Hoi allemaal, paar dagen geleden maakte ik een rit van 200 km, onderweg merkte ik dat mijn auto Megane 3, 1.5 DCI 110 2012, niet goed op het gas reageerde op de snelweg, als ik bij bv 100 het gas intrapte was het net of er niets gebeurde, heel langsaam ging hioj dan toch harder lopen, maar hij deed dit meer met een golvende pulserende beweging, dit heeft hij heel de dag gedaan.
De volgende dag moest ik weer weg, reed toen een stuk van 15 km over de snelweg, wederom had ik dezelfde klacht, echter nu ging onderweg de waarschuwing STOP risico op moterschade branden, ik reed net vlak bij een pompstation en ben onmidelijk daar gestopt en de Anwb gebeld, die heeft er een meter aan gehangen, en daar kwamen een paar storingen uit, DF1370 en DF0569 , vervolgens heeft hij onder de auto een klep in de uitlaat gecontroleerd, die bleek gewoon vrij te zijn en te werken, na lang overleg heeft hij een stukje gereden met de meter er aan, en de turbodruk was blijkbaar ook goed, hij kwam er dan ook niet achter wat het precies was, hij zou de storing wissen, en ik moest maar naar de garage gaan.
thuis heb ik een flesje injector reiniger in de tank gedaan, en bij een volgende rit op de terugweg merkte ik dat dit wel hefet geholpen, hij reageert wel iets sneller op het gas, iemand een idee, wat ik nog meer kan doen om dit op te lossen ??
Achter die df codes staat een tekst. Die is toch wel erg handig.
Df1234 kan bij de ene auto iets totaal anders zijn bij een andere auto namelijk, hangt een vdiag nummer aan, programma nummer etc.
Dus ja goed, dat die man aan die klep voelt, vermoed ik dat het met die klep te maken heeft. Dat hij die tekst wel gelezen heeft.
Die klep heeft te maken met de regeneratie van de roetfilter, dat gebeurt eens in de zoveel tijd. Dus mogelijk heb je vandaag geen klachten, maar morgen wel weer.
Even naar de dealer gaan voor een goede duidelijke diagnose, zodat je zonder te gokken componenten kan vervangen. Diagnose levert geld op, ipv onnodig componenten op de gok vervangen.
Die melding heb ik vorig jaar gehad! Ik weet niet meer wat de foutcode toen was, dus dat kan ik helaas niet bevestigen.
Ik reed toen met mijn 1.5 dci GT line uit 2012 richting mijn vakantieadres. Na ongeveer 1.5 uur rijden, kwam de melding op het scherm. Als ik dan gas gaf, ging de auto heftig schokken. Meteen van de snelweg af en ANWB laten komen. Hij las de auto uit maar kon niks vinden. De melding kwam inmiddels niet terug nadat de motor uit en weer aan was gezet. De beste man adviseerde mij om verder te rijden. Dat deed ik. Ik reed door heel Frankrijk helemaal probleemloos! En meteen na de grens met Spanje, weer die melding. Lang verhaal kort, het bleek verstuiver nr 3. Die werd vervangen in Spanje en sindsdien nooit meer een probleem gehad.
Maarja die melding op het dashboard is universeel. En kan 200 componenten zijn die kapot zijn dan.
net op de snelweg wederom stop risico op motor schade, ik heb nu torque op mijn telefoon, en hem hem daar mee uit gelezen, deze gaf de code
P0299 Turbocharger/supercharger "A" underboost condition.
Ook die code is redelijk universeel.
Klep in de uitlaat veroorzaakt zij problemen.
Slangetjes drukverschil veroorzaken ook andere klachten.
Drukregelklep veroorzaakt turbo klachten, alsmede ook de turbinesensor met verstopt pijpje, etc.
Je kunt hier bijna niet om de renault clip heen, of een component moet zichtbaar kapot zijn.
ok dank je, ik rijd langs de dealer dadelijk.
update, vandaag bij de dealer geweest, en gerepareerd, Electroklep van de aansturing Turbocompressor was kapot, die is vervangen, en wat vacuumslangen gereinigd. vermogen is gelukkig weer terug.
Top.
In die elektroklep zit een membraam. Die verpulvert, die stukjes blijven vaak achter in een vacuum t aan sluiting.
Veel monteurs die dit niet weten, controleren dit niet. Doen nieuwe klep erop en sturen de klant weg. Waarna na een tijdje de storing terug komt.
Citaat van: mark29 op 28 juni 2019, 19:39:04
Top.
In die elektroklep zit een membraam. Die verpulvert, die stukjes blijven vaak achter in een vacuum t aan sluiting.
Veel monteurs die dit niet weten, controleren dit niet. Doen nieuwe klep erop en sturen de klant weg. Waarna na een tijdje de storing terug komt.
Mark, Is de elektroklep het apparaatje midden op het blok naast de EGR? Hier zit een stekker aan met 2 draadjes en 2 vacuüm slangetjes.
Dit onderdeel is laatst vervangen na meerdere keren een STOP melding gehad te hebben. (allereerst de MAP sensor want de druk van het spruitstuk en de turbo kwamen te langzaam naar elkaar toe??)
Deze STOP code komt eens in de 600-1200KM voor, er is dan sprake van een te lage laaddruk van de turbocharger
Als het terugkomt zal ik dan de monteur wijzen op de verpulvering van het membraam en dat ie ff de T-stukken moet loshalen en doorblazen.
Ja klopt.
Dik kans dat dus die t stuk nog verstopt zit.
Citaat van: mark29 op 27 juni 2019, 22:14:26
Maarja die melding op het dashboard is universeel. En kan 200 componenten zijn die kapot zijn dan.
Nou Mark, bij deze de (onnodige) bevestiging dat je gelijk hebt.
Ik reed gisteren terug van vakantie op de ring van Parijs. Kreeg ik opeens de melding "stop. Risico op motorschade". In tegenstelling tot vorig jaar, trilde de auto nu niet bij het gegeven. Ik merkte helemaal niks aan hoe die reed. Eerste afslag gepakt en uitgelezen met een obd ding: P 0470. Iets met uitlaatdruksensor. Volgens het machtige internet kan het geen kwaad om door te rijden. Daarnaast merk ik niks aan de auto. Ik keek met draaiende motor onder de motorkap. Ik zie niks geks, maar ik hoor een soort gesis. Dus ik denk aan ontsnappende lucht; ja hoor: slangetje gescheurd. Onderin de foto (link hieronder). Ik ben rustig naar huis gereden (+/- 500km). Hopen maar dat ik niet daardoor schade heb aangericht :?
https://photos.app.goo.gl/GnGT5FASeNMx2d7o6
Afspraak gemaakt bij de dealer en intussen laat ik de Meg staan (1.5 dci uit 2012 met inmiddels 235d km op de teller).
Vaak melding op die sensor die erboven op zit, sensor druk voor turbine.
Maar die slangetjes gaan vaak stuk door warmte ook. Dat slangetje zit op dat ijzeren pijpje naar de uitlaat die kost iets van 300 euro, die raken vaak verstopt.
Dus met sensor eraf, in jouw geval met slang open moet hij met draaiende motor goed blazen. Doet ie dit niet. Dat pijpje fixen.
Anders is er over een tijd weer een foutmelding.
Overigens zeggen dat je mij bevestigd, weet ik niet helemaal hoe ik dat moet interpreteren.
Maar valt mij vaak op dat als er een lampje brand mensen vaak dezelde dingen zeggen. Maar er kunnen meerdere problemen zijn.
Met bevestigen bedoel ik dat diezelfde melding inderdaad voor verschillende dingen kan staan zoals jij zei.
Dat pijpje laat ik sowieso fixen. Kost die 300 euro? 8)7 of is dat de sensor? Ik hoopte dat het alleen het pijpje is en dat het bij tientjes werk blijft (qua onderdelen dan)... :cry:
Die sensor en dat rubber pijpje is tientjes werk. Dat ijzeren pijpje zit boven de 300 inderdaad.
En lastig te vervangen ook nog eens.
Dank je, Mark.
Ik zal de afloop hier posten nadat ik bij de dealer ben geweest. Wie weet heeft iemand er in de toekomst wat aan.
Ik reed afgelopen dinsdagmiddag midden in Lyon (in de tunnel) en daar was hij dan; STOP risico op motorschade, gevolgd door de storing; controleer luchtverontreiniging
Nu heb ik al vele storingen gehad met deze Megane, maar hiervan schrok ik toch wel heel erg !
Ik kon niks, geen kant op.. de tunnel uitgereden met alle lampjes op het dashboard in de hoop dat ik geen schade zou aanrichten. Het duurde nog even voor ik een geschikte plek kon vinden en daar uiteindelijk de auto langs de kant gezet. Motor afgezet en even gewacht.. daarna weer gestart en de storing kwam direct terug.
Na wat zoekwerk op de telefoon, toch besloten om maar door te rijden omdat ik geen vertrouwen heb in die Franse ANWB die waarschijnlijk weer geen woord Engels spreken. Korte tijd later ging de storing motorschade weg en bleef alleen de andere melding staan.
Onderweg ook maar een OBD uitleesapparaatje besteld zodat ik de storingen zelf ook kan lezen en wissen.
Gisteren het apparaatje binnen gekregen en gelijk maar gebruikt, resultaat; P0470 iets met de uitlaakdruksensor
Afijn, storing maar gewist in de hoop dat hij voorlopig niet terug komt. Voor alle zekerheid neem ik voortaan het OBD uitleenapparaatje maar mee :')
Nou ik heb de foutcode weer.
Dit keer uitgelezen met Pyren en een ELM 1.5 (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22568.0)
Hier komen de volgende codes uit:
DTC226322 Circuit Drukvulling
DTC1525F3 Multiplexinformatie Snelh. Reg/BEGR (dit is meer gevolg van bovenstaande code)
@remie. Leuk dat je mijn handleiding hebt gevolgd.
Je kan ook de documentatie die bij die foutcodes hoort genereren met PyRen. Staat ook beschreven in de handleiding.
Citaat van: Felix op 24 augustus 2019, 22:02:17
@remie. Leuk dat je mijn handleiding hebt gevolgd.
Je kan ook de documentatie die bij die foutcodes hoort genereren met PyRen. Staat ook beschreven in de handleiding.
Ja dit is echt super spul.
Heb de software initieel gevonden op www.k9k636.top maar dat is een russische website over het 1.5 dCi blok dat in de megane 3 hangt. Toen ik de naam wist een simpele google opdracht "PyRen Renault" en kwam ik weer terecht op dit vertrouwde forum. Het handboek gegenereerd met PyRen heb ik doorgespeeld naar de monteur dus hoop dat het nu goed gaat komen. Helaas vandaag weer dezelfde code weer gekregen maar ik hoop dat het slechts vergruist membraam in de t-stukken betreft.
Hierbij van mijn kant de beloofde update:
Vanochtend bij de dealer langs gereden. Na een minuut of 10 kwam iemand naar me toe met de mededeling dat de auto is uitgelezen: turbodruksensor moet worden vervangen. Ik vraag naar de slang. Welke slang is de reactie. Nou die gescheurde slang. Oh, even terug naar de monteur om te overleggen.
Daarna kreeg ik te horen dat de gescheurde slang vervangen die t te worden samen met een ijzerenlijpje dat eraan vastzit en de sensor. Kosten 620 euro :cry:
De ijzeren pijpje is kennelijk vastgelopen met roet waardoor de slang is gescheurd en de sensor is kapot gegaan. En ik hoopte dat de storing alleen tevoorschijn kwam door de ontsnappende lucht :D
Ja k u t he.
Bizar he. Die pijpje is zo duur. En montage ervan is ook ellendig.
Yep, duur grapje zo.
Ergens twijfel ik of het niet beter zou zijn om eerst het pijpje schoon te laten blazen (als dat kan) en de gescheurde slang te vervangen al dan niet samen met de sensor. Nu lijkt het erop dat de dealer (voor het gemak?) Alle drie de verdachten maar vervangt...maar goed, ik ga er maar vanuit dat 't wel echt nodig is.
De dealer doet niet aan experimenteren en kies voor hem de zekerste en gemakkelijkste weg. Dit had je eerder moeten bedenken. Ik heb ook lesgeld moeten betalen en daarom weet ik nu hoe het injectie-systeem van de F7P/R werkt.
Die roet blaas je er niet zo maar uit. Dat is helemaal vast gekoekt, en door de vorm steek je er niet makkelijk iets door heen.
Dat heb ik al meermalen geprobeerd, daarom weet ik dat het vervangen van het pijpje een minder fijn klusje is.
Laatst hoorde ik wel iemand op een cursus om een handremkabel van een fiets, op een boormachine te zetten en die erdoor heen te laten draaien, dat was hem eens gelukt.
Dat is nog eens creatief...je moet er maar op komen. In mijn geval heb ik toch niet de tijd om te experimenteren. Ik rij 120km per dag en ik heb geen tijd om terug te gaan naar de dealer als oplossing 1 toch niet voldoende blijkt etc
Het vervelendste vind ik nu dat ik een week lang moet wachten (ze hadden dat pijpje niet op voorraad).
Citaat van: mark29 op 27 augustus 2019, 17:06:44
Die roet blaas je er niet zo maar uit. Dat is helemaal vast gekoekt, en door de vorm steek je er niet makkelijk iets door heen.
Dat heb ik al meermalen geprobeerd, daarom weet ik dat het vervangen van het pijpje een minder fijn klusje is.
Laatst hoorde ik wel iemand op een cursus om een handremkabel van een fiets, op een boormachine te zetten en die erdoor heen te laten draaien, dat was hem eens gelukt.
Dit heb ik vandaag ook gedaan. Bij mijn dci met storing P0470 zat de pijp ook geheel dicht. Perslucht lukte niet meer. Toen heb ik bij de praxis 2mm Dik draadstaal gehaald en met de accu boormachine is alles weer open.
Storingen gewist 70 km test gereden helemaal top.
Dealer kwam met offerte van €900. Ik heb hem nu gemaakt voor €1,90
Heel mooi!
Dag heren,
Een topic waar al lang niet meer in gereageerd is, maar wellicht nog wel van toepassing voor mijn Megane met dezelfde problemen. Mijn restvraag is dan ook, over welk ijzeren pijpje wordt er gesproken en waar kan je die vinden???
Groeten.
Citaat van: LouisMG op 4 oktober 2023, 17:46:24Dag heren,
Een topic waar al lang niet meer in gereageerd is, maar wellicht nog wel van toepassing voor mijn Megane met dezelfde problemen. Mijn restvraag is dan ook, over welk ijzeren pijpje wordt er gesproken en waar kan je die vinden???
Groeten.
onder het bericht van meg3 op de eerste bladzijde staat een foto van de druksensor, daaronder zit 4 cm slang en daaronder een metalen buisje van ca 4 mm dik , deze loopt helemaal achter het blok langs richting de uitlaat
Citaat van: robbreda op 24 november 2023, 17:13:59onder het bericht van meg3 op de eerste bladzijde staat een foto van de druksensor, daaronder zit 4 cm slang en daaronder een metalen buisje van ca 4 mm dik , deze loopt helemaal achter het blok langs richting de uitlaat
Daar wil ik graag op aanvullen dat het rubberen slangetje ook vaak scheurt met bovenstaande symptomen als gevolg. Als je een stuk brandstofleiding met de juiste binnendiameter hiervoor vervangt (indien gescheurd) kunnen je problemen ook opgelost zijn.
Als je voor de motorkap staat dan zit hij aan de linkerkant (passagierszijde)
Dit probleem heb ik gehad met allebei mijn Megane 3 1.5Dci die ik heb rondrijden
Brandstofslang is hiervoor niet geschikt. Kan niet tegen de hoge temperatuur, zal weer gaan scheuren, met vaak als gevolg dat je een gat in het plastic kleppendeksel smelt.
Het houd nu al een lange tijd uit bij mij. Eentje rijd er al 3 jaar mee rond.
Ook heb ik het idee dat het uiteinde niet super heet wordt maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Maar goed om de waarschuwing er bij te vermelden dat het weer kan gebeuren.