Advertenties


stationairtoerental 1.4-16V

Gestart door Achterstanddoortechniek, 10 augustus 2016, 17:47:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Achterstanddoortechniek

Hallo beste Megane fans,

Ik heb sinds kort een Megane (mj. 2001) met een 1.4-16V. De motor zweet wat olie rondom de cilinderkop. Ik heb gisteren de bougies en bobines vervangen waarbij mij opviel dat beide onderdelen nat van de motorolie zijn. Ik vermoed daarom dat de kleppendekselpakking aan vervanging toe is. Inmiddels heb ik twee garages bezocht maar ik word niet wijzer van de hoeveelheid werk. De een zegt dat het toch wel een paar uur werk is en de ander zegt het in een uur tijd te kunnen vervangen. Wat is nou de waarheid? Ik lees op het internet hier en daar wat verhalen over het los moeten halen van de distributieriem om de kleppendekselpakking in z'n geheel te kunnen vervangen, alleen het gaat daarbij om een Megane II 1.6 en een Laguna II 1.8? Hoe zit dit precies? Moet ik verder nog rekening houden met andere bijkomende pakkingen?
12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades
06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.

mark29

#1
1600 16 is hetzelfde aan werk, zelfde kop zelfs als de 1400 16 kleppert.
Vaak lekt er olie langs de boutjes en langs het bovenste kleine carterventilatiedeksel.
Tussen de kleppendeksel en cilinderkop lekt het niet vaak hoor.

Wil je de complete deksel eraf halen, komen de nokkenassen los inderdaad.
Dus motor blokkeren, beste meteen distributie vervangen, kans ook dat die onder de olie komt.
Maar vaak is het afdoende om de kleppendeksel te laten zitten.

We doen dan de inlaatspruitstuk eraf halen.
Die kleinere carterventilatiedeksel eraf.
En dan boutje voor boutje van het deksel omhoog halen, kloddertje kaf er tussen en dan boutje terug zetten.
Boutje voor boutje zodat niet de nokkenassen omhoog komen.
Dus allemaal doen, die raakvlak van de carterventilatiedeksel goed schoonmaken ook insmeren, en ook weer die boutjes kloddertje er net onder kop doen. Enz enz.
Vaak komt er namelijk olie langs de boutjes naar buiten. Door de jaren heen steeds meer, en dat loopt ook bij de bougieschachten naar binnen bij de bobines.

Wat je moet kijken, wat er echt lekt, langs de boutjes, of ook langs de deksel. Komt het langs de deksel, moet je bovenstaande doen, zowiezo.
Maar dan ook de distributie, nokkenaskeerringen en de nokkensas afdichtdoppen.
En zorgen voor fatsoenlijk gereedschap, veel mensen krijgen de nokkenasmoeren niet los namelijk.

Zonder deksel eraf, 2 uurtjes werk is niet gek.
Heb je vragen, stel gerust hieronder.

mark29

Die methode van kaf onder de boutjes, doe ik elke keer, ook als de kop eraf is geweest noem maar op, omdat ze vaak gaan lekken langs de boutjes.
Als je echt het netjes wilt maken is 2 uur niet gek. Hoe slordiger het gedaan word hoe sneller klaar uiteraard.
Even de boel schoonspuiten dat het goed lijkt kan elke gek natuurlijk.

Achterstanddoortechniek

Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties. Hier kan ik wat mee  !-!

Ik denk dat ik ook maar gelijk een compressiemetingt laat uitvoeren, toch eventjes voor de zekerheid, ik heb geen zin in nog meer narigheid na een garagerekening.

Ik zal jullie op de hoogte houden, ik heb al veel topics gelezen en ik vind het jammer dat de meeste ts'ers dat niet doen terwijl dit volgens mij een veelvoorkomend probleem is (gezien de leeftijd en km stand van deze auto's).
12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades
06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.

mark29


Achterstanddoortechniek

#5
Het is alweer eventjes geleden dat ik een bericht heb achter gelaten.

Vooralsnog heb ik geen pakkingen (laten) vervangen. De olielekkage lijkt mij nog wel mee te vallen, het lekt immers niet op de straat  _o_ Bij de distributieriemwissel laat ik dat doen, maar dat duurt nog eventjes.

Wel heb ik vandaag alle injectoren door nieuwe exemplaren van Bosch vervangen. De motor liep stationair warm niet helemaal lekker, pakte niet helemaal vlekkeloos op, beetje vermogen te kort, regelde flink bij (was ook te zien bij koud weer; behoorlijk wat witte rook uit de uitlaat bij koude motor), startte af en toe op 2 of 3 cilinders om daarna op 4 cilinders weer te gaan lopen (voornamelijk bij warmer weer) etc. Na het vervangen van de injectoren heb ik een uitgebreide proefrit gemaakt. Het resultaat is dat de motor nu prima lijkt te lopen, afgezien van het stationairtoerental dat bij warme motor nog steeds aan de lage kant is (650-750 tpm) en daar zit ook nog steeds een kleine schommeling in. Wel kan ik nu vlekkeloos vanuit stilstand wegrijden. Volgens mij heb ik het volledige vermogen weten terug te halen. Vreemd kwaaltje dus 8)7 Op zich is het niet storend. Bovendien heeft mijn Renault Safrane ook dat kwaaltje. Heeft iemand nog ideeën over wat hier aan gedaan kan worden?

Het vervangen van de injectoren is trouwens best een langdurig klusje (ca. 3 uur); de nieuwe injectoren van Bosch zijn net wat anders dan de originele van Siemens / Renault, waardoor je de metalen klipjes moet aanpassen die om de injectoren en brandstofrail heen zitten. Daarnaast brak nog een bout van die rail af bij het aandraaien. Gelukkig kon ik het restant uit het schroefdraad verwijderen en nieuwe bij de bouwmarkt krijgen  _o_
12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades
06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev