Advertenties


productiejaar (winter)banden

Gestart door zapp, 7 december 2017, 21:02:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zapp

Ik heb net vier winterbanden gescoord voor een "appel en een ei".  Er zit nog zat profiel op, dus daar is niks mis mee.
Nou staat er op die banden een DOT-code van 109N, dat schijnt dus een code te zijn voor het productiejaar van die banden.

Ik heb twee vragen:
1. betekent dit dat die banden van oktober 1990 zijn (of oktober 2009) ??
2. Is het überhaupt verstandig om te gaan rijden met banden van 18 jaar oud (of 8 jaar) of is dat vragen om ellende?

Ik denk dat ik beter met goede zomerbanden kan doorrijden dan met onbetrouwbare winterbanden...... l-


Nikk

Ik had onder mijn Megane 519 toen ik de auto kocht. Week 51 1999. Denk dat die van jou dus van week 10 1999 zijn.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Tedo

Dat is wel een heel oud setje dan. Maar zolang je geen droogtescheuren of andere tekenen van grove slijtage ziet...

mark29

Ik zou daar niet zo vrolijk van worden, dat rubber word ook keihard, comfort verminderd en minder vergevings gezind bij scherpere dingen etc. Kansen op klapbanden worden ook groter.
Kijk het aan, maar ik persoonlijk koop liever geen banden ouder dan ca 5 jaar. Als het er al onder zit ok, dan is het zo, geef ik geld uit aan banden, dan ook jongere eronder.

mark

Voor mijn megane alleen gloednieuwe banden.  8)

Nikk

Dat waren bij mij de banden die er bij aankoop verleden jaar onder zaten. Zeer luidruchtig door het uitgeharde rubber van 17 jaar oud. Zat dus nog wel genoeg profiel op voor de APK dus daar rolde ie bij de vorige eigenaar elk jaar door.
Zit nu uiteraard nieuw rubber onder.   
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

#7
drie cijfers is vorige eeuw:

https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/d/dot-code/dot-code.htm


Dus om je vraag verder te beantwoorden zapp;  niet mee gaan rijden.  Deze banden horen niet meer onder een voertuig  ;(
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev