Advertenties


Zwarte pluimen 1.5 DCI

Gestart door Rene k., 12 juni 2008, 23:26:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rene k.

hallo

Ik heb een vraag.. Als ik volgas geef dan pluimt de motor best wel erg vind ik...
Vanavond kon ik het goed zien, want er reden auto's achter mij in het donker..
Beste pluimen zag ik in de koplampen van mijn achterligger..

Als ik normaal rij zie ik geen pluimen..

Nu weet ik dat het normaal is dat een diesel pluimt bij veel gas geven, maar ik vond het wel hele dikke pluimen..

Is hier ook iets aan te doen, zodat dit iets minder wordt??


matthew

Misschien zit je EGR klep wel dicht,heb je nog wel genoeg vermogen?
Anders misschien een intercooler lek.
Als het erg pluimt kan ook nog misschien de turbo slecht zijn.

Ik zou morgen dan even voor de zekerheid langs de dealer gaan,want ik  weet vanuit hier niet natuurlijk hoe erg je auto pluimt.

Rene k.

Over vermogen hoor je mij niet klagen... dat zit volgens mij wel snor...

Dank je voor je snelle reactie..

matthew

Ja als het echt alleen is als je hem een keer flink doortrekt dan is het niet zo heel erg waarschijnlijk,want dan zijn het gewoon opeen gehoopte roetdeeltjes van het normaal rijden en is het juist goed dat je een keer goed doortrekt dat dit eruit pluimt.

Marc H.

Elke diesel pluimt wel bij flink gasgeven, daar helpt geen roetfilter tegen. Daarom is een roetmeting bij de APK ook zo'n overbodige test, juist onder zware belasting van de motor pluimt een diesel, niet bij onbelast toerenverhoging. Daarnaast is de norm zo verouderd (k=3 voor turbo's) dat vrijwel iedere diesel hier doorheen komt. Een moderne motor met roetfilter haalt k=0! Nou, voordat je bij de k=3 bent, dat is een heel eind.

Vervuilde EGR-klep zou het overigens wel kunnen zijn, is een bekend puntje bij de Megane, maar bij ernstige vervuiling gaat het servicelampje wel branden.

Rene k.

Waar zit die EGR-klep en is die zelf schoon te maken??

Rene k.


Birt

Bij mij is de EGR klep wat stroef door vervuiling en slaat hij wat bruut dicht. Gevolg ineens een bak vermogen (koppel) meer en een flinke wolk roet uit de uitlaat.

Ook op de duitse autobaan met 150+ begint hij te roken. Maar das de al omschreven ophoping in de uitlaat. Na een minuut of 10 is het over.

EGR klep zit in de inlaat na de turbo en voor het inlaat spruitstuk. En volgens mij ook na de intercooler. Heb er nog niet zo heel goed naar gezocht. Dus ik hou mij aanbevolen als iemand kan vertellen hoe ik die moet schoonmaken. (staat wel een beschrijving van een volkswagen ergens op het forum)
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev