Advertenties


Onderhoud, wat te volgen??

Gestart door knight-rider, 1 februari 2018, 21:58:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knight-rider

Op papier staat er:
Onderhoud A: 15.000 km of jaarlijks
Onderhoud B: 30.000 km of tweejaarlijks

Onderhoudsindicator in de auto:
Onderhoud A: 30.000 km of jaarlijks
Onderhoud B: 30.000 km of tweejaarlijks

My renault:
Onderhoud A: 30.000 km of tweejaarlijks
Onderhoud B: 30.000 km of tweejaarlijks

Hans 1982

Wat zegt je dealer. En niet hee
Belangrijk wat zegt je bankrekening. Als het leas is zou ik de korte aan houden.

hemi24

Volgens de site van een dealer:

Renault A,B of A+B onderhoudsbeurt
Dit onderhoudstype geldt over het algemeen voor de nieuwe modellen van Renault. Afhankelijk van de leeftijd van de Renault wordt een A, een B of de A+B beurt voorgeschreven. A wordt meestal voorgeschreven bij onderhoud in jaren 1,3,5 en verder. De B beurt wordt voornamelijk voorgeschreven in de even jaren; dat wil zeggen de Renault is dan 2,4,6 etc. jaar oud. Bij een A beurt controleren wij onder andere de auto op de door Renault voorgeschreven punten en vervangen wij het interieurfilter van de Renault. Bij een B beurt wordt onder andere de olie ververst en het oliefilter vervangen en controleren wij de auto op de door Renault voorgeschreven punten. Voor het exacte advies raadplegen wij het speciale Renault onderhoudsprogramma en voeren het kenteken en kilometer stand van de betreffende Renault in. Het systeem van Renault geeft automatisch het advies wat op dat moment voor die Renault wordt voorgeschreven. Het kan ook voorkomen dat de A en B beurt gecombineerd wordt voorgeschreven (=A+B beurt) doordat de Renault een bepaalde combinatie van leeftijd en kilometer stand heeft bereikt. De uitleg van de exacte werkzaamheden van de voorgeschreven beurt lichten wij toe tijdens het maken van de afspraak.


Volgens renault zelf zou bij een jaarkilometrage van meer dan 20.000 per jaar, overgeschakeld moeten worden naar een A+B beurt...

Jeroen2016

#3
@hemi

die begrijp ik niet ; een A en B beurt; Imo is het een A OF een B en niet beiden. B is toch een A met wat extra zaken ?
Iig wil een dealer jouw auto elk jaar in de garage terug zien daar komt het op neer.

Indicator in auto bij 30000 km: Die van mij is al gaan branden bij ca 16000 km.

hemi24

#4
@Jeroen2016:

Misschien ging jouw indicator branden bij 16.000km omdat het aantal dagen tot de eerstvolgende service was verstreken?
V.w.b. de A+B-beurt: als je binnen een jaar 30.000 km aflegt, zal naast de A beurt ook de motorolie en het filter moeten worden vervangen, dus +B;
Een A+B is qua prijs ook goedkoper dan een losse A en een losse B tezamen...




Die van mij telt netjes af tot "0" vanaf 30k en gaat dan netjes naar de dealer (2x per jaar).

zapp

Het maakt ook uit of je veel lange afstanden rijdt (snelweg) of korte stukjes stadsverkeer.
Bij lange afstanden kan je rustig wat langer doorrijden, hou wel je oliepeil in de gaten.

mark

Nee niet langer door rijden! Na 2 jaar gaat de kwaliteit van de olie achteruit. En als je dan ook nog eens een motor hebt met een distributieketting...... Gaat de ketting vanzelf een keer ratelen.

Het a beurtje kun je wel een x overslaan,het pollenfilter gaat prima 30.000 km mee. Maar de olie dus niet overslaan, gewoon elke 30.000km of 2 jaar verversen.

mark29

Maar toch een tussentijdse check is voor veel mensen hard nodig. Vloeistoffen op peil zetten. Bandenspanning en de controle op gebreken om pech onderweg te voorkomen.

A110

Dit verhaal kwam ik pas geleden tegen, en daarom vervang ik elk jaar mijn olie en filter en heb nooit problemen.

In de Autoweek van deze week wordt een MB C klasse met ruim 700.000 km gekeurd. De auto is kern gezond, de eigenaar verteld echter in het artikel het volgende.
Hij heeft bij ruim 9 jaar bij Total gewerkt en ververst vanaf het begin dat hij de MB heeft iedere 10000 km de olie, want zegt hij, de additieven zijn na ca 10000 km grotendeels uitgewerkt en nemen de onverbrandde vuildeeltjes vanaf dan niet of slecht op, gevolg inwendige vervuiling....
let wel, ik heb autotechniek gestudeerd, werk in de auto industrie maar heb geen belang bij welke oliemaatschappij dan ook, ik begin echter mijn conclusies te trekken. Sowieso als je weet dat de moderne motoren met directe inspuiting en niet meer smerende benzines (schraal door het ontbreken van lood), meer roet produceren dan vroeger, zo veel zelfs dat roetfilters bij benzine motoren ingevoerd gaan worden of reeds ingevoerd zijn, zo oa bij de 1.2 THP...
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Nikk

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

adinsx

Praat maar eens met GMTO, Forté, en andere specialisten Jeroen. Heb ze laatst ook weer gesproken en ze zeggen unaniem: Die intervallen zijn te groot, en dat is echt oorzaak van heel veel problemen.
Alfa gaat terug naar 15.000 km intervallen. En ik denk dat er nog wel wat meer volgen.

Mijn privé auto's gaf ik elk jaar nieuwe olie. Dat was zo'n 12,5 tot 15k km. De Clio IV van de wederhelft maakt 5.000 per jaar en krijgt elk jaar nieuwe olie. Maar goed, zie dat als garagehouder zoals jij maar eens aan klanten te verkopen...
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

hemi24

De intervallen zijn niet te lang; de meeste mensen rijden te weinig...
30k kan prima met een moderne diesel, helemaal als je 2x per jaar ververst...
En als je het voorgeschreven kilometrage niet haalt: gewoon minimaal elk jaar laten verversen!

Die zogenaamde "olie-experts" vergeten in hun theorieën gemakshalve dat er ook nog filters in het circuit zitten; niet dat de olie daar beter van wordt,  maar die halen wel nadelige componenten enige mate tegen...

Jeroen2016


A110

@Jeroen2016,

Ik denk dat ie mij bedoeld. Ik heb samen met mijn compagnon een kleine dorpsgarage waar de service en koffie nog hoog staan.
En ik kan adinsx als hoofdredacteur van een technisch autoblad wat ik altijd met veel plezier lees.

@adinsx,
Wij hebben veel contact met GMTO, we zijn allebei in opleiding voor GMTO diagnose specialist. Ik heb de GMTO hybride en ev specialist diploma gehaald en wij kopen bij hun al ons diagnose apparatuur en zijn nu bezig om het pass Thru werkend te krijgen voor Peugeot/Citroën en Renault. Verder doen wij veel zaken met BG en ook hun vinden de onderhouds intervallen te lang.

Ikzelf adviseer mijn klanten elk jaar als ze niet aan de kilometers komen. Of anders zo rond de 15000km de olie en filter te verversen. Dieselrijders rijden meestal wel de kilometers maar daarbij vind ik 20000km toch ook echt wel de max. Of ook hier weer elk jaar als je de kilometers niet maakt.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

haelewyn

#14
Toyota houdt in BE al lang de intervallen op 10.000 km voor olieverversing. Ik hou me daar zelf ook aan, voor elke auto.
In USA zijn de intervallen korter. Daar ververst men nog vaak bij 5.000 km met conventionele olie of ook bij 10.000 km voor synthetische olie.
Er heerst in USA wel eens het idee dat je olie best ververst als ze begint bruin te worden.

Voor mijzelf :  jaarlijks een olieverversing waarbij ik er altijd zeker van probeer te zijn dat die wordt uitgevoerd met een goede kwaliteit synthetische olie.
De filters hou ik wel in het oog en ik gebruik hiervoor mijn gezond verstand. Vuil = vervangen. Renault schrijft voor de bougies en luchtfilter 60.000 voor. Het lijkt me niet wijs om dat nog op te rekken.
Idem voor remolie op 120.000 en koelvloeistof op 150.000 km.


Maar breng zo een interval van 10.000 per jaar voor olieverversing maar eens aan het verstand van iemand uit mijn vriendenkring die ooit met een BMW 5 serie diesel (5 cylinder) reed van 160.000 km tot 360.000 km zonder olieverversing. Hij vulde wel ongeveer 5 liter olie bij per 10.000 km. Na afloop reed de auto nog altijd, waren er geen motorproblemen en is de auto weggegaan door veelvuldig elektrische problemen op een leeftijd van 17 jaar.

Voor de leek die nog nooit een slecht gesmeerde motor zag in het echt, zijn er op Youtube makkelijk filmpjes te vinden.

Wie voor de 1,2 TCE 130 een officieel onderhoudsschema wil hebben kan me een PM sturen met emailadres. Ik heb er hier eentje op de pc staan, uitgeprint door  de Renault dealer met alle info wat moet gedaan worden en wat er in een A of B beurt is inbegrepen edm. Het lukt me op dit moment niet om dit als bestand toe te voegen hier.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev