Advertenties


Roetfilter terugplaatsen

Gestart door Dick de Beer, 23 april 2017, 08:08:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dick de Beer

Volgens mij heb ik een megane gekocht zonder roetfilter, hoe kan ik daar achter komen. In de media is er nieuws dat een auto met slechtwerkend en verwijderd roetfilter vanaf volgend jaar niet meer door de apk komt. Vanaf mei dit jaar is het ook verboden om roetfilter te verwijderen. Er zal dus weer èèn onder moeten. Heeft iemand ook ervaring met herstellen van roetfilters? Wat het kost het? Ik ben dan maar bang dat de boel kapot gezaagd en doorgeknipt is.

mark29

Megane 1? Wees specifiek, waar rijd je mee. Je hebt geen roetfilter volgens mij.
En ook niet nodig.

Dick de Beer

95XJXT Een euro 5 Megane van bouwjaar 2012. Had gelezen dat elke euro 5 auto een roetfilter heeft.


mark29

Ok, of ik heb het niet goed gelezen net, was op de mobiel, of het topic is verplaatst, ik dacht dat het in sectie megane 1 stond.
Ja kans is groot dat er bij jou een roetfilter onder hoort. Weet niet uit mijn hoofd in welke periode die standaard werd.
Maar als die er niet standaard onder zit, dan hoef je hem niet achteraf te monteren hoor.

Dick de Beer

De modurator heeft deze vraag verplaatst naar Megane 3. Mijn fout dat ik de vraag stelde onder Megan 1 type.  Maar ik vermoed dus dat mijn roetfilter verwijderd is, ook softwarematig. En waarschijnlijk moet dit weer ongedaan gemaakt worden. Het was mijn vraag of er meer mensen ervaring mee hebben hoe dit te controlen, wat mogelijk is en wat het kost.  Maar volgens mij zijn nog niet zoveel mensen hier van bewust dat dit er aan zit te komen.

gjcvro

Waarom vermoed je het? Ik weet dat het er zit te komen, maar zou het niet in mijn hoofd halen om er aan te twijfelen dat het filter nog onder de auto hangt..

Dick de Beer

Ik vermoed het omdat ik nooit opgemerkt heb dat hij regenereerd. En hij rookt ook. Ik twijfel er wel aan, ik heb geen zin in dat er weer èèn onder moet, dat gaat knaken kosten

mark29

Maak je niet druk. Dan heb jij er nog een zonder af fabriek.
Handig toch. Niet alle megane 3 hadden roetfilter hoor.

Dick de Beer

Mm ja druk maken noem je het, ik denk dat iedereen het ook wat ontkent en denkt dat het wel zal loslopen. Men ziet er niet naar uit om weer een roetfilter te moeten herplaatsen, je gechipte motor weer resetten naar standaard. Beetje duidelijkheid was gewenst, we zien wel hoe dat komt. Niet alleen autobezitters kunnen voor kosten komen te staan. Ook garage houders moeten misschien volgens TNO onderzoek dure meet apparatuur aanschaffen om metingen te kunnen verrichten om te kijken of de auto een goedwerkend roetfilter heeft.  We wachten het af hoe het komt. Volgend jaar mei is zo maar zo ver.

mark29

Ik weet niet zozeer hoe scherp die regels komen. Als weer moet werken kan ik wel peilen bij die mannen van de rdw.

Maar je vermoed dat jouw roetfilter is verwijderd, of weet je het zeker? Je komt met wat vage vermoedens komt dit op mij over.
Er zijn er heel veel die standaard nog geen roetfilter hadden. Wanneer die overgang was weet ik niet meer uit mijn hoofd. Dat is vast wel terug te vinden.
Overigens als jouw kenteken in icm word ingevoerd, dat kan de dealer, kan die zo zien of er af fabriek een roetfilter onder zat, word aangeduid met: fap, filter a particle.

A110

Alle voertuigen die ik gehad heb met roetfilter daarvan is het inwendige van het eindstukje van de uitlaat brandschoon, geen zwarte roet aanwezig.
Misschien kan je daar ook even naar kijken.

Maar om bij een Meg III een roetfilter te verwijderen is een lastige klus. die zit namelijk gelijk na het uitlaatstpruitstuk en is niet makkelijk bij te komen.
Je zou de auto ook op de brug kunnen zetten en tegen het filter tikken met iets van ijzer. Als het hol klinkt is het verwijderd en anders is het nog aanwezig.
Elektronisch zou hij weggeschreven kunnen zijn dit kan je niet controleren.

Hopelijk heb je hier iets aan.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

MeganeScenic1.9dCi

Citaat van: Dick de Beer op 23 april 2017, 11:56:49
95XJXT Een euro 5 Megane van bouwjaar 2012. Had gelezen dat elke euro 5 auto een roetfilter heeft.

Dick, het kenteken wat je doorgeeft is van een Audi..

'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km

mark29

Ik denk dat dick de spreekwoordelijke beren op de weg ziet.
En zich voor niks druk maakt...

Dan komt die regelgeving er, er is veel regelgeving waar dan alsnog met apk niet op getoetst word.
Als de filter leeg is, hoeven we dat echt niet te controleren met apk.

Dick de Beer

#14
Mark29 ik hoop dat je gelijkt hebt. Het is ook heel moeilijk te controleren. Bedankt voor de reaktie.

A110, ik zal dat morgen eens kijken of de uitlaat zwart is. Goeie tip. Ik heb hem nooit geroken, dat had ik wel met mijn vorige auto. (Peugeot Partner) èèns in de 1000 km een dikke stank.

Mijn kenteken had ik verkeerd het is 95-XJX-7

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev