Vandaag reed ik met mijn megane cabriolet 1.6e een oprit op met ong. 10 a 15 km/h. Ik moest hierna stoppen achter een andere auto, maar toen ik weer op wilde trekken had ik geen aandrijving meer. De auto reed in geen enkele versnelling meer. Je voelt hem wel schakelen maar er is geen aandrijving meer. Zal dit aan een van de aandrijfassen liggen of kan er meer aan de hand zijn. Kmteller werkte ook niet merkte ik bij het slepen daarna. Hiervoor heb ik niks gemerkt bij het schakelen dus kwam als een complete verrassing. Iemand enig idee?
Ik "denk" dat de tandjes in de rechter aandrijfas of van de uitgaande as van de bak 'verdwenen' zijn.
(http://www.postimage.org/image.php?v=Ts1OrWM9)
(http://www.postimage.org/image.php?v=gx1uUzXJ)
Als ik het goed heb kan je de huls die in de aandrijfas zit apart bestellen. (afb 2 nr:7700858979 ong €20)
Een voorbeeld van weggesleten tandjes.
Bron foto (http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet276142.htm)
Wat ook nog kan is een compleet versleten koppelingsplaat, maar dat lijkt me wat sterk want dan had je het al veel eerder gemerkt.
@ subzero Ik heb de as los gehad maar de vertanding ziet er nog goed uit.
@ Robcoupe Lijkt mij ook want ik heb totaal geen last gehad met schakelen dat hij ratelde of zoiets. Koppeling greep gewoon goed aan.
Het lijkt erop of in de versnellingsbak de overbrenging niet tot stand komt. Als de motor loopt en ik zet hem in de 1 hoor je geen bijgeluiden en de 2 ook niet. Maar vanaf de 3 hoor je een raar geluid en in de 4 en 5 wordt dit geluid steeds sterker. Lijkt een beetje het geluid van een klopboormachine 8)7 (komt qua geluid het dichtste in beurt :? )
Je kan eens kijken of de stang van de schakelpook misschien los zit,deze kan dan verschuiven en zodoende grijpen de tandwielen niet goed in mekaar.
Maar het kan evengoed zijn dat er een synchromesh kapot is,en dan moet de bak er natuurlijk af.
Door de fantastische kwaliteit van renault bakken staat 'mijn' auto nu in marokko te blinken. ;(
Kan zijn dat je drukgroep is gebroken of dat het in je versnellingsbak helemaal is mis gegaan.
Alsje je bakolie aftapt en deze is grijs met ijzervijlsel,dan weet je zeker dat je bak is overleden.
Maar ik denk toch dat je bak eraf moet om het probleem te lokaliseren.
@Subzero,ik zag al even een streep door megane in je onderschrift dus als ik het goed begrijp is ie weg?Wat rijdt je dan?
Mijn auto staat nu bij de dealer voor een diagnose van de schade. Als ik meer weet laat ik weer van me horen. Bedankt voor de reacties.
Citaat van: matthew op 23 november 2009, 20:35:18
Wat rijdt je dan?
opel astra 1.4 1997
(http://www.freeimagehosting.net/)
haha leuke smily erbij gezet.
Tja je moet natuurlijk wel een vervoersmiddel hebben en als deze auto dat doet voor je dan is het toch goed.
We zullen 'zien' hoelang,anders wordt het...........
Gelukkig we rijden weer! Het bleek dat een borgringetje in de versnellingsbak gebroken was. Het is nu opgelost door de dealer. Het ringetje kost 3,29, maar de rekening om dit te vervangen is bijna 300 euro. Het moet niet gekker worden. Maar goed ik rijd weer dus deze kan op slot.
ja man uren kost geld.
Dit geld ook voor een schilder en een timmerman.
Maar ieder heeft zijn specialiteit en uiteindelijk kunnen we niet zonder mekaar.
En een rekening van 300 is niet leuk kun je andere dingen van doen,maar een auto die het niet doet heb je uiteindelijk ook niks aan.
Maar mooi dat het is opgelost,en ik denk nog de goedkoopste oplossing ook van alle mogenlijke opties.
@ rene1969
Weet je toevallig het onderdeelnr van dat borgringetje?
Het ringetje heeft nummer: 82.00.295.074.
sorry lees het nu pas, maar ik heb vorig jaar precies het zelfde gehad, ook de borg ring gebroken,
zelf in een morgen vervangen, is helaas voor jou nu, wel goed zelf te doen met een brug.
maar nu ben ik wel benieuwd hoelang nu z'n borg ring mee gaat??
zou je dat soms moeten controleren om de 3 a 4 jaar ofzo?
mvg Joost
Citaat van: rene1969 op 27 november 2009, 07:56:47
Het ringetje heeft nummer: 82.00.295.074.
(http://www.postimage.org/)
Deze borgring houd de satelliet op z'n plaats,vandaar dat het als een klopboormachine klonk,de 'tanden' raken mekaar maar een beetje.
(http://www.postimage.org/image.php?v=gx1M0k8r)
(http://www.postimage.org/image.php?v=gx1M0p7J)
(http://www.postimage.org/image.php?v=TscknrA)
Bron foto's (http://www.lojarenotech.com.br/octopus/?sid=54&m=B&-cambio-cm1-5&mi=DTL&-anel+trava+da+tulipa+do+cambio+jc5-cg-72)
Dan mag ik hopen dat de tandwielen niet half afgesleten zijn l-
Maar daar zullen ze wel naar hebben gekeken. 8)7
Toch bedankt voor de uitleg.
Ik heb helaas hetzelfde probleem.. Bij mij alleen iets anders gebeurd. Ik ging de bocht door ,slipte wat weg en daarna schoot hij hoog in de toeren. Sindsdien doet ie niets meer :'(
Ik heb in geen enkele versnelling een raar geluidje zitten..
Gaat om een 1.6e uit 96.
Wat denken jullie, nog rendabel om naar te laten kijken??
Groet,
Michael