Advertenties


Antenne Megane CC

Gestart door Mike, 29 juli 2008, 20:16:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mike

Hallo,

Wie weet precies hoe het zit met de antenne achterop de Megane?

Ik ben op zoek naar de oplossing voor de matige radio ontvangst van mijn Megane.
Aan de radio ligt het niet. Ook mijn andere radio, die echt perfecte ontvangst had in mijn vorige auto, doet het maar matig in de Megane.

Achter de radio zit een klein buisje die in serie staat met de antennekabel.
Volgens mij is dat de Phantom voeding. Er komt een kleinde rode draad uit die aan de + bevestigd moet worden.
Doe ik de draad los, is de ontvangst nog slechter, dus maar snel die draad aansluiten. Dat werkt dus. Maar is dat nu de Phantom voeding of de versterker?

Ik heb daarstraks even onder het antennevoetje gekeken en daar zitten 2 draden aan. De eerste is de coax kabel. Lijkt me duidelijk.
De 2de is een dunne oranje draad waar bij radio aan 11,7 volt op staat. Als de radio uit staat staat er geen spanning op.

Iemand enig idee waar dat dan weer voor is. De spanning voor de versterker, als die in de voet zit, loopt toch al via de coax via de Phantom voeding achter de radio. Ik merk ook niet veel verschil als ik die oranje draad losmaak bij het voetje.

Verder ben ikl van plan om een ander voetje (inclusief) versterker te monteren.
Ik, heb voor mijn Megane, 2 Skoda's Octavia gehad en een Hyundai Tucson.
Bij alle 3 de auto's een perfecte radio ontvangst, dus wil een voetje van VW, Audio of Skoda op de kop zien te tikken. Afmetingen zijn allemaal zo goed als gelijk. Ook het sprietje ziet er hetzelfde uit en is ongeveer zo'n 40 cm lang.

Maar wie heeft er meer info voor mij betreffende de bedrading en waar de daadwerkelijke versterker zit.

Groet,
Mike

JanJ

Ik wacht vol ongeduld met je mee op een antwoord  o-).

Wij hebben namelijk wat problemen met onze radio waar we de oorzaak ook denken te kunnen vinden in de ontvangstkwaliteit!

Heb je ook wel eens storingen in je speakers na het omschakelen van cd of navigatie naar de radio?

Gr, Jan.

A110

Ik heb ook slecht radio ontvangst.
Ik heb gewoon een originele tunerlist radio van Renault.
Sommige zender's ontvang ik heel goed maar de zender die ik wil luisteren valt elke keer weg of er zit ruis doorheen.

Iemand hier ook een oplossing voor?
Heb een Megane II 5 drs hatchback.

A110
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Renier

#3
Bij mij is de ontvangst sterk afhankelijk van waar ik rij. Er zijn vaste punten op mijn woon-werk route waar hij steevast sterk gaat storen terwijl dit met onze andere auto (Twingo) niet zo is, ook met de Clio met dezelfde soort radio als in de Megane II had ik geen last.

Heb er al een Pioneer en Sony radio tijdelijk in gehad om te testen en die hadden het beiden ook. Volgens mij is de antenne inrichting/bekabeling van de Megane II dus erg gevoelig voor invloeden van buitenaf

Mike

Bedankt voor de reaktie's.

Storingen tijdens omschakelen heb ik niet.  Ik heb de Updatelist radio incl. mp3 weergave.
Ik heb een VDO MS-4100 geprobeerd die ik in mijn vorige auto's gehad heb, maar daar is ook de ontvangst
niet te best van.

Helaas is het me nog niet gelukt om een ander antennevoetje van VAG te bemachtigen.
Diverse sloperijen gebeld maar konden me niet helpen.  Beetje vreemd maar het zal wel.

Ik ben er (in mijn situatie) wel wat wijzer van geworden hoe het met de versterker en de phantom voeding zit.
Bij mij werd er 2 x spanning op de antenneversterker gezet.  Zoals ik in mijn eerste topic schreef komt er achter bij het voetje
een oranje draad tevoorschijn waar 12 volt op staat als de radio aan staat.  Na wat meetwerk blijkt dat dezelfde draad te zijn
die op pin A5 van de iso stekker bij de radio aangesloten zit.  Alleen is hij daar groen ipv oranje.
Ik heb nu dus de extra phantom voeding, die in serie met de antenne kabel stond, verwijderd en de antenne connector gelijk in de radio gedaan.  Daardoor werd de ontvangst iets beter.  En de spanning bleek dus al naar de antenneversterker te lopen zodoende dat hij er tussenuit kon.
Ik had dit nog niet eerder geprobeerd omdat ik niet wist dat er al spanning op de antenneversterker stond.

Verder heb ik ook de antennekabel nagemeten en deze lijkt correct te zijn.  Goede massaverbindingen en geen sluiting tussen kern en massa.

Het is nog steeds onder de maat vind ik.  Het ene moment goede ontvangst, en je draait op een kruising naar rechts en de ontvangst
wordt een heel stuk minder.

Ik blijf proberen om aan een ander antennevoetje te komen en dan verder te testen.

rs50jochem

Het is jammer te horen dat het ontvangst zo slecht is bij jou.. Ik had in mijn CC phase II uit 2006 ook de originele radio met MP3.. Ik luister(de) regelmatig radio (538) en moet erkennen dat het ontvangst niet super is.. Maar weer vele malen meer in vergelijking wat bij een Golf IV aan ontvangst gegeven wordt.. En daarmee ben ik nu met m'n 4e bezig en alle 4 met of zonder GPS voet hebben een belachelijk slecht ontvangst..

In welke regio van het land woon je en welke radiozenders beluister je regelmatig.. Ik weet wel dat bepaalde gebieden van het land zowiezo slechtere dekking hebben met sommige radiozenders..

Marc Brouwer

Radio-ontvangst was in mijn Mégane GT uit 2007 ook belabberd met de originele radio. Nu is de Avic X1R ingebouwd en de ontvangst is echt stukken beter. Eigenlijk zoals normaal  Y
"We Shall Not Be Moved"

Jacob

Ik heb zelf de Carminat (pictogrammen) en dan ook nog een korte antenne (van een alfa 156) gemonteerd zitten en heb in het dagelijkse gebruik geen problemen met de ontvangst.

Zoals Jochem ook aangeeft, het is sterk afhankelijk van welke zender je luistert en waar je woont. Ik woon zelf in Rotterdam en zit voornamelijk in de regio zuid-holland/Utrecht/Brabant en dan heb ik ook geen problemen met bijvoorbeeld 538. Als ik echter naar Zeeland ga, dan wordt de ontvangst inderdaad een stuk minder als ik 538 heb opstaan, maar andere zenders geven dan weer geen probleem.

drbiqs

Citaat van: Jacob op  2 augustus 2008, 22:17:58
Ik heb zelf de Carminat (pictogrammen) en dan ook nog een korte antenne (van een alfa 156) gemonteerd zitten en heb in het dagelijkse gebruik geen problemen met de ontvangst.

Zoals Jochem ook aangeeft, het is sterk afhankelijk van welke zender je luistert en waar je woont. Ik woon zelf in Rotterdam en zit voornamelijk in de regio zuid-holland/Utrecht/Brabant en dan heb ik ook geen problemen met bijvoorbeeld 538. Als ik echter naar Zeeland ga, dan wordt de ontvangst inderdaad een stuk minder als ik 538 heb opstaan, maar andere zenders geven dan weer geen probleem.

hoi jacob
ik woon in de buurt van rotterdam,heb een standaard renault radio met ook zo'n korte alfa antenne.
ik heb met de meeste zenders weinig last,krijg alleen slam fm maar niet te pakken,hoe is dat bij jouw als ik vragen mag.
meg 2 16/16 2003 5 deurs zwart *xenonlook fase 2 koplampen*RS fase 2 voorbumper*heldere achterlichten*rs grill*3,5 cm down*sportpot*17 inch proline wielen*knippers in de spiegels*led stadslicht*xenonlampen*open luchtfilter*renault achterspoiler*

Mike

Bedankt voor de reaktie's.

Ik woon zelf in Breda, en luister over het algemeen naar Radio 2, Omroep Brabant, Nostalgie (België) Q-music en Arrow Classic Rock.
Over het algemeen kan ik zeggen, dat naar welke zender ik ook luister, de ontvangst te zwak is.  Van die ruisvlagen heel de tijd, hoge tonen die wat wegzakken ivm onvoldoende signaal, RDS die niet meer mooi meeloopt.

Ik heb het al eens eerder gemeld, maar met een andere radio het zelfde probleem.  In mijn andere auto's was dit beduidend beter dus.

Ik heb deze Megane pas 2 weken in mijn bezit. Er stond eerst een Alfa 156 antenne opgeschroefd.  Tenminste ik denk dat het een Alfa 156 antenne is.  Hij was maar  zo'n 10 cm lang.  Na deze verwisseld te hebben voor een wat langere van ongeveer 40 cm was bij mij de ontvangst al een stuk beter.  Bv de zender op 94.9 (100%NL) was in Breda niet te horen met de korte antenne.   Met de 40 cm antenne was hij redelijk waarneembaar.  Auto stond in beide gevallen buiten op de oprit geparkeerd.

Voor ik deze auto kocht ben ik de geschiedenis van deze auto nagegaan bij de dealer die hem geleverd heeft 2 jaar gelden.
Er was (onder garantie) de radio, de antenne en de antenneversterker vervangen.  Waarom is me niet duidelijk.

De auto is nieuw geleverd door Van Kerkhof & Visscher Koperstraat in Rotterdam.
Ik heb hem gekocht in Oud-Beijerland.  Dus de vorige eigenaar zal in de buurt van Rotterdam gewoont hebben.  Ik het geheugen stonden veel zenders die van uit de mast in Rotterdam-Waalhaven worden uitgezonden.
Tja, dan volstaat een kleine antenne misschien wel omdat de veldsterkte daar ruim voldoende is.

Dus volgens mij, en ook aan de reaktie's over het algemeen, is het toch wel een probleem.  Mogelijk dat veel mensen alleen maar naar cd's of mp3's luisteren of niet te ver van de zender afwonen, dan heb je er geen erg in.

Maar het viel mij gelijk op tijdens de eerste proefrit.  Het is op dit moment acceptabel te noemen, maar ik blijf toch proberen om het verder te verbeteren.

Jacob

@drbiqs, zal morgen eens kijken of ik slam fm kan ontvangen (moet eerst nog de frequentie opzoeken  ;)  :))

drbiqs

Citaat van: Jacob op  3 augustus 2008, 13:15:10
@drbiqs, zal morgen eens kijken of ik slam fm kan ontvangen (moet eerst nog de frequentie opzoeken  ;)  :))

ok dan,hij kom er wel automatisch in met het zoeken maar de ontvangst is dan bagger.
bij de andere zenders geen last.
meg 2 16/16 2003 5 deurs zwart *xenonlook fase 2 koplampen*RS fase 2 voorbumper*heldere achterlichten*rs grill*3,5 cm down*sportpot*17 inch proline wielen*knippers in de spiegels*led stadslicht*xenonlampen*open luchtfilter*renault achterspoiler*

pussymagnet

Hallo,

Ik had ook problemen met de ontvangst op mijn Tunerlist radio. met een losse draad van 2m ofzo achterin de radio had ik wel goede ontvangst. Na verder zoeken kwam ik uit in de voet van de antenne: hier zat vocht in en was er oxidatie opgetreden op de losse contactverbinding tussen print en afdekkap. Alles droog gemaakt, oxidatie verwijderd en ingevet met vaseline. Bij terugplaatsen van alle onderdelen ook her en der nog siliconenkit tussen gespoten. Tot nu toe geen problemen meer gehad, en we zijn 3 maanden verder.

groeten

Freba

Vandaan een raamantenne van Hirschmann (met ingebouwd klein versterkertje) ad 22 euris geplaatst, een paar mm boven het dasboard. Dus niet boven bij de binnenspiegel. Scheelt een hoop schroefwerk. Alleen het plastic met het display van de radio verwijderen, antenne plakken, draadjes, plus en min en antennedraad doorvoeren, radio eruit en de boel aansluiten. Plus en min aansluiten bij de ISO stekker en aanzienlijk betere ontvangst. In iedere geval verlost van een hoop gez................... Overweeg nog om de achter-antenne paralel mee te schakelen. Vind het eigenlijk nu al prima.

Yntepa

Oud topic maar ook probleem met ontvangst FM.
Veel ruis. Slecht ontvangst. Weet niet meer waar te zoeken voor oplossing.
Antennevoet los gehad maar geen oxidatie. Geen verschil stekker los oranje bedrading versterker.zoals hierboven beschreven Voorin de auto zie ik ook geen combi hiervan bij de antenne kabel.

Ik moet eigelijk een antenne aansluiting hebben zonder versterker...dat zijn de oranje draden toch. Reden..ik heb een DAB+ din2 radio ingebouwd met module Android usb en set ombouw FM naar FM en DAB+..totaal geen signaal hier in zeewolde wel bij Hilversum en in Lelystad...straal van 20 km...ik snap niet waarom slecht ontvangst DAB terwijl buiten antenne beter moet doen als een plakantenne...maar is nu juist andersom...maar ook de plakantenne gaf slecht ontvangst..wie heeft gouden tip

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev