Advertenties


Aankooptips Megane III?

Gestart door Jaspervh, 3 december 2016, 20:35:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaspervh

Hoi,

Ik wil in de nabije toekomst mijn mooie Renault Megane II inruilen voor een Megane III. Tijdens mijn zoektocht naar een Megane II destijds, heb ik (en waarschijnlijk ook veel anderen) veel gehad aan het topic "Aankooptips Megane II" http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13604.0

Waar de Megane's II bekend stonden om vervuilde gaskleppen, nokkenasverstellers en electrische raammodules, ben ik erg benieuwd naar 'zwaktes' van de Megane III.

Mijn vraag is dus... Zijn er ook mensen die wat kunnen zeggen over veel voorkomende 'problemen' bij de Megane III's en dan met name motorisch, net als in het topic van de Megane II destijds :-)

Tedo

Na 1,5 jaar Megane III kan ik zeggen dat deze qua (bouw)kwaliteit beter is dan de II (die ik van 2004 tot 2016 reed).
Wat ik mis aan de III (en de II wel had) zijn de automatisch dimmende binnenspiegel en het bandenspanningcontrolesysteem. Het zicht naar achteren is wat minder, verder alleen voordelen eigenlijk.
Voor mij stond vast dat het een 2.0 TCe moest worden, liefst een GT. De exacte kleur/uitvoering was even zoeken, maar het is gelukt. Maar ook de andere blokken zijn volgens mij ook prima.
Als je een beetje power wilt zou ik toch minimaal voor een 1.4 TCe gaan.


mark29

Ik zou nooit een 1.4 tce kopen......

A110

Nou ik rijd 1.4 tce en ben er zeer tevreden mee. Heb hem wel laten chippen maar rijd prima.
Verder voldooet ie prima in de megane. Ik zou eerder de 1.2 tce laten staan omdat dat een direct ingespoten benzinemotor is en inwendige motor vervuiling een groot probleem is (bij alle merken trouwens).
Het probleem is dat veel mensen geen gevoel meer hebben met autorijden en hoe je auto moet rijden. Ik zie veel, heel veel mensen nog steeds met een koude motor lekker gasgeven en planken. Nooit eens onder de motorkap kijken hoe het met het oliepeil staat. Zo goedkoop mogelijk tanken en niet voor kwaliteitsbrandstof gaan. En na een rit niet de moeite nemen om de turbo op normaal toeren laten komen en te laten afkoelen. En onderhoud wat is dat.
Ik doe zulke dingen wel, ook vanuit mijn monteurs achtergrond maar kan ook mensen die hetzelfde doen en die hebben ook nooit problemen met hun auto net zoals ik.

Maar in mijn optic is een Meg III een kwalitatief prima product zonder veel problemen. 

Maar advies blijft, ga proefritten maken.

Veel succes met de zoektocht.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Jaspervh

Ik neig een beetje naar de 1.4 of 1.6. Weet iemand in hoeverre de nieuwere 1.6 overeenkomt met de oude k4m? Hebben deze ook last van vervelende nokkenasverstellers etc?

Tedo

De 1.6 16v in de eerste Megane III's is de bekende atmosferische K4M. Die zal vast nog wel iets doorontwikkeld zijn, maar heeft waarschijnlijk ook zijn mindere punten behouden. Later is dit blok door de hierboven genoemde 1.2 TCe vervangen. Daarna waren er alleen nog turboblokken.

gjcvro

Het enige wat ik kan zeggen: kijk even bij een station onder de kofferbak afdekking of je water ziet. 8)
En de dealer/renault was wel erg coulant met het vervangen van de radiator/condensor van de airco, doet ook een fabrikage foutje vermoeden.

Jaspervh

Citaat van: Tedo op  3 december 2016, 20:58:09
Na 1,5 jaar Megane III kan ik zeggen dat deze qua (bouw)kwaliteit beter is dan de II (die ik van 2004 tot 2016 reed).
Wat ik mis aan de III (en de II wel had) zijn de automatisch dimmende binnenspiegel en het bandenspanningcontrolesysteem. Het zicht naar achteren is wat minder, verder alleen voordelen eigenlijk.
Voor mij stond vast dat het een 2.0 TCe moest worden, liefst een GT. De exacte kleur/uitvoering was even zoeken, maar het is gelukt. Maar ook de andere blokken zijn volgens mij ook prima.
Als je een beetje power wilt zou ik toch minimaal voor een 1.4 TCe gaan.

Hebben de Meganes III helemaal geen zelfdimmende binnenspiegels en bandenspanningcontrolesysteem meer? Of zijn er ook types die dit wel hebben?

Tedo

De RS'en en modellen vanaf 2014 hebben wel bandenspanningscontrole. Vanaf dat jaar is het verplicht gesteld.

Wouter

De Privilege is de meest luxe uitvoering en  heeft wel dimmende binnenspiegel, leder etc. Die is tot 2011 geleverd en daarna kwam de Bose uitvoering en was de GT bestelbaar.

De bandenspannings sensoren waren volgens mij een optie.
Renault 19 1.8s --> Renault Megane Coupe 2.0 16v --> Renault Megane II Grand Tour 2.0 16v Tech line --> Renault Megane III Estate Tce 180 Privilege

Wouter

Oja, en om op je vraag terug te komen.

Ga inderdaad proefritten  maken en het zelf ervaren. De 1.6 is de meest betaalbare maar de 1.4 Tce rijdt naar mijn idee al veel beter. Veel meer koppel en is veel stiller. Wil je echt een sportieve auto, ga dan voor de Tce 180, die geeft je een grijns op je gezicht :)
Renault 19 1.8s --> Renault Megane Coupe 2.0 16v --> Renault Megane II Grand Tour 2.0 16v Tech line --> Renault Megane III Estate Tce 180 Privilege

Stefan

Ja inderdaad, mee eens

Mijn III (privilege) uit 2009 heeft o.a automatisch dimmende binnenspiegel, leer, bandenspanning sensoren, maar ook panoramadak (electrisch) volgens mij een optie, xenon adaptief etc.
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Jaspervh

Heb een Megane III 1.6 business sport uit 2009 gekocht. Super mooi ding en rijdt perfect. Ik kan alleen het ovalen plaatje niet terugvinden in de rechter deurstijl. Ook niet bij de achterdeuren. Iemand enig idee waar hij nog meer kan zitten? Ik kan me ook niet voorstellen dat ze weggehaald hebben  8)7

Tedo

Je bedoelt de sticker? Die zit bij de rechter achterdeur. Kan zijn dat die door schade is verwijderd?

Jaspervh

Inderdaad die sticker. Is nergens te vinden. Voor zover ik na kan gaan is er geen sprake van schade. Hij zit er verder heel goed uit.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev