat ie dan maar slecht moet lopen. Omgekeerde wereld dus, want na verwijderen is het klaar.

Na het eten is mijn vriendin met de auto weggeweest en toen is de service melding in het dashboard weer teruggekomen, maar de auto rijdt verder wel uitstekend  :? :? l-

Uitlezen geeft weer de p0340 melding.

Aangezien ik voor het vervangen van de nokkenaspositiesensor nog nooit een servicemelding op het dashboard heb gehad heb ik de oude sensor weer teruggeplaatst en storing in het geheugen maar weer eens verwijderd. Morgen neemt mijn vriendin de auto weer mee naar het werk en gaan we bekijken of de storing weer terugkomt. Zoja, dan ga ik de voeding van de nokkenaspositiesensor opnieuw aanleggen daar die een weerstand van 26 Ohm heeft. Op zich niet wereldschokkend, maar misschien is dat wel de oorzaak van de storing.

De auto rijdt nu wel weer goed, maar ik vind het nogal storend om een brandend motor- en servicelampje in het dashboard te zien, dus ik wil dat graag verholpen hebben.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 28 juni 2013, 02:13:39
Lijkt toch steeds meer op een software fout. Software update is het proberen waard.
Als dat niet helpt kan je altijd nog verder kijken.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 28 juni 2013, 09:05:50
Vriendin is vanochtend met de auto naar het werk gereden en nadat ze van de snelweg af was bokte de auto wel weer een beetje en is stationair weer minder goed. Maar geen lampje in dashboard.
Dus oude nokkenassensor geeft geen melding, maar auto rijdt niet goed. Nieuwe sensor heb ik niet uitgebreid kunnen testen, maar die lijkt goed te presteren, maar wel met foutmelding.

Zou idd misschien toch aan software kunnen liggen, alhoewel dat de hiervoor 11000 km goed ging (en waarschijnlijk 203000 km).

Ik ga voedingdraadje opnieuw aanleggen. Als dat niet goed is, dan misschien toch maar weer naar de dealer. Alhoewel ik daar nog niet echt op zit te wachten gezien de vorige ervaring...
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 30 juni 2013, 23:20:44
Probleem nog niet verholpen. Auto rijdt soms even ok en daarna weer niet. Meestal helpt het resetten van de storingsmelding wel even. Inmiddels bedrading ook al gecontroleerd en gaskleprubber vervangen.
Morgen naar de dealer voor software check/update.

Long Term Fuel Trim is -4% ??? Lijkt me niet juist. Wat zegt dat?
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 1 juli 2013, 00:07:05
LTFT is goed zolang deze niet veel hoger is als 10%.
Min geeft aan dat het mengsel armer is als ideaal en plus dat het rijker is.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 1 juli 2013, 09:29:04
Zojuist bij dealer geweest. Heb (helaas) al versie 7600. Ik moest het ze notabene uitleggen hoe en wat. Was een kantoormedewerker die toen zei: "ja, je moet daarna herprogrammeren".
Maargoed, gelukkig kostte het deze keer niets. Maar dit betekent natuurlijk wel dat de software het probleem niet is. In overleg met monteur toch maar een Renault sensor besteld, omdat de nokkenassensormelding maar terug blijft komen. Kan me nauwelijks voorstellen dat mijn huidige nieuwe stuk is, maar wie weet (hopelijk) helpt het.

Lamdasensoren vanochtend ook nog gemonitord. Ik vermoed dat je dat bij warme motor moet controleren?
Sensor 1 fluctueert tussen ong 0,1V en 0,9V. Sensor 2 is bij contant toerental op de snelweg constant ~0,5V. Deze fluctueert echter wel bij veranderend toerental. Gas los 0,1V en gasgeven ~0,8V (belaste motor)
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 1 juli 2013, 15:56:18
Lambdasensoren werken alleen met warme motor.
De waardes van de lambdasensoren zien er goed uit.

Heb je de nokkenasversteller al laten controleren?
Het kan ook liggen aan de electroklep van de nokkenasversteller.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 2 juli 2013, 10:13:22
Gisteren kwam de melding inspuiting controleren ook ineens tevoorschijn en bij uitlezen was er ook misfire op cilinder 4. Ik heb de handdoek geworpen en de auto met tegenzin bij de dealer gezet. De D-riem is oud (in november 5 jaar) dus ze gaan de timing controleren en een compressietest/druktest uitvoeren om te kijken of de kleppen zijn gezakt. Zou ik vrij vlot vinden na 2 ton, maar het kan.
Ik hoop vanmiddag bericht te krijgen.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 2 juli 2013, 23:38:54
Vandaag bericht gehad. Compressie en timing is goed. Ze vonden een aantal stekkers niet zo mooi, dus dat hebben ze wat aangepast.

Hun volgende stap zou zijn andere, originele bougies. Ik heb van die LPG units erin. Ik heb de oude nog wel ergens liggen geloof ik, die eerst maar eens proberen. En met de originele bougies erin wilden ze ook nog wel een keer de bobines uitwisselen. Dan hoefde ik ze niet eerst te kopen.

Onder inlaatspruitstuk is blok wel wat vettig, dus ik ga voor een tientje de pakking vervangen.

En de bedrading van de injectoren moeten ook gecontroleerd worden zeiden ze. Dus daar ga ik mee bezig en dan wil ik gelijk LPG en benzine injectoren bekijken.

Moet zeggen dat ik wel behoorlijk tevreden ben over ze. Ze denken goed mee. Vanochtend -> daarom compressie en timing check. En vanmiddag ook aan de telefoon.


- - -

Vanavond heb ik vermoedelijk het probleem gevonden. Ik heb de luchtinlaat van kunststof direct na het gasklephuis eraf geschroefd en toen ik dat ding scheef hield kwam er allemaal olie uitlopen. Olie verbrandt natuurlijk minder goed dan benzine/lpg, dus dat verklaart vermoedeljk het inhouden wel.
Ik vind het alleen wel vreemd dat er olie in de inlaat zit. In principe betekent dat dat er overdruk in het carter is door lekkende zuigers/zuigerveren, alleen dan kan je volgens mij de druktest niet halen en die was in orde.
Ik haal morgen ook de olieafscheider eraf en na inspectie zet ik die weer vast met vloeibare pakking. Hopelijk is het daarna klaar.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 3 juli 2013, 21:37:12
Beetje olie in inlaatspruitstuk is normaal, grote hoeveelheid niet.
Is er een onderdruk als je de oliedop eraf draait terwijl de motor loopt?
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 4 juli 2013, 00:19:34
Dat heb ik nog niet kunnen testen, want ik heb de olieafscheider eraf gehad en dat moet met vloeibare pakking weer worden vastgemaakt. Het spul zit nu weer in elkaar, dus morgenochtend kan ik het pas weer eens proberen.

Ik heb ooit wel een keer met een draaiende motor de dop eraf gehaald maar er is me toen niets opgevallen/bijgebleven. Maar als je een onderdruk in het blok hebt zuigt ie de olie toch juist weer terug uit de inlaat zou je zeggen?

Er zat denk ik wel een halve liter olie in de inlaat. Het ding zat vol. Ik had het eerst ook helemaal niet in de gaten dus liep het over mijn schoen heen.

Ik heb overigens niet echt kunnen ontdekken waar een terugslagklep van de carterontluchting zit. Ik neem tenminste aan dat die er moet zijn.

Ik heb de injectoren van zowel benzine als gas ook bekeken. Benzine injectoren lekten niet en zagen er schoon uit en de stekkers zagen er ook goed uit. Bedrading heb ik doorgemeten en dat was prima.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 4 juli 2013, 02:04:52
Lekt er geen olie bij het kleppendeksel?
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 4 juli 2013, 09:13:25
Het was wel wat vettig aan de voorkant, maar dat zou ook vanaf het kunststof spruitstuk kunnen komen. Dat is nu wel schoon.

Vanochtend gereden, helaas nog niet goed. Op de snelweg prima op zowel gas als benzine, ook beter dan laaatst, dus schoonmaken heeft wel effect gehad. Maar stationair en lage toeren doet cilinder aan de bak-kant niet mee. Zonet nog bobines omgewisseld, maar helaas was accu leeg, dus kon niet starten. Vanavond maar weer. (Ik dacht trouwens dat 20 minuten rijden wel genoeg zou moeten zijn om de accu weer op te laden, maar kennelijk niet. Of accu stuk natuurlijk, kan er ook nog wel bij)

Weet iemand toevallig of injectoren voor gas en benzine min of meer parallel aangestuurd worden? Ik bedoel daarmee dat als er een storing zit in het injectiedeel dat dan zowel lpg injector als benzine injector van die cilinder niet goed wordt aangestuurd?
Want onsteking kan het bijna niet zijn omdat bougie en bobines nieuw zijn en ze bovenin toeren wel meewerken. (En compressie was volgens garage in orde)

Vanavond iig bobines en bougies uitwisselen met naastgelegen cilinder.

- - -

Edit: Ik bedenk me vanmiddag dat misschien de pakking bij het aluminiumdeel van het inlaatspruitstuk misschien wel lek is. Daar heb ik niet met remmenreiniger gespoten. Verder ploft de auto wel een beetje in de uitlaat en dat geluid lijkt wel op het geluid dat onze Opel maakte toen de pakking van dat inlaatspruitstuk lekte.

Ik kan in ieder geval al wel concluderen dat dit een gecombineerde storing is geweest.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 4 juli 2013, 20:11:37
Ploffen duid op een probleem met de ontsteking.
Is er ook al een cilinder lektest gedaan? (hiermee kom je erachter of de kleppen en zuigerveren nog goed zijn)
Heb je al getest met de oliedop los?
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 5 juli 2013, 09:32:46
Het is klaar. Eén van mijn nieuwe bougies was niet goed. Nieuwe, nu wel goede, erin en nu rijdt hij eindelijk weer prima.

Bij deze auto was uiteindelijk meer aan de hand. Deze vier dingen hebben elk een flinke verbetering gegeven, alle andere dingen zijn voor niets geweest:

- Bobines vervangen
- Bougies vervangen
- kunststofinlaatspruitstuk olie vrij maken
- nokkenassensor

Ieder bedankt voor de input.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: BadEend op 6 juli 2013, 01:04:09
Heb je die onderdelen afzonderlijk vervangen of allemaal tegelijk?
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: Tedo op 6 juli 2013, 08:31:39
Dat staat in het verhaal. Goed dat het is opgelost!
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: Paul op 6 juli 2013, 09:37:17
Heb je de o-ringen van de gasklep ook vervangen? dat zou ik nog wel doen als dat niet gedaan is.
Titel: Re: 1.6 K4M hortend stotend rijden
Bericht door: srb op 6 juli 2013, 10:05:00
Ja, is al gedaan.

Mooi op tijd in orde, morgen op vakantie naar Frankrijk.
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev