Advertenties


Megane III 1.5 DCI stottert soms. Was het de tuning, of toch niet...

Gestart door Ghostkiller84, 6 december 2018, 22:46:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ghostkiller84

Hallo allemaal,

Mijn Megane heeft last van slechte 'buien' l-
Ik had ongeveer 2 maanden geleden een externe chip CPU in laten bouwen bij een tuner.
De zogenaamde ecobox moest zorgen dat mijn auto krachtiger en zuiniger zou worden.
Dit had ik op advies van mijn collega gedaan, want hij kende een tuner die deze al op veel auto's met succes had geinstalleerd.

Nadat het kastje aangesloten was merkte ik duidelijk verschil in power en verbruik, en reed hij super totdat na 2 weken ik merkte dat op de cruise control de auto een beetje begon te schommelen op het gas. Op het moment dat ik deze dan uitzette en dan gewoon zelf gas gaf, was het weg.
In eerste instantie dacht ik dat dit aan het kastje lag, omdat deze de inspuiting en turbo druk opvoerde, en dat daarom mijn auto wat feller op de cruise reageerde, aangezien dat de boordcomputer de snelheid probeert vast te houden.

Na weer een paar dagen zonder cruise control rond rijden, hoorde op een gegeven moment een raar soort resonerend geluid bij stilstand, niet al te hard maar wel hoorbaar, door het motor geluid heen.
De volgende ochtend was het weer geluid weg en ben ik zonder problemen richting mijn werk gegaan en weer thuis gekomen. Dit geluid is naderhand niet meer terug gekomen en heb dit tot nu toe niet meer gehoord.

Een paar dagen later begon het stotteren. Nadat ik de auto even had stilgezet op een parkeerplaats, had ik de Ecobox 'afgesloten' door middel van een stekkeradapter die ik erbij had gekregen, om de auto weer standaard te maken.
Vervolgens ben ik gelijk naar de garage gereden om mijn auto uit te laten lezen. Tijdens het ritje hier naartoe was er weinig tot niets aan te merken, en werden er bij de garage geen foutmeldingen gevonden.
Nadat ik dacht dat er niets aan de hand was de wagen heb ik de ecobox weer aangesloten, en liep de motor ook weer perfect alsof er niets aan de hand was.
Het verschil was weer duidelijk merkbaar in power en verbruik. Het stotteren kwam nauwelijks of niet meer voor, soms een beetje met een koude motor leek hij iets in te houden af en toe, maar niet heel storend.

Toen het op een gegeven moment erg koud was, een week of 2 geleden, startte ik de auto en liep hij stationair een beetje beroerd, de toerenteller stond een beetje te dansen. Dit had hij nooit eerder gedaan, maar misschien kwam het door het koude weer. Tijdens het ritje naar mijn werk (ongeveer 15 Km) heb ik niets gemerkt, en ben ik probleemloos naar mijn werk gereden.
Toen ik daar aankwam en de auto had geparkeerd, liep hij gewoon weer netjes stationair.

'Savonds toen ik weer naar huis wilde gaan en ik de auto had gestart (het was nog steeds erg koud +/- 2 a 3 graden), liep hij wel netjes stationair maar hoorde ik een tik uit de motor komen op het moment dat ik het pedaal intrapte.
Op het moment dat ik wegreed, hoorde ik diezelfde tik steeds vaker en sneller tot op ongeveer 2000 rpm. Het leek net een oude stotterende trekker.
Omdat ik op een weg zat waar ik moeilijk kon stoppen moest ik wel voorzichtig doorrijden. Op deze weg staan 3 stoplichten die uiteraard op rood stonden :neen: en moest ik dus drie keer stoppen en optrekken voordat ik bij een stopplaats zou aankomen.
Ook weer bij het optrekken datzelfde harde tikkende geluid. Boven de 2000 rpm was het geluid weg maar bokte de wagen wel als ik een vaste snelheid wilde houden. Tijdens het door trekken in de wat hogere toeren was het bokken weer weg, tot ik weer op een vaste snelheid reed (ong. 80 km/h)
Dit alles zonder meldingen en alarmsignalen.
Na weer een paar 100 meter te hebben gereden, en een rotonde opdraaide bij een stopplaats, was het geluid ineens weg. De motor was ondertussen warm gereden en ook bij stilstand hoorde je weer een normaal motor geluid op het moment dat het gas even werd ingetrapt.
Toch maar voorzichtig weer onderweg naar huis, en onderweg verder geen problemen meer gemerkt.
Thuis aangekomen, heb ik de ecobox weer afgesloten voor de zekerheid, omdat ik niet mijn motor wil laten slopen door een chip.
De volgende ochtend reed hij weer gewoon normaal net als anders, zonder rare geluiden of stoten.

Ik heb vervolgends de tuner gebeld, om te kijken wat het probleem was met die box. Hij kon het niet verklaren, en heeft na het uitlezen alleen een melding van de abs pomp gevonden. Deze heeft er natuurlijk niets mee te maken, en functioneert gewoon goed, dus alles gereset en de box verwijderd.
Met de auto lijkt dus eigenlijk niets mechanisch kapot te zijn, dus misschien toch de box dachten we.

Ik heb na het verwijderen van de ecobox een week of 2 lekker rondgereden met een verbruik van gemiddeld 5,4 l wat volgens mij niet slecht is met wat lagere temperaturen.
Ondertussen ook nog een check bij de renault dealer laten uitvoeren, en ook daar konden ze niets vinden.

Helaas begon mij auto vandaag onderweg naar huis weer te stotteren en te bokken, weliswaar zonder tikken gelukkig, maar fijn reed het niet.
Of dat het nu aan de tuning ligt of toch niet is dus ook niet helemaal zeker.... 8)7
Mogelijk heeft de box wel aanleiding gegeven tot deze problemen, of misschien ook niet, ik weet het niet.
Ik neem aan de het niet de verstuivers zijn omdat hij echt maar sporadisch zo'n bui heeft, al lijkt het de laatste tijd wel steeds vaker en heftiger te worden.

Aangezien er meer stotterende 1.5jes rondrijden met dezelfde problemen, hoop ik dat iemand dit probleem herkent (met of zonder tuning) en heeft opgelost....

Hopend op de goede oplossing, 
Groetjes Alex

A110

Daar zal een juiste diagnose voor gemaakt moeten worden.

Wat veel voorkomt zijn de diesel verstuivers die kapot gaan. En op dit forum of op het Renault forum is er ook al iemand die een defecte hogebrandstofdruk heeft gehad.
Maar ik zou als eerste de gloeibougies gaan controleren en de verstuivers laten testen.

Dat tikken wat u hoort is pingelen van de verbranding die niet goed is. Niet te lang mee doorrijden dit kan ernstige motorschade veroorzaken.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Ghostkiller84

Thnx voor de tips, ik ga er mee aan de slag!
Vandaag laat ik voor de zekerheid het brandstof filter en luchtfilter vervangen.
Het tikken is na die ene keer gelukkig niet meer voorgekomen.

Nogmaals bedankt, en als iemand anders nog tips heeft zijn deze natuurlijk ook welkom!

Groetjes Alex

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev