Advertenties


1.5 DCI 110 - Lekkage bij intercooler

Gestart door hoi3344, 9 januari 2017, 11:02:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hoi3344

Goedemorgen Heren,

Ik ben nieuw hier en zal me dan hier maar even voorstellen. Ik kon helaas geen voorstel sectie vinden, zoals ik bij andere fora gewend ben.
Ik ben Tom en ben woonachtig in Losser, werkend in Apeldoorn. Om deze afstand te overbruggen heb ik gekozen voor een diesel.
Allereerst heb ik een Clio 1.5dci 65 gehad uit 2003 die ik helemaal heb opgereden (300k + km's). Alles begon te klapperen en (zelf) repareren koste meer dan dat de auto waard was.
Toen ervoor gekozen om op zoek te gaan naar een andere auto. Allereerst had ik mezelf gezworen niet weer een Renault te nemen, in verband met de 'vele' elektronische problemen. Ik heb een filter ingesteld op marktplaats die mij elke dag netjes een mail zou sturen. Telkens kwam er maar niks wat mij echt aanstond. Ik wou geen kleine auto, maar ook niet te groot (i.v.m. gewicht / wegenbelasting natuurlijk). Toen er op een vrijdag avond een mailtje in mijn mailbox kwam met een prachtige Renault Megane III ph. 2 BOSE uit 2012 in het zwart met een cognac leder interieur. Shit, weer een Renault, maar hij was schitterend en ik moest hem zien!. Vervolgens heb ik besloten meteen de volgende ochtend de auto te gaan bekijken. Hiervoor ben ik om half 8 weg gereden om er voor te zorgen dat ik meteen rond openingstijd aanwezig was. Het zal me niet weer gebeuren dat een auto voor mijn neus wordt verkocht aan een ander  >:D.

De auto was prima in orde en na een testrit heb ik besloten de auto te kopen. Samen een prijs afgesproken en mijn Clio ingeruild voor een booming 150€. Voor aflevering zou de wagen een beurt krijgen (nieuwe filters / olie e.d.) en zou de airco werkend gemaakt worden. Afhankelijk werd gedacht dat de airco leeg was en bijgevuld moest worden. Halverwege de week kreeg ik een telefoontje dat de condensor kapot was en dat deze gerepareerd zou worden. Dit leverde mij geen extra kosten op, wat ik erg netjes vind. Vervolgens is de airco gevuld en getest en bleek het systeem goed dicht te zijn. Nu ik de auto 3 maand heb, werkt de airco nog als nieuw, gelukkig.

Bij aankoop auto merkte ik dat de schijven wat krom waren. Bij het monteren van de nieuwe winterbanden zagen we ook dat de schijven redelijk versleten waren en heb ik er voor gekozen rondom nieuwe schijven en blokken te monteren. Voor geventileerde schijven van Bosch met Bosch remblokken en achter de massieve schijven met lager e.d. van Bosch, ook weer met remblokken van Bosch. De wagen remt nu als een tierelier.

Hier wat plaatjes van de wagen:



Pano dak  :grin:




Dan nu het probleem, waarvoor ik het topic aanmaak.

Afgelopen tijd zag ik wat olie op de kap die op de motor zit. Deze spatte vanaf de multi riem omhoog. na dit probleem te hebben bekeken is gebleken dat de slang van de intercooler lekt langs de koppeling. Hierdoor lekt er wat turbo druk met wat olie naar buiten, die tegen de riem aan spat, wat weer naar boven spat door de roterende beweging van de riem.
Nu is mij verteld dat dit te maken zou kunnen hebben met de o-ringen/afdichtingsringen in de slangen. Het probleem zit hem bij te koppeling van de slang op de aluminium pijp.
Wie o wie zou mij hier verder mee kunnen helpen. Is dit makkelijk te vervangen? Moet hiervoor meer vervangen worden?

Kan iemand mij misschien voorzien van een tekening van de verschillende slangen/pijpen e.d.?

mark29

Koplamp unit aan de kant. heb je meer ruimte.
Die veer aan de kant. Dan trek je hem zo omhoog. schoonmaken, nieuwe o ring erin.
Lekkage schoon spuiten met hoge druk dan.

hoi3344

Mijn monteur gaf aan dat er 3 koppelingen zijn?
1 daarvan is met een slangenklem en 2 met een stalen beugel ofzo?

Hij gaf aan of ik met de dealer contact op wil nemen m.b.t. de o-ringen/pakkingen. Hij weet zo niet of dit speciale o-ringen/pakkingen zijn.
Weet jij hier meer van? zijn het standaard maten? zijn het speciale onderdelen?

De Renault dealer gaf aan dat het vervangen van de o-ringen/pakkingen 171 incl btw en montage bedraagd. bij navraag hoeveel koppelingen dit zijn kreeg ik het antwoord 2.
Mochten het standaard onderdelen zijn, vind ik dit veel geld voor zoiets en laat ik het liever door mijn eigen monteur doen.

Het makkelijkst is natuurlijk een afbeelding met daarop de samenstelling van slangen/buizen/koppelingen/pakkingen.
Helaas kan ik die nergens vinden, en ik heb ook niet zo'n programma.

hoi3344

Ik heb inmiddels wat gevonden.
het zijn 2 pakkingen met clipjes
nummers uit onderstaande image
11 - onbekend
13 - 77 01 071 162
14 - 77 01 071 152
15 - 77 01 071 157



mark29

9 van de 10 keer is nummer 13 lek.
Die 15 ook wel eens. Maar die lekt niet op de multieriem en zit onhandig achter de bumper, dus daar minder druk om maken.

Nummer 13 dus is makkelijk te maken zoals ik hierboven al beschreef.

hoi3344

Nu heb ik een aantal plaatjes van de luchtwegen van de Megane III BZ14, maar er lijkt iets niet te kloppen

Het zijn de pakkingen aan de inkomende kant van de intercooler; de nummers 15 en 13.


Deze pakkingen heb ik bij de dealer gekocht maar blijken niet te passen. beide pakkingen zijn te klein in diameter en dus niet bruikbaar.

Voorbeeld:



Wie - o - wie weet wat hier misgaat?



A110

Als je mij je volledige chassisnummer geeft kan ik je de juiste onderdeelnummers geven
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140


duckie1098

11 is een klipje van een snelkoppeling.Als je goed naarhet ding (de snelkoppeling) boven 12 kijk zie je daar een groef waar dit klipje in hoort.

groetsels,

Ben

mark29

Die veertjes bewaren we altijd, die willen ooit wel eens kwijt raken met demonteren, lees weg schieten.
He wat ik voor zo ver altijd zag waren zwarte o ringen, maar die oranje komt mij niet 123 bekend voor.

hoi3344

ik heb inmiddels een geheel nieuwe (2e-hands) slang op de kop getikt van ebay voor +/- 40€, afkomstig van een 2015 wagen met 33.5k gelopen.
Bij de dealer kost hij 350€ nieuw.

Er is ook een nieuwe intercooler onderweg  :shocked:

MeganeScenic1.9dCi

Citaat van: hoi3344 op  9 januari 2017, 11:02:33
Goedemorgen Heren,

Ik ben nieuw hier en zal me dan hier maar even voorstellen. Ik kon helaas geen voorstel sectie vinden, zoals ik bij andere fora gewend ben.
Ik ben Tom en ben woonachtig in Losser


ter info :) http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=1627.0 wie is wie...

Mooi dorp Losser :).. ik heb er toevallig wel eens een auto gehaald... wel stevig ritje vanuit Zeeuws Vlaanderen (300km+ enkele reis) :)
Had toen net een nieuwe auto gekocht dus was ie gelijk ingereden....

In ieder geval welkom..  !-!
'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km

hoi3344

De vervangende slang is binnen. ding is in topstaat.
Nieuwe Intercooler is ook binnen. Heb normaal een monteur voor de wat grotere klusjes, maar die is op vakantie, dus ga het waarschijnlijk zelf doen.

Hiervoor moet de bumper er af; iemand die ergens een how-to weet te vinden voor het demonteren van de bumper?

mark29

rechts boven zie je een zoekfunctie.
ideaal, gezien dit al vaker uitgelegd is.

MarcN

#14
Met dopje 7, 10 en torx 20 moet je een heel eind komen. Onder de wielkuipen 2 x dopje 10 en 1 x torx 20 per kant.
Bovenop de bumper 6 x torx 20 en aan de onderkant van de bumper een stuk of 5 x dop 10.

In de wielkuipen 2 x dopje 7 per kant geloof ik en de rest zit met clips vast.

Dit is wat ik me kan herinneren van afgelopen maandag toen ik mijn bumper gedemonteerd heb. Als je eenmaal doorhebt wat er los moet is hij er zo af.
De plastic kapjes onder bij de intercooler kan je er zo af klikken.

Nog even een foto van mijn auto toegevoegd:


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev