Advertenties


Vraagje over aankoop Megane Coupe

Gestart door Yskonyn, 19 juni 2006, 13:36:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yskonyn

Hallo mensen!

Geen idee waar ik dit anders in had moeten posten, maar deze plek leek me het beste.
Excuses als het toch ergens anders had gemoeten...

Ik heb een prachtige Megane Coupe 1.6 16V uit 2000 gevonden voor een prijs van 6.800 euro met een km stand van 128.000. De auto is zowel binnen als buiten nog puntgaaf op een kleine beschadiging naast het slot aan de bustuurderskant na, maar deze is goed bij te werken.
Hij staat bij een autobedrijf in de buurt en aangezien ik geen inruil heb lijkt het me dat ik nog wel wat aan de prijs kan doen. Hij heeft geen airco.
Een paar vraagjes over de wagen:

-Wat is volgens jullie een redelijke prijs voor deze wagen. Er wordt 6 mnd garantie geboden.
-Met een km stand van 128.000 zullen er ongetwijfeld zaken zijn die gecontroleerd moeten worden. Dit is naar mijn ervaring het km-stand gebied waarbij (bij auto's in het algemeen) er onderhoudskosten aan kunnen zitten van een forse prijs. Dus waar moet ik op letten bij deze Megane?
-De kofferbak, ik weet dat de wagen geen prijs zal verdienen voor pakezel, daar is het de auto ook niet naar, maar hiervoor had ik een Sunny Coupe en dus aardig verwend met laadruimte, maar hoe zit het met de Megane? Ik zie dat de toegang tot de achterbak niet erg handig is, maar is de hoedenplank bijvoorbeeld verwijderbaar zodat je bij het neerklappen van de achterbank nog een redelijke opslag heb? Denk aan kamperen... Hoe is de opslag ruimte in het algemeen?

Erg bedankt alvast voor alle reacties en wellicht rij ik binnenkort ook Megane Coupe! ;)


Timo Zuiderduin

prijs is denk ik wel ok, maar aangezien je niks in te ruilen hebt valt er zeker nog wat af te krijgen.

dealers hebben vaak al standaard een prijs in gedachten in zo'n geval. en daar kan je hoogstwaarschijnlijk nog wel wat extra vanaf haeln.

wat onderhoud betreft hoef je je denk ik geen zorgen te maken.
mijn teller staat nu op 186.000 en rijdt nog als een zonnetje.
waar je wel even naar moet kijken is of de distributieriem al vervangen is.

zorg wel dat alle krasjes etc. die je tegenkomt worden hersteld voordat je hem meeneemt, ze zijn heus wel bereid dit voor je te doen als ze daarmee een auto kunnen verkopen.

Kofferbak durf ik geen uitspraak over te doen,... maar ik heb dan ook een Cabrio en geen coupe.

p.s. er staan hier op het forum ook genoeg leuke coupe's (en Cabrio's) te Koop.

peterachterop

hoedenplank kun je verwijderen maar dan zit er nog een chasisbalk onderdoor dus daar schiet je niks mee op.

Is een kleine ingang naar de koffer in maar met de bank plat wil er best nog wat in hoor.

Yskonyn

Ik ga morgen een testrit maken en zal laten weten wat ik vind of niet vind... :)

ForeverYoung

Dat van die kilometerstand valt op zich wel mee, ik heb m'n Mégane gekocht met net geen 120.000 op de teller, nu precies een jaar later (op 3 dagen na ;)) heb ik er 35.000 km. mee gereden en nauwelijks geld kwijtgeweest aan de auto, alleen aan olie en dat soort kleinigheidjes. (en een kapitaal aan benzine :x)

De echte kosten komen doorgaans pas als je een auto koopt die al over de 2 ton heeft gelopen, en ook daar zijn uiteraard uitzonderingen op, tis maar net hoe de vorige eigenaar 'm onderhouden heeft.

Als je toch graag een Mégane wilt, maar bang bent dat de Coupé te weinig ruimte heeft, kun je ook even doorzoeken en een 5 deurs kopen, maakt qua prijs (dacht ik) weinig uit maar zit een redelijk verschil in opbergruimte, de toegang is veel makkelijker door de grote klep (en de hoedenplank is compleet demontabel, eventueel ook te vervangen door een zelfgemaakte)

En met de koffer vol heb je de achterbank nog over voor allerlei andere spullen en/of personen..

En idd, de distributieriem, zorg dat dat even in orde is, kan je een hele hoop narigheid mee voorkomen.
Als ie bijna tegen de vervangingstermijn aanzit kun je misschien regelen dat ze 'm bij aankoop voor je vervangen?
Uiteraard incl. de spanrollen en looprollen, anders helpt het nog weinig..


Timo Zuiderduin

kijk ook even bij het algemeen aankoopadviestopic, misschien vind je hier nog wat handige tips.

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=1953.0

Madness

Als je een leuke Megane Coupe zoekt voor niet veel geld heb ik nog wel een leuke staan :)

Yskonyn

 _o_ Alle respect hoor, maar ik ben er niet de man naar om particulier te kopen. En al helemaal geen sportmodellen. Het kan best zijn dat de verkoper super zuinig is geweest op zijn wagen etc etc, maar waar ga je heen als je overhoopt toch met problemen komt te staan?
Inderdaad koop ik hem liever bij een bovag aangesloten bedrijf, ben ik in ieder geval zeker van 6 mnd garantie en als je de mensen een beetje goed uitkiest gaan ze niet lopen zeiken over onderdelen die eigenlijk niet in de bovag garantie vallen (in principe zijn alle 'aan slijtage onderhevige' onderdelen niet inclusief  8)7 ) maar die wel binnen je 6mnd of zelfs er net buiten de geest geven.  Y
Discussies altijd mogelijk op dit onderwerp natuurlijk, maar mijn ervaring is dat je wat dat betreft zelfs nog beter een auto in een dorp kan kopen dan in een stad... moet je natuurlijk wel uit de omgeving komen.  o-)

Maar goed, de testrit dus:
Nogal verbaasd bij aankomst bij het autobedrijf. De zwarte bolide stond namelijk voor de werkplaats, motorkap open en allerlei rotzooi er los naast. Bleek dat hij een tijd stil had gestaan en dat de accu leeg is gelopen.
Hij heeft er een gloednieuwe in gezet (die er overigens in blijft zitten uiteraard) en na jump-starten kwam de motor gewillig tot leven.
Even 'for the record'  >:D het is de 1.6 16V versie. Een blik op de krachtbron gaf al meteen een positief gevoel. Op de teller staat 128.000km, maar het motorblok ziet er keurig onderhouden uit. Schoon, nieuwig haast (maar ik weet dat een hogedrukspuit wonderen kan doen  :x). Alle slangen, bedrading en kappen zijn in prima staat, alleen lag in de kofferbak (zag ik later op een parkeerplaats) de halve bepijping van de luchttoevoer.
Hij had een luchtfilter vervangen maar het is geen originele of iets dergelijks en daarom had hij de slangen eraf gelaten, meldde hij aan het einde van de rit. (Tijdens het rijden bleef de temp van de motor telkens rond halverwege de indicatie staan, is dit de normale 'range' of kan dit komen doordat de luchttoevoer nu niet optimaal werkte?).
Goed, de motor liep dus en hij loopt mooi stationair. Zo rond de 550 tot 600 toeren en geen variaties.
Geinig is het typische Renault geluid. Ik noem het altijd een beetje 'hakken' (sorry jongens, ik stoot nu wellicht een boel mensen tegen de borst  8)  8)7 ), maar hetzelfde 'hakken' dat mijn vriendin haar Clio-tje doet is in bepaalde mate ook hoorbaar in de Megane.  :q
Weet iemand waardoor dit komt (als jullie al begrijpen wat ik bedoel  ;) )?

Geen ge### verder, kap dicht, rijbewijs afgegeven, en de verkoper zei dat we gerust een flinke rit mochten maken om een goede impressie te krijgen. Hij zag ons wel weer een keer. Overigens geen uitleg of niks, gewoon zitten en veel plezier ermee!  :D
Electrische spiegels ingesteld (jaja ik ben een Nissan Sunny Coupe gewend uit 1989 en daar zit dus helemaal nix in, zelfs geen stuurbekrachtiging, dus nadat ik van de verbazing was bekomen over alle knopjes enzo kon ik gaan zoeken HOE alles dan werkte), stoel goed gezet, stuur omhoog (ik heb nogal lange benen) en gassen! Trouwens, wat zitten de stoelen heerlijk he!?  !-!

Het gaspedaal is erg gevoelig / direct en wat me opvalt is dat hij niet erg ver ingedrukt kan worden. Je zit al vrij snel volgas (!). Geen burnout bij het wegrijden hoor, maar even wennen wat het zeker.
Ik voelde bij de weg opdraaiden dat hij direct zin had om even flink de stof uit zijn leidingen te blazen.  >:D
Eerst even rustig op landweggetjes gereden voor het bochtenwerk, schakelen en lage toeren, daarna richting de snelweg en even kijken of hij de Jaguar die voor ons de oprit op reed bij kon houden... mits die vent zijn gas pedaal open zou stampen, maar daarover zo meer.

De landweggetjes dus. De schakelbak voelt een beetje hakerig aan. Het schakelt allemaal prima en de koppeling is soepel, heb ook het idee dat de platen nog in prima staat zijn, maar het hanteren van de pook is wat hakerig... of misschien moet ik zeggen sportief (oh jee het hele verhaal begint al gekleurd te worden  :x ). En bij het ineens loslaten van het gaspedaal schokt de wagen een beetje. Kort en loopt daarna soepel, maar het is wel consequent. Het is niet dat hij stottert en dat de motor raar gaat doen, maar het is net alsof je heel kort het gas loslaat, weer indrukt en dan weer loslaat, beter kan ik het helaas niet uitleggen. Iets kleins, maar ik noem het maar omdat het wellicht een aandachtspuntje kan wezen?

In zijn 3 naar de 80km/h en dan slechts 3200 toeren gaf me al een duidelijk idee tot wat deze wagen in staat moet kunnen zijn.. :) Nice!
Even lekker rondgekart, maar zoals ik eerder al zei staat of valt natuurlijk alles met de kofferbak, die ik nog alleen van foto's had gezien.
We hebben dus even een parkeerplaats opgezocht om naar de kofferbak te kijken en de laadruimte met de stoelen plat.

Mijn vriendin stond al achter de wagen en deed de klep open (zit er geen handel in de cockpit?) en riep het verlossende woord! "Ohhh maar dat valt best mee!". En inderdaad begrijp ik niet helemaal waar men over klaagt. Voor een coupe heeft de wagen een heel behoorlijke kofferbak (tja, de toegang had misschien wat breder gemogen...) en met de stoelen plat, die helemaal horizontaal gaan, kun je genoeg meeslepen dacht ik zo! En je weet dat je bij een Coupe geen stationwagen prestaties mag verwachten op dit gebied... nogal logisch zou Cruyff zeggen.  Y

Nu begon het blije gevoel pas echt op te spelen. En we sprongen de auto in om hem eens even op de snelweg te 'testen'  --
Hij was nu lekker warmgelopen! Vlak voor ons reed er een Jaguar XJ en ik hopen dat hij die bak flink de sporen zou geven.. en wat denk je, dat deed hij. Met een acceleratie van 0-100 in 8.9sec is het geen misselijke wagen (dat heb ik trouwens op gezocht hoor, op internet, nu net,  :0 maar dat ie snel was wist ik wel  Y). Hij vloog ervandoor en ik vloerde de Megane. Zelfs bij 5 tot 6 duizend toeren blijft het motorgeluid aardig stil voor een sportieve wagen, maar een gedempt gebrul kwam er zeker uit! Was redelijk tevreden over het resultaat. Veel moeite had hij er niet mee en de honderdveertig was op de invoegstrook al lang bereikt....  8)7

Snel in een gaatje piepen en mee met de stroom, inhalen, het is allemaal geen probleem. Geen trillingen, motorgeluid op een acceptabel niveau, stabiele wegligging, allemaal top. Alleen vind ik de auto wat windgevoelig.

Op de weg terug hebben we hem nog even langs de kant gezet om hem nog even van buiten en binnen na te lopen op beschadigingen. Wat steenslag op de neus, maar dat is te verwachten, een grote kras over de rechter spiegel. Gelukkig kunstof, maar bijwerken moet wel even gebeuren, de lak is compleet weg. Voor de rest nergens beschadigingen. Velgen nog heel netjes en schoon, alleen op het linker achterwiel een schaafplek van een stoeprand (vrouwen?  8)7  >:D ). Schijven lijken nieuw, alleen de banden aan de voorkant zitten tegen de 2mm profiel. Achterbanden prima.

Binnen wat stoffig, maar geen vlekken of beschadigingen, tenminste geen grote beschadigingen die zijn ontstaan buiten normaal (zuinig) gebruik om. Alleen de klep van het vakje in het midden van de achterbank laat los. Niet het complete deksel, maar de bovenkant van het deksel. Bekleding verder prima in orde.
Electrische ramen werken beiden, electr. spiegels ook (zijn ze trouwens verwarmd?), achterraampjes niet getest. Vergeten. Eerder op het forum werd mij verteld om even te testen of ze open kunnen, maar dat ben ik vergeten... Ze fluiten in ieder geval niet.
Alle functies van de stoelen werken zoals ze moeten doen, ruitenwissers, sproeiers, allemaal ok.

Dan maar terug naar het autobedrijf en kom maar op met het bod.

Samenvattend:
Renault Megane Coupe bwjr. aug. 2000
Zwart Metallic, 128.000km
geen airco
vraagprijs 6.890, incl. 6mnd garantie, 1 jr. mobiliteitsgarantie, nieuwe apk en afleverbeurt

Ik heb geen inruil en wil dat er twee nieuwe voorbanden op komen en lever niets in van het aanbod aan zekerheden.
De man hield niet van handjeklap, garandeerde dat hij netjes wordt afgeleverd en met alles dat vervangen moet worden of binnenkort vervangen moet worden al direct in orde bij aflevering. Daarnaast is garantie, simpelweg garantie. Wat er ook mee is, je kan terug komen en zij maken het kostenloos. "Dan hadden wij ook maar beter moeten kijken", was zijn argument.
Daarnaast wordt hij natuurlijk schoongemaakt (binnen, buiten en motorisch) en maakt hij de klep in het midden van de bank.
Autoradio wordt ingebouwd (heeft ie nog een klus aan want in mijn oude Sunny zat geen stekker, dus alle draden zijn los).
Finale bod: 6.500

Redelijk?  !-!

Birt

Spiegels zijn verwarmd als ze elektrisch verstelbaar zijn. Ramen achter meestal ook elektrisch dan. Persoonlijk vind ik het een mooi aanbod voor zo'n auto. maar jij hebt er in gereden. van je verhaal zie ik geen abnormale dingen. vraag me alleen wel af wat voor luchtfilter erop zit, want ik heb ook een zonder de slangen. das dan wel een openair, maar die brult goed als je op het gas gaat.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Yskonyn

De ramen achter in de coupe zijn 'klap raampjes' of hoe noem je die dingen.
Je kan ze iets naar buiten openklappen met een klem, maar niet omlaag draaien of bedoel je dat die klemmen electrisch zijn? Dat heb ik nog niet eerder gezien!

Timo Zuiderduin

Ik vind het eerlijk gezegd heel erg vreemd dat hij geen concessies wilde doen over de prijs.

bij vrijwel alle garages waar ik ooit geweest ben heb ik altijd te horen gekregen dat indien je niks inruilt dat je een bepaalde korting krijgt. Ook vind ik dat hij alle zichtbare schade moet herstellen en zeker de voiorbanden moet vervangen.

Maar goed, het belangrijkste is voor jou dat jij er een goed gevoel bij hebt. als jij al enige ervaring met die dealer hebt en dus wel ongeveer weet hoe hun handelswijzes zijn dan kan jij een beter oordeel geven dan wie dan ook.

Uit mijn ervaring lopen er helaas teveel oplichtertjes rond die altijd exact zeggen wat zij denken dat jij wilt horen. dit kan je vaak makkelijk testen door zo af en toe jezelf tegen te spreken (bijv. eerst zeggen dat je volkswagen 3x niks vindt en daarna zeggen dat je volkswagen geweldig vindt.)

p.s. je hebt een Persoonlijk berichtje --

Megane2000Coupe

Ik heb ook een coupe uit 2000 en mijn achter-raampjes zijn gewoon electrisch bedienbaar hoor  ;)
Knopjes om achter-ramen mee te bedienen zit achter de handrem.

Hans B

Bij die van mij ook elektrisch 

ForeverYoung

Temperatuurmetertje in het midden is precies goed, en staat los van het luchtfilter. Of je nu met of zonder luchtfilter rijdt, luchtfilter is puur bedoeld om de lucht te filteren die in het motorblok gebruikt gaat worden voor de verbranding van de benzine, daar zal de temperatuur niet mee veranderen.

Het temperatuurmetertje meet de temperatuur van de koelvloeistof. Dus de koeling werkt gewoon goed !-!

Schokken is wel normaal (denk ik), als ik m'n gas ineens abrupt loslaat schokt ie ook even.

Het typische Renault geluid, bedoel je tikkende kleppen ofzo, of de manier waarop ie loopt?

Verder lijkt de auto netjes als ik op je verhaal afga.


Timo Zuiderduin

Ik had je al even in PM een berichtje gestuurd maar geen reactie gehad, dus bij deze maar ff in je topic.

Als het de zwarte coupe is die in Terwolde staat (bij overveem ofzoiets),.. die is volgens RDW uit Januari 2000 en niet uit Augustus.
dus als de verkoper jou vertelt dat ie uit Augustus is verteld ie je niet helemaal de waarheid.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev