Advertenties


Zwaarder motorgeluid boven 3000 toeren

Gestart door MarcN, 29 april 2015, 10:20:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarcN

Mijn auto maakt sinds kort een flink zwaarder geluid. Dit alles begon met een trillend stuur en trillende motor, maar nu lijkt er weer het volgende probleem tevoorschijn te komen.
Dit is vooral merkbaar boven de 3000 toeren, maar ook tijdens stationair draaien klinkt hij anders.

Als ik rond de 120 á 130 km/u in de 5e versnelling op de snelweg rijd zit ik rond de 4000 toeren en is de brom/zoem erg hard, terwijl dit voorheen nooit boven het volume van de radio uit kwam.
Het is qua gevoel een beetje alsof ik in de 4e versnelling rijd en ik eigenlijk nog een keer moet schakelen, terwijl ik dan dus al in de 5e versnelling rijd.

Wat ik de afgelopen tijd al heb gedaan:
- Bougies vervangen (NGK BKR6EZ)
- Bobines getest d.m.v. één voor één wisselen met Denso bobine
- Uitgelezen met universele OBD2 interface, geen foutcodes zichtbaar
- Onderste pendelsteun vervangen
- Motorsteun distributiezijde vervangen
- Gasklep gereinigd

Iemand enig idee wat er nu weer aan de hand is? Zou er wat mis kunnen zijn met de uitlaat?

jarno27

Het is maar een gokje maar mischien de wiellagers?

matthew


zapp

Is het gebrom gerelateerd aan het toerental, of aan de snelheid?
In het laatste geval lijkt mij het wiellager niet waarschijnlijk.

matthew

Wiellager is niet toerental afhankelijk maar juist snelheid.

zapp


MarcN

Bedankt voor jullie reacties! Eerder dit jaar zijn de remschijven met daarin nieuwe wiellagers vervangen dus die kunnen hopelijk weer even mee (dit gaf ook meer een zingend geluid).
Natuurlijk is het erg moeilijk om een geluid van achter de PC te beoordelen.

Het probleem is echt toerental afhankelijk en als ik de koppeling intrap is het direct weg. Ik heb er de afgelopen dagen wat beter op gelet en het begint precies vanaf 3800 toeren irritant te worden qua geluid.
Ik rijd vooral 's nachts met cruise control en wanneer ik deze voorheen instelde op 130 km/u dan was het motorgeluid nog acceptabel en zo ongeveer rond de 3500 toeren wat ik me kan herinneren.

Op dit moment moet ik rond de 4200 toeren maken om dezelfde snelheid van 130 km/u te bereiken en dit geeft dan een flinke brom. Het lijkt dus dat de motor harder moet werken en alsof ik er een sportdemper onder heb hangen.

Kan een lekke uitlaat een klein vermogenverlies en dit geluid veroorzaken? En hoe kan ik dit het beste testen? Ik las ergens dat je de uitlaat dicht kan houden en dan kijken of er ergens eventueel iets sist of rookt.
Maar zijn er hier geen betere/professionelere manieren voor? Ik wil de auto volgende week sowieso even op de brug zetten, maar ik zou graag willen weten in welke hoek ik het moet zoeken.

richard65

#7
Nou als je de koppeling intrapt en het direct weg is dan is het voor mij duidelijk het druklager.

Dus ik zou als ik jou was de koppeling compleet vervangen koste mij incl alles 500 euri's voor een vijfbak.
Voor een zesbak zou ik 600 euri's zijn kwijt geweest.
8)7

MarcN

Probleem gevonden. Het bleek de motorsteun aan de distributiezijde die een trilling veroorzaakte vanaf een bepaald toerental.

Dit was een van de laatste dingen die ik aan de auto had gedaan dus als test alles maar weer los gehaald en opnieuw erin gezet. Rijd weer een stuk stiller nu !-!
Verder rijd hij nog niet helemaal lekker voor mijn gevoel maar ik heb nu wel even genoeg geld uitgegeven. Langzaam maar eens voor wat nieuwers gaan kijken ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev