Advertenties


route van audio kabels

Gestart door Jacob, 25 januari 2006, 23:03:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacob

Hello,

Ff een vraagje inzake de route die de kabels voor de audio moeten lopen en nog een paar kleine aanvullende vraagjes over de audio.



Ook voor het gemak maar ff een plaatje ingesloten, is toch altijd iets makkelijker. (sorry voor het blokje in de tekening, toch niet helemaal goed geknipt en geplakt vanuit Excel)

Ter verduidelijking, mijn opzet was de volgende:
De stroom aan de linkerzijde
De audio terug naar de luidsprekers, via het midden
en de Tulp stekkers via de rechterzijde
Voor de massa de kabels zo kort mogelijk houden en dus achterin ergens pakken. (sprak laatst iemand die adviseerde om deze ook vanaf de accu te pakken, maar kwam hier deze optie tegen. Welke is nu beter?)

Is bovenstaande verdeling redelijk goed?

Nog ff een vraagje inzake de subwooferkist, op sommige website's zeggen dat de kist een schuine achterkant moet hebben terwijl op de website van de fabrikant de bouwtekening gewoon een rechte achterkant heeft. Wat is nu de beste optie (zal trouwens niet gepoort worden).

Zoals jullie wel kunnen lezen, ik ben een behoorlijke noob als het op audio aankomt (het verhaal van Dual 2 ohm en dan de juiste versterker bij subwoofer kiezen duizelt mij nog steeds!) Gelukkig heeft mijn Audioshop hier al wat duidelijkheid in gebracht. Zal morgen mijn projectpagina ff bijwerken qua installatie die besteld gaat worden (1 onderdeel is onder tussen al besteld in zweden...  ;D).

Greetz,

Jacob.

erik161

Mijn voorkeur zou er naar uitgaan om de RCA's door het midden te laten lopen.

Je kunt de massa direct aansluiten op de accu (dus een extra kabel leggen), maar als je een goed massapunt maakt (bijv. gordelbout) dan hoeft dat geen probleem te zijn. Je moet je voorstellen dat de stroom een circuit is. De massa moet dus via het chassis terug naar de accu. Als je zelf een massapunt kiest, zorg er dan voor dat je geen plaat gebruikt die bijv. vastgelast zit aan het chassis, dit geeft een extra overgang dus extra weerstand.
Op deze site kun je uitrekenen hoe dik je kabels moeten zijn:  http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html. Verder staat op die site veel informatie over car-audio, leuk om te lezen.

Bij een gesloten subwooferkist maakt de vorm niet zoveel uit. De rechte achterkant, waar jij hebt over hebt, zou kunnen duiden op staande golven. De frequenties in de subkist zijn laag dus de golflengte is vrij groot, te groot om staande golven te creeeren. Je kunt beter extra aandacht besteden aan een goede subkist. Bijv. 18mm MDF (niet van de bouwmarkt, maar bij een timmerbedrijf), maak daarin een aantal verstevigingen en bekleed de binnenkant met een laagje bitumen. Je kunt de kist altijd nog verder tunen, dmv dempingswol. Begin echter met de situatie die ik beschreven heb. Weet je hoe groot je kist moet zijn?

Jacob

De rca?s door het midden had ook mijn voorkeur, echter is dat best een pittige klus om die door het midden te trekken. De kabels zijn inmiddels (voor een deel) getrokken en de rca?s zijn nu toch via de rechterzijde (dus wel gescheiden van de stroom) getrokken.

Na overleg met de Audioshop (en jouw tip in het achterhoofd) hebben we besloten om de massa inderdaad vanaf de bout van een gordelbout te pakken. Ik had 12vhifi.nl ook al een tijdje in mijn favorieten staan, staat inderdaad behoorlijk wat nuttige info op. De dikte van de kabels had de Audioshop al voor me uitgerekend (is trouwens een aansluitset van Directed Audio Essentials geworden).

Oke, ik wist niet dat er dus nog verschil zat tussen mdf van de bouwmarkt of van een timmerbedrijf. Zal ik nog ff voor moeten gaan shoppen dan. Maar opzich zou er toch in een vierkante kist verder geen verstevigingen hoeven (als deze om de bijv. 10 cm is geschroefd en met montagekit is vastgezet)? Die tip van de bitumen neem ik in ieder geval al mee.

Ja, ik heb van de website van de leverancier achterhaald dat de kist 34.1 liter moet zijn (nu ff uit mijn hoofd) en de ruimte die ik heb (de bak van het reservewiel) moet het lukken. De kist zal dan de volgende afmetingen krijgen (buitenmaten) 50 x 50 x 23. Die dieptemaat lukt overigens wel met de subwoofer, die is maar 17 cm diep. Ik ga aankomend weekend weer verder prutsen en zal dan de definitieve maten ook opnemen.

Edgar

De verstevigingen zijn om de kist wat stugger te krijgen zodat je geen resonantie krijgt en dus vervorming van het geluid. Hoe sterker je kist hoe strakker de bass...

erik161

Het je die afmetingen wel goed? Met 18mm en een box vormige kist heb je dan een bruto inhoud van 41.7 liter. 2a3 liter eraf voor de woofer = 38L

Het MDF wat je bij de bouwmarkt kunt krijgen is veel lichter van kleur en heeft een lagere dichtheid. Het zal bij een timmerbedrijf wel wat duurder zijn, maar zoveel MDF heb je ook weer niet nodig.
Je kunt beter lijmen met gewone witte houtlijm en vastschroeven, da's altijd nog het sterkste.

Je kunt er een paar verstevigingen in zetten, bijv. aan de lange zijden een paar driehoekjes.

Jacob

Sorry, had inderdaad de afmetingen niet goed. Had alles een beetje door elkaar gehaald (zat op het werk toen ff snel een reply in elkaar te zetten).

Wat ik bedoelde dat de maximale afmetingen van de kist die 50x50x23 mochten zijn en dat de kist volgens de website een vereiste inhoud van 35,4 moest hebben. (moet toch niet zo vaak proberen dingen uit het hoofd te roepen eigenlijk  ;D)


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev