Advertenties


Megane 1.5 Dci doet niets meer

Gestart door harold_tjeedsma, 24 juli 2023, 11:58:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

harold_tjeedsma

Hoi
Mijn estate 1.5 Dci heeft er plotseling volledig geen zin meer in.Ervoor viel me op dat hij soms niet goed reageerde op de sart knop bij zowel in als uit schakelen. Ook bleef de radiateur ventilator nadraaien na sluiten van de auto (wat met het warme weer miss ook niet zo raar is). Tijdens het rijden geen alarmlampjes, rare storingen of ander ongemak ervaren. Tot na het parkeren (op vakantie in D) wederom de koelventilator bleef draaien (maar ook warm dus zal wel). Bij terugkomst draaide die echter nog steeds (1u later). Het starten van de auto ging echter niet. Gaf in het display aan dat ik het stuur moest draaien samen met start, maar dat had geen enkel effect. Ook andere opties zoals in zn vrij met voet op de rem geprobeerd, maar helemaal niets. Controle onder de motorkap leverde ook niets op behalve een nog steeds draaiende ventilator dus ADAC gebeld. Door het drainen van de accu door de ventilator nam het aantal alarmen op het scherm langzaam maar zeker toe. Bij een latere poging te starten kon ik het stuur niet meer draaien maar trilde het wel. Later kwam er ook een orkest van klikgeluiden bij uit het zekering en relais kastje boven de accu. Bij aankomst ADAC (na ca 2u) was accu zo goed als leeg. Als eerste heeft ie de - accu klem los gehaald en weer terug geplaatst waardoor iig de ventilator stil werd. Met een start accu de de accu getest, evenals de zekeringen in het kastje en grote zekeringen boven de accu. Geen resultaat. Uitlezing van de auto leverde ook geen nuttige info op (klaagde wel dat ie niet overal in kon). Uiteindelijk met een overbrugging nog de startmotor laten draaien (dus die was iig OK) maar omdat de rest niet werkte had ook dat geen resultaat. -> afslepen naar 'werkstatt'. Daar het ik zelf nog de koppelingspedaal schakelaar gechecked op breuk ofso maar dat was niet het geval. Volgende dag zij wij met een huurauto vertrokken, en verwachten onze megane met een ANWB transport binnen een aantal weken in NL terug bij de Renault dealer.

Roept bovenstaande bij iemand aanknopingspunten / herinneringen op die ik kan gebruiken bij het oplossen van deze storing ?

Alvast bedankt Harold

mark29

Als je een accu met kortgesloten cel hebt, kan je al deze fratsen van die auto verwachten.
Die weet niet wat die moet doen, dus krijg je heel veel onnodige meldingen en geluiden.

Stel ik zou die auto moeten controleren zou ik eerst de accu volledig opladen, dan testen met een goede midtronics tester.
En uitlezen met de renault clip, die schakelaar kan je met de clip overigens ook perfect testen.

Verder is alles gokken imo, met universele testers zie je lang niet zoveel als met de renault clip software.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev