Advertenties


blind spot warning op een GT

Gestart door rfm, 25 november 2016, 15:58:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

adinsx

#30
Heb het dus wel en inmiddels 4000 km op de klok. En ach, leuk even die lampjes die knipperen wanneer de spiegels zijn uitgeklapt en nadat je de auto start. Maar verder... je bent die rechtsrijder toch vlot voorbij.
Eens overigens, rijdt heerlijk de GT al ben ik alweer gewend aan het vermogen.
Alles went. Wel is het tijd om de zomerwielen (Magny Cours) er weer op te gooien want de PilotSport4 banden sturen zoveel beter dan de Alpin5 winterbanden.

En wat betreft start-stop, die gaat gelijk in het rijtje knoppen drukken s morgens mee. Stoelverwarming aan, sportstand aan, start-stop uit. Hoewel, start-stop doet het natuurlijk niet in de sportstand. Scheelt weer voor als ik even terug ga op Neutral. Vooral binnen bebouwde kom wat prettiger.

En inderdaad elke auto, dik of niet, heeft start-stop.
Of zelfs cilinderuitschakeling. Had een week een Giulia Q te leen. Dat heeft 510 pk en 600 Nm uit een V6 biturbo. Liep wel lekker door dus, maar op deellast schakelt ie gewoon een bank uit.
Aparte ECU, gasklep, etc voor beide 3 cilinderbanken. Prachtige techniek.



Edit: hier nog wat foto's van de Giulia geplaatst. Het was een auto waar je met verstand in moet rijden en dat lukte iemand die de auto te leen had na mij niet...
https://www.autojunk.nl/2017/12/gelukkig-hebben-we-de-fotos-nog-giulia-q-kd-514-g
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

knight-rider

Ik laat die start/stop gewoon aan staan, heb daar totaal geen last van.
En als het mij uitzonderlijk toch als eens gaat irriteren, dan schakel ik die gewoon even uit.

Verder rij ik over het algemeen gewoon in de Comfort stand en als ik zin heb om wat sportiever te rijden zet ik hem gewoon in Sport, zo blijft die Sport stand toch nog speciaal. Wanneer je heel de tijd in de Sport stand rijd dan word je dat gewoon en is er ook niks meer aan.

haelewyn

#32
Ik heb al gemerkt dat de start stop tijdens een hele rit niet in werking komt, ook bij een lange rit.
Even stoppen  (motor uitzetten) ergens en dan werkt hij ineens direct weer wel.
Alsof het systeem bij bepaalde criteria de start-stop niet aanspreekt tot de volgende start. Ik vermoed bij lagere spanning, enkele dagen stilstaan bv... dan heb ik dat. Zelfs voor een rit van een paar km. Bij de tweede start werkt het dan ook weer wel.

rfm

motor en buiten temperatuur spelen ook een rol bij start/stop. En heb ook geen problemen met start/stop, alleen bij files gaat ie uit omdat het irritant is als je telkens 2 secondes moet stoppen, motor gaat uit en het begint weer te rijden. Maar verder heb ik er weinig last van.
En de sport stand gaat ook alleen maar aan als de weg vrij komt en ik hem eens op zijn staart kan trappen, normaal rij ik gewoon in de neutral stand, voornamelijk omdat als je met de rs knop de sport stand uitzet, dan gaat ie terug in neutral mode ipv de eerder gekozen comfort stand. Ik weet niet of anderen dit ook ervaren hebben of dat dit een bug was en inmiddels is opgelost, heb het al een tijdje niet meer geprobeerd omdat ik ook geen verschil merk tussen neutral en comfort.

marcelca

even nog over de start/stop, in file rijden en je vind het irritant, gewoon heel zacht de rem gebruiken, dit doe ik ook bij een verkeerslicht en ik wil niet dat die afslaat gewoon de rem heel licht intrappen, dan werkt de start/stop ook niet...

haelewyn

Goeie tip. Had dat vorige week zo ondervonden met een nieuwe Range Rover en had me al afgevraagd of de Megane ook zo zou reageren. Ja dus ... Heb jij een automaat ? Die range wel ...   En dan hou je die zo op zijn plaats.. Ik vermoed nu ergens dat dat bij een handgeschakelde bak zoals de mijne niet gaat lukken.
Bij hard de rem indrukken viel de auto wel stil.

marcelca

#36
Ik heb een automaat, ( gt is alleen automaat ), en hier is het geen probleem mee, eerlijk gezegd denk ik dat het met handbak nog makkelijker is want die kruipt niet als je je rem te licht indrukt, dat doet een automaat wel.


Truc is dat je op zich wel hard kan remmen maar net voordat je stilstaat moet je de rem loslaten en heel licht indrukken, bij handgeschakeld moet je natuurlijk wel opletten dat je niet naar achteren rolt.

Je kan trouwens ook je rem gewoon hard intrappen als je stilstaat even los en fractie van seconde weer vast, dan slaat de motor ook niet af

Tris

Bij een handbak is het start-stop systeem gekoppeld aan het koppelingspedaal. Als je deze in z'n vrij laat opkomen slaat de motor af.
1.5 dCi EDC Bose estate 2016

marcelca

Zal combinatie koppeling en rem zijn, dus als je stil staat en de koppeling op laat komen in zijn vrij de rem maar heel lichtjes indrukken, dan slaat ie niet af ( staat volgens mij zelfs in de handleiding van de auto ) :)

hemi24

Citaat van: Tris op 26 maart 2018, 01:13:36
Bij een handbak is het start-stop systeem gekoppeld aan het koppelingspedaal. Als je deze in z'n vrij laat opkomen slaat de motor af.

Niet helemaal : S/S is bij een handbak gekoppeld aan o.a. snelheid, stand van de versnellingsbak én positie koppeling: bij uitrollen in z'n neutraal zal deze onder de ca. 5 km/h op STOP gaan (mits diverse voorwaarden juist zijn).
Starten kan geactiveerd worden door intrappen van de koppeling, inschakelen van electrische verbruikers (spanning beneden drempelwaarde), bereiken van bepaalde snelheid (aanrollen), behoefte vanuit de klimaatregeling (koelen/verwarmen)

haelewyn

#40
Vandaag getest en mijn vermoeden is bevestigd.  Bij een handbak werkt die functie om de motor draaiend te houden niet door de rem even in te trappen. De motor valt dan stil. Het werkt gewoon verschillend, handbak of automaat.
Als je de koppeling intrapt voor de auto tot stilstand of minder dan 5 km/u komt, blijft de motor wel draaien.

Aanrollen : ook achteruit aanrollen start de motor.

Als de laatste beweging 'achteruit' was, valt de motor niet stil.
Ook de beweging vooruit moet een bepaalde afstand of snelheid gehaald hebben om automatisch tot stilstand te kunnen komen

Edit : vandaag geprobeerd op een  BMW x5 automaat. Die viel ook gewoon stil als je het rempedaal een beetje ingetrapt hield.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev