HOW 2 DO,
Ik heb deze how-to-do samengesteld omdat ik zelf lang getwijfeld heb of ik het aandurfde.
De informatie heb ik van allemaal verschillende plekken bij elkaar geschraapt en ben toen gewoon begonnen.
Hieronder staat een heleboel informatie, voor sommigen teveel, maar mijn doel was om de how-to-do zo te maken dat deze voor iedereen te begrijpen is, en iedereen weet waar hij aan begint.van oudbollig oranje naar trendy multicolor dashboard:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ERTDREML.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BQIA67VO.jpg)
Alvorens je begint een beetje nuttige informatie:
1* Haal je dashboard uit elkaar (hoe? lees hieronder) om te zien welke ledjes jij hebt en welke je wilt veranderen.
2* Bestel de juiste soort (in mijn geval smd 1206 leds) en de juiste kleuren leds, bestel een paar extra, want er kan er onverhoopt 1 stuk gaan. Ik was voor de tellerplaat 10 euro kwijt (15 blauw. 15 wit, 10 rood), incl. verzendkosten. (www.leds-buy.nl)
3* Zorg dat je
een goede soldeerbout hebt met een fijne punt. Het liefst een soldeerbout met regelbare temperatuur.
Daarnaast zal je
een goede fijne pincet nodig hebben.
4* Geen ervaring met smd leds solderen? Ik ook niet. Zoek een oude printplaat (ik heb een laptop van zolder gehaald) en ga daar eerst een beetje op oefenen. Het is niet moeilijk.
Overtuig jezelf voordat je aan je tellerplaat begint, dat je op je oude printplaat genoeg geoefent hebt, zodat het op je tellerplaat niet fout zal gaan.
5* Let er bij de streepjes van de brandstofmeter op dat het eerste streepje rood is, en minder zal oplichten bij een andere kleur dan rood of oranje.
Deze how-to-do is opgesplitst in 6 gedeeltes:
- De tellerplaat
- Het klokdisplay
- De climate control
- De startknop, kaartlezer en deurvergrendelaar
- De koplampversteller en dashboarddimmer
- De raambediening voor en achter
De tellerplaat
Het demonteren van het dashboard is eenvoudig:
1* Trek de bovenste kap met wat kracht schuin naar boven toe.
2* Verwijder de torxschroef die je dan meteen boven je tellerplaat ziet zitten.
3* Druk beide witte clipjes in aan weerzijde van de tellerplaat en trek de tellerplaat naar boven.
4* Draai de tellerplaat om en verwijder de stekker (er zit een zwart heveltje die je moet omklappen).
Neem de tellerplaat vervolgens mee naar binnen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XISJ7BKW.jpg)
Nu gaan we de tellerplaat uit elkaar halen tot aan de printplaat:
1* Verwijder de voorkant en achterkant middels de zwarte clips die aan de boven en onderkant zitten.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WMIEPA7Q.jpg)
2* Het is slim om de wijzers alvorens deze te verwijderen te
markeren met een tape, zodat ze op de juiste stand terug komen. (heb ik niet gedaan :neen:)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-46UDERKP.jpg)
3* De wijzers verwijderen gaat door de kern met 2 vingers aan beide kanten vast te pakken en ze langzaam omhoog te trekken. Dit gaat best zwaar. Sommige mensen doen dit door 2 theelepeltjes aan beide kanten eronder te schuiven en de wijzer zo op te wippen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LGV7QAB3.jpg)
4* Nu draai je de tellerplaat om en verwijder je de printplaat uit de witte behuizing. er zitten 8 witte clipjes die hem op zijn plek houden.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YVF6JUCB.jpg)
5* Verwijder de ledjes die je wilt veranderen en let hierbij op de richting van de led (ze werken maar 1 kant op).
Verwarm met de soldeerpunt 1 kant van het ledje terwijl je met het pincet het ledje een beetje kantelt.
Niet te ver anders breekt de andere kant af.
Als je heel goed kijkt zie je aan 1 kant van de led een
groen stukje of pijl. deze wijst naar de nul.
Als het goed is zit er eenzelfde groene kleur ook aan 1 kant van de nieuwe ledjes.
Temperatuur van solderen zal rond de 260 graden zijn.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IKMVLG4L.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FJB3DPEW.jpg)
Het is bijna niet te zien maar hieronder zie je bij de middelste 4 ledjes een groen puntje aan de onderkant.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B8FWA6OY.jpg)
6* Soldeer de nieuwe ledjes op de printplaat. Voer na de eerste, halverwege en aan het einde even een test uit of alles werkt.
Zonder hem in elkaar te zetten sluit je hem even aan op de stekker in je auto en zet je lichten even aan.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DDG3XSGL.jpg)
7* Zeg de oude oranje ledjes vaarwel
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XP7GOCWH.jpg)
8* Geniet van je mooie nieuwe uitzicht:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BQIA67VO.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-47PT8OCT.jpg)
De lichtsterkte van de LEDS is voor mij een gok geweest.
Ik werk in de verlichting (lees lichtbronnen bouwmarkt) en weet dat lumen een heel instabiel begrip is.
Iedere fabrikant heeft zijn eigen methode van meten en het aantal lumen is van een aantal factoren afhankelijk.
Volgens de site (leds-buy.nl)waar ik de LEDS gekocht heb zijn de witte leds 160 mcd, de blauwe 160 mcd en de rode 100 mcd. Op een andere site (topled.nl) kom ik een witte led tegen met 2.500 mcd. een verschil van factor 15 is niet geloofwaardig te noemen.
MORAAL: gewoon proberen. Y Het klokdisplay
Dit display bestaat bij mij uit 14 smd-ledjes, iets groter als de leds in mijn tellerplaat,
Maar hier gaan gewoon dezelfde leds (smd 1206) in.
Ik heb ook foto's gezien waar er slechts 4 leds achter verschuilen.
Het demonteren van het klokdisplay gaat als hieronder beschreven:
1* Trek met gedoseerde kracht het display naar boven.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-W4EUMIVV.jpg)
2* Trek voorzichtig de kap die erachter ligt samen met display omhoog, kracht zetten aan de voorkant van de achterste kap. Je kan de klem zien zitten, deze zit behoorlijk vast. Nu zit het display nog met 2 schroeven vast aan de achterste kap (je kan 1 schroef zien zitten).
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ABBAWDWQ.jpg)
3* Nu je het display mee naar binnen hebt genomen, verwijder je de buitenste behuizing, deze zit met 4 grote clips boven en onder vast.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Y8ZGQHDG.jpg)
4* Verwijder daarna een kleinere behuizing door wederom 4 clips boven en onder, en 2 aan de zijkanten lost te maken.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZNEXWEA7.jpg)
5* Maak de binnenste behuizing (we zijn er bijna) los door de onderkant open te klappen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M4DKTZ6A.jpg)
6* Nu kan je de printplaat uit de binnenste behuizing halen en het schermpje eruit schuiven. Dit gaat allemaal vrij makkelijk.
Op de foto hieronder kan je het display zien en het originele oranje plastic wat erachter zit. Dit moet vervangen worden anders krijg je nooit een andere kleur.
Knip een stuk plastic op maat.
Als je gaat voor een mat-transparant stuk plastic (onderste van de 3 plaatjes plastic) dan zullen de ledjes erachter zichtbaar blijven. (lege jerrycan van ruitenwissersproeier)
Ga je voor een mat-wit stuk plastic (middelste van de 3 plaatjes plastic) dan krijg je een mooi egaal effect. (dvd-hoesje)
Je kan hier creatief mee omgaan, als het maar een hard stukje plastic is, Alternatief is een multomap van plastic (http://www.book-iner.com/I-Moyenne-4011-classeur-souple-dos-4-cm.aspx).
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6833UHAE.jpg)
7* Als je ledjes tekort komt maar toch alvast een beetje wilt aanklooien krijg je dit (met mat-transparant stukje plastic)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MCZ76GLK.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NASFILBR.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZEVEE3QH.jpg)
8* Alle 14 ledjes erop gesoldeerd en klaar voor montage.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZIC78GQ7.jpg)
9* Nog even testen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KPJGLMVG.jpg)
10* En het resultaat.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OT4JBL87.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QMKPQHZ8.jpg)
11* Als je een laserprinter hebt, kan je op een 'overheadsheet' een logo of tekst printen en deze met het plastic plaatje ertussen klemmen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BNCCWQTV.jpg)
De climate control
1* Verwijder het plaatje onder je middenconsole, maak 2 torxschroeven los.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XUB4I3D7.jpg)
2* Verwijder je radio en maak 2 torxschroeven los.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7UDQMW44.jpg)
3* Trek het middenconsole los recht naar voren met gedoseerde kracht, let extra op rond de climate control.
Hierna verwijder je de 4 torxschroeven die aan beide zijdes van de climate control te zien zijn.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-USLX4DKS.jpg)
4* Neem de unit mee naar binnen, leg hem op de kop en klik de achterkant los.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4XD4AMTE.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-C7FD8BQK.jpg)
5* In het midden steken 4 kleine plaatjes metaal uit de printplaat die omgebogen zijn, buig deze recht en haal het frame om het display los.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CVKNSYRK.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-URSGTLDZ.jpg)
6* Haal het display uit elkaar.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RI6VEZVT.jpg)
7* Soldeer de ledjes op dezelfde manier als eerder in dit topic vermeld
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B4NL7EVK.jpg)
8* Test het geheel.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RQRBGJI6.jpg)
9* Helaas geen foto van. Teken het oranje plastic plaatje over op een wit stuk plastic (bijvoorbeeld een witte dvd hoes) en plaats deze op de plek van het oranje plaatje.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U6SJNDTY.jpg)
De startknop, kaartlezer en deurvergrendelaar
1* Verwijder het dashboard zoals hierboven omschreven in stap 1,2 en 3 van 'De climate control'
2* Haal de kaartlezer, de startknop en alarmlichten/deurvergrendel module uit het middenconsole.
3* Maak de kaartlezer los uit de behuizing
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YHNCO44I.jpg)
4* Vervang de ledjes door vergelijkbare ledjes. Ik heb ook een foto gezien waar deze vervangen zijn door 3mm gewone leds, maar dat heb ik niet getest.
5* Test het geheel.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LHUOXITP.jpg)
6* Haal de startknop uit elkaar en verwijder de originele led.
Ik kreeg het rode plaatje er niet uit, en weet ook niet of dit kan.
De led zit helaas wel aan de achterkant gesoldeerd.
Uiteindelijk heb ik hem gewoon doorgeprikt met de soldeerbout zodat het ledje stuk was.
7* De nieuwe led kan wel gewoon erbovenop gesoldeerd worden.
Onderstaande foto heb ik van een andere site gehaald.
Dit is de mooiste oplossing:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-7A7C4YMR.jpg)
Ik had deze led niet, maar wel een 5 mm normale led:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XPMSCAZM.jpg)
8* Snij het blokje uit het rubbermatje wat over de led heengaat
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVBQDSO7.jpg)(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VPDON4XK.jpg)
9* Haal de deurvergrendelaar los, en doe hier hetzelfde mee als de startknop, deze is echter makkelijker omdat hier wel het ledje aan de bovenzijde zit.
De koplampversteller en dashboarddimmer
1*Open het klepje om bij je zekeringen te komen. Trek het kastje recht naar voren eruit.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HXYDESFX.jpg)
2*Open de behuizing.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7RUYSLBW.jpg)
3*Verwijder de printplaat vanaf de achterzijde, hierdoor buigen 3 metalen plaatjes aan beide kanten naar binnen.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q7FHSVQ7.jpg)(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8WFXNRLA.jpg)
4* Verwijder het plastic lichtgeleidingsprofiel.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HUAJKHJB.jpg)(http://www.mijnalbum.nl/Foto-C8CQWI3U.jpg)
5*soldeer aan deze kant 2 ledjes op de plaat, 1 moet ondersteboven door een gaatje in de printplaat schijnen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HPGII3J7.jpg)
6*Prop nu de printplaat terug in de behuizing. Let hierbij heel goed op dat je de metalen plaatjes niet verbuigt.
7*Nu het lastige. De knop voor de cruise control.
Dit zijn 2 schakelaartjes op een printplaat gesoldeerd met daartussen een lampje op dunne voetjes.
Deze haal je van de plastic sockel af door met een platte schroevendraaier de 3 metalen plaatjes van de pennetjes te wrikken, aan beide kanten.
Om je een idee te geven heb ik 1 schakelaar eraf gesoldeerd:
Dit is eigenlijk een schakelaar van een raambediening, maar het idee is hetzelfde, alleen zit er een ander lampje in.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CWFYTUBS.jpg)(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8UXCC6DS.jpg)
8* Zoek aan de onderkant de 2 voetjes van het lampje en verhit met de soldeerbout het voetje terwijl je aan het lampje trekt.
9*Omdat je nu een gloeilampje verwijdert hebt, en je een ledlampje gaat plaatsen dien je wel een weerstandje ertussen te solderen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JD7JJRHM.jpg)
10* Steek het ledje door de printplaat heen en soldeer hem vast. (weerstandje zal aan de andere kant komen)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-AYSKJJIG.jpg)
De raambediening voor en achter
1* Verwijder de behuizing waar de schakelaar inzit. (bestuurderskant: aan de voorkant omhoogwippen, bijrijderskant: handvat losklikken, achterdeuren: 1 schroefje losdraaien en loshalen)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NBMSH4CZ.jpg)(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZKRUDJ8K.jpg)(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WDX868JR.jpg)
2* Alle schakelaars zijn hetzelfde, dus hieronder de grootste, die van de bestuurderskant.
Haal de schakelaars uit de behuizing.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RJS4DF7A.jpg)
3* verwijder de bovenkant van de sockel door met een schroevendraaier de metalen plaatjes (meestal 3,soms, zoals hieronder 5) van de pennetjes te wrikken.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4FGZHEL3.jpg)
4*zoek aan de onderkant de voetjes van het ledje en verwarm deze met een soldeerbout, terwijl je aan de andere kant aan het ledje trekt.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y3ZOGJJT.jpg)
5* Steek je nieuwe 3mm ledje door de ontstane gaten en soldeer deze aan de onderkant weer vast.
Let wel op, deze printplaat is op een plastic basis, dus bij langdurige verhitting smelt deze en kan beschadigen.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NLDYMNYD.jpg)
DE RESULTATEN:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPCODA6G.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PHCS7MHZ.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IBFUGF4T.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LXVPMVYY.jpg)(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQBTNRRN.jpg)
How 2 do Build by JtotheH, Jeroen
Goede how-to inderdaad, maar wat voor 'weerstand' en 'smd weerstand' heb je besteld?
http://www.leds-buy.nl/blauwe-smd-1206-led.html
onderin kun je dat aangeven, beide op 12v?
Nu nog de rest van je ledverlichting! Dat is wat mij nog een beetje tegenhoudt; naast je klokkenwinkel zijn er nog zoveel andere amberkleurige ledjes.
Ik heb zelf het radio/temp schermpje en die van de electrische ramen ook al vervangen.
De andere in de middenconsole heb ik nog geen motivatie voor gehad. Doordat ik geen climat control heb is dit ook niet zo storend.
Lijkt me wel interessant om eens een donor meg1 ph2 paneel open te maken als de geldboom weer aangegroeid is ! De digitale schermpjes met de kmstand zullen dan toch gewoon over te zetten zijn lijkt me ?
Ach, dan in ieder geval kijken of ik op de sloop eentje voor een paar tientjes kan scoren die ik met een gerust hart kan open maken zodat ik voorbereid ben op de mijne !
Ik ga binnenkort deze FAQ overzetten naar waar hij hoort, daar is het niet toegestaan te reageren.
Moeten er nog reacties verwerkt worden in deze FAQ voordat ik hem overzet?
(persoonlijk vind ik reageren in de FAQ wel een toevoeging maar zo is ooit besloten in het bestuur dat dit niet is toegestaan, ik ga het echter wel weer bespreekbaar maken!)
Ik heb nog wel wat vraagjes.
Ik heb nu ook de ledjes besteld en ook binnen.
Heb totaal geen ervaring met solderen dus er zijn nog wel een paar dingen onduidelijk.
Hoe krijg je de oude ledjes los? Gewoon met de soldeerbout erop tot dat spul smelt?
Welke temperatuur moet je aanhouden?
Hoe test je tussendoor of de ledjes werken die je vast gesoldeerd heb? (met een batterij neem ik aan, maar hoe?)
En klopt het dat je de ledjes in een streng aan elkaar nog zitten als je die binnen krijg? want zo niet dan heb ik iets anders binnengekregen haha!
Oké, Zo is het voor het voor mij helemaal duidelijk! Ik ga er van het weekend mee aan de slag! Bedankt voor alle info! !-!
ik zou desoldeer lint gebruiken om eerst de overtollige soldeer weg te halen,
en daarna het principe van jeroen van voorzichtig optillen gebruiken.
let idd op met teveel optillen, want als het spoor van de printplaat afscheurt/breekt ben je echt verder van huis!
daarna met wat nieuwe soldeertin terugplaatsen.
De ledjes liggen dan ook vlakker op de printplaat.
Ik adviseer wel om zwakke ledjes te gebruiken voor de displays anders krijg je net als bij jeroen
dat je de intensiteit heel erg terugdraait om de displaytjes zwak te krijgen, en dat de tellers dan ook erg
zwak zijn.
Ik had zelf ook te felle leds hiervoor, maar heb er ipv het standaard folietje een stuk wit papier achter gedaan.
Hiermee heb ik bij de temperatuur/klok ook een leuk logotje toegevoegd.
Maar beter is om andere ledjes aan te schaffen.
Ik heb geen desoldeer gebruikt, gewoon het soldeer opnieuw gebruiken.
Op 4 punten van de in totaal 48 soldeerpunten heb ik een klein beetje extra soldeer moeten toevoegen.
Te verwaarlozen dus.
Bedankt voor het meedenken.
Waar heb jij dat papier tussen gedaan dan? Ik ben geen folietje tegengekomen (ook niet naar gezocht).
Ik heb zondag even geoefend op een oude printplaat en heb even een instructievideo gekeken op youtube, maar had geen soldeertin in huis dus ben ik nog niet aan het echte werk begonnen.
Ik ga aankomend weekend echt starten en proberen elk oranje ledje te vervangen in de auto.
Ik ga het wel met desoldeer doen om echt goede kwaliteit te krijgen.
Heb dezelfde ledjes als Jeroen besteld, maar als ze te fel zijn wen ik er wel aan hoop ik.
Hoe heb je dat logo gedaan dan? dat zou ik ook wel willen want dat display is wel erg leeg aangezien ik geen originele radio meer heb.
Heb trouwens nog wel 1 tip van de instructievideo... Gebruik zo dun mogelijk soldeertin zodat je goed kan doseren.
Nou Jeroen... Zo makkelijk als jij zegt bleek het voor mijn niet te zijn.
Ten eerste waren de ledjes iets groter dan de originele (en de originele zijn echt microscopisch klein!)
Ik had 1 ledje erop gesoldeerd en getest en die deed het, maar hij zat er echt heel lelijk op dus ging ik hem weer verwijderen.
Met dat verwijderen heb ik de plek beschadigd waar je de contactpunten op soldeert... nou maar hopen dat iemand dat kan repareren.
En het was echt mijn geluksdag, want ik had ook nog tin gemorst op een weerstandje(?)(bruin dingetje) en toen ik dat wilde verwijderen ben ik dat bruine dingetje kwijtgeraakt en nu doet heel de unit het gelijk niet meer, dus nu zit ik te bedenken wie dat voor me op kan lossen op korte termijn.
Misschien ben ik gewoon een pechvogel, maar misschien is het beter om de how-to aan te passen en erbij te vertellen dat het best een priegelwerk is en dat niet iedereen het kan.
Jouw uitkomst is precies waarom ik er vanaf blijf, Jeremy. Tenzij ik een reserve tellerunit zou hebben. En dan kan ik met mijn modelbouwskills nog best aardig solderen.
Hoop dat het snel goed komt voor je!
Het is ook een printplaatje waar je aan werkt,als je geen stille hand hebt en geen geduld hebt of rust kan bewaren,dan er van afblijven.
Ac tronics is een bedrijf die dit soort dingen kan reparen.Gaat wel wat kosten echter goedkoper dan een nieuwe.
Ik denk dat mijn printplaat anders is dat de jouwe want op jouw foto's lijken ze inderdaad groter.
Je hebt er sowieso meer aanleg voor dan ik blijkbaar haha!
Ik heb een soldeerbout gebruikt met een dunne punt (als de punt van een raket :P )
Het is me eigen stomme schuld... Ik had er gewoon niet aan moeten beginnen of in ieder geval meer moeten oefenen.
Ik ga eerst proberen het te laten repareren morgen zodat de unit in ieder geval weer werkt en dan later maar kijken hoe ik de schade kan oplossen op de plek van het ledje... denk dat die 2 niet brandende ledjes niet erg veel uitmaken voor het display :)
Is een andere (reserve) (http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/391005075.htm?ca=12_s) scoren niet goedkoper? Kan je op die verknalde nog wat oefenen met solderen.
Vermoeden bevestigd... De tellerunit van de CC is dus anders kwam ik vandaag achter.
Ik heb nu een unit van een sedan gemonteerd en toen ik vanmiddag mijn dak sloot was de ''piep'' niet te horen die normaal wel te horen is als het dak klaar is met sluiten.
Of de dakgerelateerde meldingen ook niet af te lezen zijn op deze unit heb ik nog niet getest, maar heb zo'n vermoeden van niet.
Dit verklaard waarschijnlijk wel waarom de ledjes op mijn printplaat kleiner waren.
Hmm, da's jammer, Jeremy (wist ik ook niet). Gelukkig doen de basisfuncties het wel (da's nog vervelender rijden). Misschien heeft die sloper nog een CC unit liggen, en kan je ruilen?
Misschien beide units wegbrengen naar een reparatiebedrijf om er weer een goede van te laten maken?
Of alleen de CC unit (kan je voorlopig tenminste wel gewoon rijden met de sedan unit), en die laatste weer verkopen als de eerste gemaakt is?
Het is niet dat ik de meldingen ga missen... enigste wat ik meegemaakt heb is de melding ''open of sluit dak volledig'' en dat is niet echt een boeiende melding aangezien ik zelf ook wel zie of hij open of dicht is.
En dat piepje is ook overbodig aangezien ik 9 van de 10x de muziek hard aan heb en je voelt het dak vergrendelen.
Maar ik ga voor je tweede optie Tedo... gewoon deze erin houden en die andere laten repareren.
Ik heb me bij mijn meg1 ph2 ook eraan gewaagd, alleen stuit ik gelijk op een probleem. Ik krijg de oude ledjes niet los gesoldeerd, heb het al geprobeerd op de aanbevolen 260graden en zelfs geleidelijk opgevoerd tot 450 !!! Maar de originele tin wilt niet smelten :huh:
Ik heb hem goed laten opwarmen ja :) ben in totaal een uur aan het prutsen geweest om 1 ledje los te solderen en daarna heb ik het maar opgegeven.
als je de soldeer eilanden veruineerd werkt kun je proberen deze met een draadbrug (stuk van een weerstand) te repareren vanaf het vorige punt, tenzij deze net met een multilevel brug naar de onderkant gaat, dan heb je een probleem.
Het is vrij irritant als er 1 led uit is, omdat dan een deel van je display donker is.
De bruine 'dingetjes' zijn condensatoren, deze kun je bijkopen als je er nog eentje afhaalt,
en mee neemt naar een soort van radioshop.
Meten ze de waarde, en krijg je een zakje mee.
Als de soldeer niet smelt helpt het wel eens door er wat nieuwe soldeer bij toe te voegen,
dan smelt het wel.
SMD is idd priegel werk, gebruik een goede pincet en een goede soldeerbout,
dus niet met een punt waar je dakgoten mee kan dichtsmelten....
Top! Misschien ga ik nog wel eens een poging wagen met witte led's. Ik heb nog twee van die radiodisplays liggen om te oefenen. ;)
Wat voor smd's gaan er in de kaartlezer? of is dat de gelijke wat in de teller
s gaan?
Misschien een domme vraag, maar weet iemand toevallig of de LED's in de phase 2 hetzelfde zijn als in de phase 1? Of zijn ze hetzelfde?
dankje wel heb gister gedaan heb nog nooit gesoldeerd maar was makkie!!!