Advertenties


Aanhaalmoment naafmoer achteras

Gestart door athvdk, 25 februari 2018, 11:41:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

athvdk

Van mijn Megane II van 2006 heb ik de achterste remschijven en blokken vernieuwd. De naafmoer heb ik vastgezet op 175 Nm, dit heb ik opgezocht in een (gedownload) werkplaatshandboek. Er zijn meer personen geweest die de vraag hebben gesteld wat het juiste aanhaalmoment is voor deze moer. De antwoorden variëren dan van 175 Nm, 280 Nm of gewoon goed vast rammen met de lucht sleutel. Voor mij wordt het er niet duidelijker van en hoe kan het dat er verschillende waardes worden geroepen. Zijn die andere waardes ergens op gebaseerd of van zien en horen of zo van dat doe ik altijd zo. Ik ben nu dus wel benieuwd naar het te gebruiken aanhaalmoment. Wie kan hier wat duidelijkheid in geven?

Groet, Aad

mark29

In dialogys staat de waarde, en die moet het ook zijn.
Zelf ram ik gewoon vol de luchtsleutel erop. Moet je niet een aldi luchtsleutel hebben he.

mark


athvdk

Bedankt voor de reacties.

Mark29 In dialogys staat de waarde zeg je. Maar ik heb geen dialogys, dus ik weet dan nog steeds de waarde niet.

Mark. Die 280 Nm, is dat dan de waarde die in dialogys staat?

Groet, Aad


mark

zo uit m'n hoofd is het 280 nm. heb al een tijdje geen megane 2 aangeraakt, maar meestal zijn de moeren van remschijven 280 nm.
En zijn remtrommels (niet altijd) meestal 175 Nm.

athvdk

Mark

Als het bij remtrommels 175 Nm is zou dat de verschillende genoemde waardes kunnen verklaren.
Maar zoals ik al aangaf werd in het handboek wat ik heb 175 Nm voor schijfremmen aangegeven. Ik zal morgen eens informeren bij de dealer en laat het nog wel weten.

Groet, Aad

mark29

Ja die 280 nm komt mij ook bekend voor. We hebben hier voor een extra grote momentsleutel. Maar goed ik rammel gewoon met de luchtsleutel.


Die 280 nm heb ik dan ook ooit in dialogys gelezen in de tijd dat elke dag de megane 2 in de werkplaats stond.

athvdk

Ik heb even contact gehad met de Renaultdealer en deze kwam na een uitgebreide zoektocht met antwoord dat het aanhaalmoment 175 Nm moet zijn.

Groet, Aad


Felix

Dit staat er in het werkplaatshandboek


athvdk

#9
Eenzelfde plaatje staat ook in mijn handboek maar dan met het aanhaalmoment van 175 Nm erbij. (Ik zal vanavond eens proberen dat plaatje hier toe te voegen). De dealer kwam dit aanhaalmoment nu niet meteen tegen maar heeft even doorgezocht en kwam elders in het systeem ook het aanhaalmoment voor de naafmoer van 175 Nm tegen. Ik hoef nu dus niets meer aan te passen :-)
Wel weer vreemd dat er toch nog 2 verschillende waardes opduiken in de handboeken :-(

Groet, Aad

mark

Had je dop 30 of dop 32 nodig?

Als je dop 32 nodig had, zou ik hem toch maar ff met 280 vast zetten.

athvdk

Het was dop 30 die ik moest gebruiken.
Zou daar het verschil in zitten wat die aanhaalmomenten betreft?

Groet, Aad

Jacques

Als je in de buurt van Leiden woont wil ik hem wel vast zetten met dop 30 en 280Nm. Ik heb een momentsleutel die tot 760Nm gaat (3/4"aansluiting).

mark29

Vreemde waarde, die past meer bij een wiellager met een trommelrem namelijk.

Felix

Heb hier (regio Utrecht) ook een momentsleutel die tot 300nogwat gaat. Wil hem ook wel vastzetten.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev