Advertenties


Spoorstangen

Gestart door haelewyn, 4 september 2019, 11:30:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haelewyn

Ik hoorde een gerammel bij eender welk wegdek, tijdens het rijden.
Het leek ofdat er een plastic plaat tegen iets aan rammelde.
Maar het blijken de spoorstangen te zijn.
De garage (merkdealer) had het al door voor ze er naar keken.. Schijnt dus wel eens voor te vallen.

De auto is van 2016, had nog 0 km in 2017 en is in augustus van dat jaar door mij in gebruik genomen.
KM stand : 22.000 km.
Ik hoorde het wel al van in het begin dat ik de auto had maar de eerste keer hadden ze niets gevonden of gehoord. Ondertussen zal het wel wat slechter geworden zijn.

Na het euvel in het begin met de electronica (storing remsysteem) is dit alles wat ik de laatste 2 jaar heb moeten laten bijspijkeren.
Ik heb nog verlengde garantie, dus alles nog altijd prima voor mij. Zolang het nu maar stuk gaat en niet over een jaar of 2 - 3.

haelewyn

De interieurfilter werd vervangen. Ik heb de oude mee gevraagd om even te kijken. Die kon eventueel nog iets langer mee. Als ik die nu zie, zou ik denken dat hij 30.000 km / drie jaar had mee gekunnen of zelfs nog een jaar langer. Maar tegen die tijd zou het echt wel nodig zijn...

Olie : werd dit jaar niet vervangen. Niet nodig volgens de dealer en volgens Renault.
Ik overweeg toch om dat wel te doen. Oude olie van Elf / Renault zit er een jaar en 10.000 km op.


mark29

Toch zie ik ook vaak pollenfilters, dichtgeslibd vol rommel, bladeren, pluisjes etc waarvan ik denk die mag onderhand wel 2 x per jaar vervangen worden.
Vaak heel wisselend, waar staat en rijd de auto he, in wat voor omgeving. En zwerft er veel door de lucht rond wat erin word gezogen.

Die stuurkogel klachten niet gezien eigenlijk.

haelewyn

#3
Thanks Mark voor je ervaringen.

Ik herinner me nog mijn eerste auto met pollenfilter. Toen wist de garage niet dat je dat periodiek moest vervangen of misschien niet eens dat er één in zat.  Het was een auto van een goed en meest verkochte Italiaans merk, waarbij goed vooral over de prijs en hun dieselmotoren gaat. Niet over de kwaliteit.
Op 100.000 km (die had ik toen al snel) ging ik naar de garage omdat de ventilator wel nog draaide (je kon dat horen) maar er kwam bijna geen lucht meer binnen. Je hoorde zelfs dat de luchtstroom geblokkeerd werd door iets want het fluitte een beetje   :)

Het zal wel veel van je gebruik afhangen inderdaad.
Raar, maar sommige auto's hebben bv nooit een luchtfilter nodig terwijl bij de andere de boel sneller vol zit. Ook al ondervonden..

Als het jouw auto was, zou je de olie vaker verversen, vermoed ik ?
Al inlaatproblemen gezien (carbonisatie) in gevallen van te weinig wissels ? Of bv bij mensen die de richtlijnen strikt volgen ?
Mijn 2016 is volgens de garage al iets beter bestand tegen dat probleem...  Dat onderwerp blijft me interesseren en intrigeren.

mark29

Ik doe 1x per jaar zowiezo

haelewyn

Gisteren tijdens het rijden had ik een probleempje tijdens het optrekken.
Bij het gas geven, versnellen, kwam hij meerdere keren in meerdere versnellingen ineens met een schok 'los'.
Alsof de turbo ineens heel hard ingrijpt... Of het schokken van een auto als  je slecht ontkoppelt (had er niets mee te maken want ik koppelde op dat moment totaal niet), maar dan een enkele schok en niet meerdere.

Nou heb ik net als biJ Fiat al voor meerdere storingen het principe gebruikt : zet hem eens uit .. zet hem eens terug aan..  en als het dan niet meer fout gaat, dan is er gewoon ergens een eenmalig elektronisch dingetje geweest.
Laatst had ik dat nog met dagrijlicht dat aan één kant niet werkte.
Ook bij deze : nog 1 keer gestart en het was er niet meer. Geprobeerd om het uit te lokken maar er kwam niks.

Iemand dit nog al ervaren of een idee wat het kan zijn ?
Stangen zijn nog altijd niet vervangen.. Zijn besteld .. het rammelt nu wel nog meer want tijdens het jaarlijks onderhoud hebben ze de banden hard gezet (eco voorschrift op de sticker in de deur). Hij rijdt (veert) nu wel ietsje harder, vermoedelijk.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev