Advertenties


Accu / laad problemen Megane 1.6 16v 2002

Gestart door Nikk, 21 juni 2018, 18:39:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nikk

Ok A110 maar bij de vorige accu had ik hetzelfde probleem. Voor de zekerheid toen vervangen.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02


A110

Oké dat is zoals mark29 het noemt frappant.

Nu twijfel ik regelmatig aan accu's, het is niet meer de kwaliteit van vroeger maar dit is wel vreemd.

Ik zou toch adviseren om met de multi-meter een tijdje aangesloten blijven rijden en kijken wat de spanning doet als het probleem zich voordoet. Denk dat dat nu de enige manier is om de dynamo te gaan verdenken of niet.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Nikk

#18
Jammer dat ik toen het probleem zich voor het eerst openbaarde niet gemeten heb. Zit nu nog te denken aan het feit dat ik aan kabels heb gerommeld het nu misschien wel ok is. Kleine kans echter. Laat de multi meter er aan hangen en hou het in de gaten. Ampere tang zal tzt wellicht nog verheldering brengen. Kan ik ook mooi gaan vergelijken met de andere Megane
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Vandaag ff een ampertang meegenomen van de zaak. Auto heeft een paar dagen stilgestaan en starten;



Daarna bij de andere Megane I. Wat lagere waarde maar daar was net nog een eind mee gereden. Laadstroom zakt langzaam als de motor blijft lopen. Bij beide auto's hetzelfde Begin me langzaamaan af te vragen of er op dit moment nog wel iets loos is. Dat rommelen aan stekkers wellicht iets heeft gebracht. Blijf maar simpelweg meten over de komende periode
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

#20
Vandaag maar weer starten en.....geen 14.4 maar 12.1V met draaiende motor!

Aan de kabel tussen dynamo en accu rommelen aan de dynamo zijde en de spanning sprong naar de 14.4V en motor ging wat langzamer lopen. Nog een paar keer gestart en nog een keer dezelfde situatie gehad. Trek aan de kabel en spanning loopt naar de 14.4V. Aansluiting los gehaald, kabelschoen goed vastgeknepen en weer vastgezet. So far so good. Dit zou eea verklaren. We kijken het nog een tijdje aan. 
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Jacques

Aan goed gereedschap zal het in ieder geval niet liggen. Mooie meter een Fluke.

Nikk

Ja op de zaak hebben we best spul liggen  !-!
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Voor de multimeter maar even een alternatief toegepast:



Nadat ik de kabelschoen van de laadkabel die op de dynamo zit heb opgeschuurd nog geen situatie gehad waarbij er niet werd geladen. Heb inmiddels een andere kabel klaarliggen. De loop van de bestaande is wat lastig te volgen. Als ik er vervanger inzet wil ik de bestaande er tussenuit knippen en loos laten liggen en de nieuwe via een makkelijkere route naar de accu laten lopen. Electrische schema bekeken maar die zijn van een Megane model tot "98 . Lijkt niets tussen de dynamo en de accu te zitten maar als iemand dit kan bevestigen graag.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Jacques

Handig ding, die voltmeter. Waar heb je die vandaan?

Nikk

#25
Ome Ali  :)

https://www.aliexpress.com/item/Urbanroad-4-2a-12v-Marine-Motorcycle-Car-USB-Charger-Voltmeter-Cigarette-Lighter-Socket-Boat-Dual-USB/32845442824.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1cc74c4d7wxfM9

Plak toch altijd wel een paar laadpunten in de auto. Had ik bij deze nog niet gedaan. Komende tijd blijf ik het voltage in de gaten houden dus maar een modelletje met voltuitlezing besteld. Niet nodig om dit constant te zien dus deze naast de asbak geplaatst wat dicht kan worden geschoven
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

#26
We zijn inmiddels een X aantal weken verder. Rij niet veel met de auto maar pak em regelmatig voor korte stukjes om te zien hoe het laden zich houdt.
Altijd op de spanningsmeter kijken voor en na starten. Geen enkele keer meer geen laden gehad en accu blijft ook op capaciteit. Beschouw het laad probleem vooralsnog als opgelost. Dit dus nadat de aansluiting op de dynamo een keer los te hebben gehad en kabelschoen opgeschuurd.



Apart zou ik zeggen maar met slechts 12Volt is er niet veel nodig om verstoring te hebben.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Met moderne autos is een groen oxidatie puntje garantie voor storingen.

Nikk

Ja het blijkt in voertuigen inderdaad nogal gevoelig. Ben bekend met electro, meest vanaf 24 VDC. Dat kan nog redelijk wat hebben. In auto's een slecht contactje en er kan blijkbaar van alles en nog wat aan storingen optreden.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev