Advertenties


Aansluitschema Neon

Gestart door Arno, 15 december 2005, 19:39:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arno

Hoi

Ik heb vandaag me neon buisjes binnengekregen van rondevries.nl. Deze wil ik morgen gaan aansluiten.
Maar ik wil even voor de zekerheid weten hoe ik het moet aansluiten.
Ik heb de volgende spullen:

-2 x neon buis 30 cm
-aan - uit schakelaar
-soldeerbout
-drukklemmetjes etc om draden aan elkaar te maken.

Nu is mijn vraag, ik wil beide neonbuizen bij me voeten hangen. 1 bij de pedalen en 1 rechts. Aan beide buisjes zit een aanstekerplug. Maar die wil ik niet gebruiken want ik wil ze op de draden achter me aansteker aansluiten?
Moet ik nu het als volgt aansluiten:

Neon buis + draad ---> schakelaar ---> + van aansteker, en dan de - van de aansteker gebruiken als massa / aarde voor de neon buizen?

Gaat het zo werken?
Kan anders iemand een schematje voor me maken aangezien ik niet erg thuis ben in electriciteit en het graag in 1x goed wil doen.

Alvast bedankt!

Greencabrio

ik heb de plus en de min gewoon afgetapt van de aansteker....Doet het in principe gewoon goed.Kom je heel gemakkelijk bij..Een tip als je niet wil boren in je dashboard dan kan je ze vast tie rippen aan de kabels die onder je dasboard lopen...Wat betreft het schema ben ik geen ster in, maar iemand anders vast wel!

Arno

Ja dat wil ik dus ook doen, de plus en min aftappen van de bedrading van de aansteker.

Maar ik zou graag even een schematje zien of een goede uitleg, want anders frituur ik me auto misschien :D

Nog 1 kleine vraag, hoe kan je het makkelijkst bij de draden van je aansteker komen? Gewoon asbak eruit klikken?

Stefan

asbak eruit
en dan 2 torx boutjes losdrasaien in de hoeken en dan haal je zo het onderste gedeelte eruit, zodat je erbij kan... :D
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Greencabrio

als je je asbak opent kan je twee torque schroeven zien die losmaken en dan kan je je asbak verijderen. vervolgens ben je gelijk bij de bedrading. Ik heb deze kabeltjes(zwart en rood) afgetapt met een kroonsteentje...en toen afgeplakt. De meest veilige manier is uiteraard met solderen en werken met connectors, maar die expertise ligt niet bij mij! Mensen help deze jongen eens aan een schema!

Arno

Citaat van: Stefan op 15 december 2005, 20:26:41
asbak eruit
en dan 2 torx boutjes losdrasaien in de hoeken en dan haal je zo het onderste gedeelte eruit, zodat je erbij kan... :D

Thx!

@ Michael, schema komt vanzelf wel denk ik :) Ik wacht geduldig af tot een electricien hier komt kijken ;)

Andy

Ik ben ook benieuwd, heb nu al een jaar 2 neon buizen liggen en die moeten er toch een keer in.

mvg

Andrew

Megane2000Coupe

Je kan ook bij Halfords een verdeelblok kopen waarop je meerdere aansluitingen kan gebruiken voor het aansluiten van bijv. neon.
Kost geloof ik iets van 15 Euro en je kan dan bijv. er 3 neonbuizen op aansluiten, hoef je namelijk niet te knippen in originele bedrading van je neon en zo behoud je de garantie erop  ;)

Als je het mooi weg wilt werken, kan je dus wel de + en de - van je aanstekeraanlsuiting gebruiken en die draden combineren met het verdeelblok, dan hou je namelijk gewoon je aanstekerplug voorin vrij en heb je er achter nog eens 3 extra pluggen over  :D

Zo heb ik het wel gedaan tenminste en werkt goed  ;D

solidsjakie

#8
Ik heb de stroom van de radio gepakt. Mooie is zelfs dat je hier kan kiezen tussen constant en geschakelde stroom. Ik heb er alleen een carkit en laad stroompie voor mn PDA aan gemaakt. Dit is al gezekerd enzo. En veel vreet dat niet, en kleine neons ook niet volgens mij.

Voor de aansluiting verder:
Je moet 1 draad schakelen, kan + en - zijn. Maar voor veiligheid e.d. is de schakelaar op de + aan te raden. Zorg in ieder geval dat hij wel gezekerd word(als je die van de asbak pakt is dat al het geval, radio net zo). Mocht je het toch niet goed aansluiten, klapt de zekering er wel uit.

Edgar

Dit onderwerp is al eens in een ander topic besproken, maar voor de makkelijk zal ik het hier nog even kort samenvatten.

Je kan met een schakelaar werken voor het aansluiten van Neon bij de voeten. aftappen bij de aansteker is dan het gemakkelijkst en het best aangezien je op de plus van de radio een storing kan genereren die je niet wilt hebben.

Mooier is nog als je de neon op de binnenverlichting aansluit. (MARKEER DE PLUSDRAAD DOOR ER EEN STUKJE VAN TE STRIPPEN)

Dit is op zich ook erg simpel monteer beide neon buisjes op de gewenste plek onder het dashboard. De draden van de lamp bij de passagierszijde sluit je aan op de lamp aan de bestuurderszijde. De draden korter maken zodat je niet teveel hoeft weg te werken. Met de draden van de lamp aan de bestuurderszijde ga je langs je dashboard omhoog naar de zogeheten a-stijl (de stijl naast het voorraam). Hier zit een grijze plastic kap op welke j met een beetje voorzichtigheid makkelijk los moet kunnen krijgen zodat de draad erdoor geregen kan worden. Eenmaal bij het dak aan gekomen trek je voorzichtig aan het stoffen gedeelte en druk je de draad tussen de ruit en het stoffen gedeelte van je dak. In het midden kun de console waar de binnenverlichting in zit loshlaen en de draad er door rijgen zodat deze uitkomt achter het kapje van de 2 lampjes. Nu je draad in het middenconsole van het dak zit kun je deze heel gemakkelijk aansluiten op de binnenverlichting plus aan plus en min aan min, lampje er weer in en klaar. ;D

Verlichting gaat aan met openen van deuren op de sleutel en dimt langzaam bij instappen net als de huidige binnenverlichting.  8)

Hoop jullie hiermee op een goed en makkelijk idee te hebben gebracht. Ik heb het al 2 jaar zo aangesloten werkt perfect. :D

Groeten Edgar

Arno

Edgar, zo ga ik het doen !

Dank u mijn zoon ;) :D

Bartjuhh

Zit bij mij precies zoals bij edgar, gewoon geschakeld op je bestuurderverlichting knop ! Kortom jij bepaalt wanneer je het aanzet, en wat ook vet is natuurlijk is dat als je op je autosleutel drukt: Jij staat buiten de deuren zijn nog dicht..... en toch rode gloed (bij mij dan  :D) van binnen! Ze dimmen alleen niet bij mij, tis aan of uit (heeft geloof ik te maken met wat voor buisjes je hebt)

Edgar

Kan wel kloppen dat van die soort buisjes die van mij zit zo een kastje bij dat je ze ook op de muziek kan laten knipperen. Onzin vind ik maar leuke bijkomstigheid dat ze inderdaad dimmen.

Voor de rest succes met inbouwen  :D

Remy P

Citaat van: Edgar op 18 december 2005, 17:13:11
Dit onderwerp is al eens in een ander topic besproken, maar voor de makkelijk zal ik het hier nog even kort samenvatten.

Je kan met een schakelaar werken voor het aansluiten van Neon bij de voeten. aftappen bij de aansteker is dan het gemakkelijkst en het best aangezien je op de plus van de radio een storing kan genereren die je niet wilt hebben.

Mooier is nog als je de neon op de binnenverlichting aansluit. (MARKEER DE PLUSDRAAD DOOR ER EEN STUKJE VAN TE STRIPPEN)

Dit is op zich ook erg simpel monteer beide neon buisjes op de gewenste plek onder het dashboard. De draden van de lamp bij de passagierszijde sluit je aan op de lamp aan de bestuurderszijde. De draden korter maken zodat je niet teveel hoeft weg te werken. Met de draden van de lamp aan de bestuurderszijde ga je langs je dashboard omhoog naar de zogeheten a-stijl (de stijl naast het voorraam). Hier zit een grijze plastic kap op welke j met een beetje voorzichtigheid makkelijk los moet kunnen krijgen zodat de draad erdoor geregen kan worden. Eenmaal bij het dak aan gekomen trek je voorzichtig aan het stoffen gedeelte en druk je de draad tussen de ruit en het stoffen gedeelte van je dak. In het midden kun de console waar de binnenverlichting in zit loshlaen en de draad er door rijgen zodat deze uitkomt achter het kapje van de 2 lampjes. Nu je draad in het middenconsole van het dak zit kun je deze heel gemakkelijk aansluiten op de binnenverlichting plus aan plus en min aan min, lampje er weer in en klaar. ;D

Verlichting gaat aan met openen van deuren op de sleutel en dimt langzaam bij instappen net als de huidige binnenverlichting.  8)

Hoop jullie hiermee op een goed en makkelijk idee te hebben gebracht. Ik heb het al 2 jaar zo aangesloten werkt perfect. :D

Groeten Edgar


Ditzelfde wil ik ook gaan doen, maarrr.....!!
het lampje (inclusief het schakelaartje) in het dak zijn bij mij afgebroken. Ik wil die vervangen door een piloten-schakelaar voor bij de versnellingspook. De verlichting moet dus aangaan bij het instappen en daarna langzaam dimmen, maar ik wil de verlichtingen ook op een ander tijdstip aan en uit kunnen zetten (een permanente stand).
Heb ik hier een aparte schakelaar voor nodig of voldoet eentje met enkel een aan- en uitstand? En hoe moet ik dit aanpakken met de kabels trekken?

Remy P

niemand een idee of suggestie?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev