Advertenties


Interieurventilator doet soms wel, soms niet (weerstand al vervangen)

Gestart door R061N, 3 december 2017, 17:11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R061N

Hallo,

Ik heb het forum al flink afgestruind maar kom geen vergelijkbare situatie tegen.

Na het vervangen van de weerstand had ik een week lang geen problemen, nu wel weer. Wat in mijn situatie opvallend is, is dat mijn ventilator een paar keer is gaan haperen bij het insturen van een bocht bij lage snelheid...  Ook gaat hij soms zomaar uit/aan. Soms blijft hij hangen in hoogste stand ondanks dat bediening anders aangeeft. Er zit ook verschil in auto uitdoen met problemen en de auto weer aan doen en dan zijn er ineens geen problemen meer.

Wat is het verschil tussen de weerstand en de regelaar(soms ook weerstand genaamd)? Online heten ze vaak weerstand terwijl de ene die koelvinnen heeft (is vervangen) en de andere een zwart/rood draad heeft. Ze zijn beide geschikt voor mijn Grand Scenic uit 2007.

mark29

Heeft de ventilator niet teveel weerstand?
Demonteer ff je paravan, dan kan je eraan voelen.
Kijk gelijk of de paravan goed doorloopt, door water gaan ze ook kapot namelijk.

mark29

Owja, de weerstand is te vervangen, maar ook de kabelbundel naar de ventilator toe, want die verbranden vaak.
Ivm de linkjes die je noemt.
Kijk ook ff of de stekkers goed schoon zijn die je op de weerstand zitten, als die half verbrand zijn, valt de verbinding ook steeds weg.

R061N

Bedankt voor je snelle reactie Mark!

Ik ga de ventilator dinsdag gelijk controleren. Zal ook de kabelbundel en stekker extra zorgvuldig controleren.
Heb je het over de weerstand met de koelvinnen die ik vervangen heb? En kan je mij ook het verschil noemen tussen die 2 weerstanden die ik gelinkt heb?

mark29

Zal morgen nog eens kijken op de laptop. Zo ver ik net zag was de een de weerstand, met die ribben. En de ander de kabelbundel. Maar goed beeld op telefoon is klein, en ik had geen leesbril op  8)


Edit. Inzoomen kon ook. Die met die kabel is ook een weerstand. Die zitten op oudere autos, scenic 1, megane 1 etc. Niet voor de megane en scenic 2.

R061N

Ventilator loopt inderdaad niet heel soepel. De afvoer was dichtgeslibd aan beide kanten maar met lichte aanraking met de vinger ontstopte deze. Zal ze even goed doorspoelen.

Verklaard dit nog steeds dat de ventilator in de regeling problemen lijkt te hebben? Stand 1 t/m 4 volledig aan en 0 uit. Dit speelt nu al even niet meer...

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev