Advertenties


Temperatuur vraag

Gestart door remie, 7 februari 2018, 07:37:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remie

Goedemorgen,

Zojuist voor het eerst met vrieskou naar mijn werk gereden met mijn Megane 3 (73-XXJ-3)
Wat mij opviel is dat de temperatuur niet voorbij het eerste blokje is geweest.
Het volgende heb ik gereden: Soest - 's-Hertogenbosch
Is er iets aan de hand met mijn thermostaat of is dit zoals het hoort?

Het betreft een Renault Megane 3 PH2 1.5DCI 110pk


mark29

Je bent nummer 748. Nee is gek genoeg normaal bij dit type.
Deze worden niet snel warm. En bij kou al helemaal niet.

remie

Ook niet na dik 65km rijden?? :-O


hemi24

Zoals je van Mark al hebt begrepen is dit "normaal".
Mijn Megane met 1.5 dci (##-XZZ-#) heeft hetzelfde.
Sinds ik met een TomTom Curfer rondrij, kan ik wat meer zien van de actuele gegevens, waaronder de koelwater temperatuur.
Vanaf 49 gr komt het eerste blokje en bij 74 gr komt de tweede.
Probleem is nu dat met buitentemperaturen van beneden 7 gr de koelwater bij 71 tot 72 graad blijft steken... (ook bij 130km/h)
Een paar keer bruut optrekken kan net een uitschieter naar 75 graden opleveren.
Bij afkoelen verdwijnt het tweede blokje weer onder de 70 gr, dus dan blijft het 2e blokje meestal wel staan...

marijn123

Bij mij het zelfde. Vaak komt hij wel in het 2de blokje maar dat kan wel even duren. Vervolgens een minuut wat langzamer rijden en hij springt weer naar het 1ste blokje.

remie

Dan maar een kartonnetje in de grill monteren tijdens vrieskou?
Iemand daar ervaring mee?

f1team

vroeger zag je dat veel toen het nog echt koud was

Kadir660

Mijn megane word ook pas 90 graden na 40-50 km op snelweg op 1750 toeren ongeveer. Redelijk normaal voor deze type motoren

hemi24

Serieus, 105 km/h op de snelweg?!?  :sleepey:

Hoe weet je dan dat de temperatuur 90 graden is..?

Joske

Heel even een vraag, puur ter info...
Wat is het probleem eigenlijk?

Als het blok niet erg heet wordt hoeft ie toch ook geen problemen te krijgen? Of gaat het om de verwarming binnen?

hemi24

Als een motor niet goed op temperatuur komt (bedrijfstemperatuur niet haalt) kunnen volgende situaties zich voordoen:

  • Hoog brandstofverbruik;
  • Kachel in het interieur wordt niet warm;
  • Inwendige vervuiling doordat er meer verbrandingsresten en vuildeeltjes in de motor achterblijven;
  • Condenseren van brandstofdeeltjes (slechtere verbranding).

Volgens mij zit de motor bij het 1e digitale blokje nog in de opwarmfase en zou het tweede digitale blokje inhouden dat de motor op bedrijfstemperatuur zou moeten zijn.
Uitlezen van de koelwatertemperatuur (OBD2) blijkt dat het 2e blokje zo rond 73-74 graden Celcius inkomt.
's winters (bij vrieskou) hikt mijn dCi daar een beetje tegenaan, en blijft deze zo rond 72 graden steken.
Nu het weer wat warmer is gaat hij naar een koelwatertemperatuur van ca. 75 graden.

Wat het (niet) zien van een digitaal blokje wel niet allemaal teweeg kan brengen...

Joske


remie

Ik trap toch mijn topic weer even omhoog.
Inmiddels is de auto die in de openingspost staat overleden. Oorzaak: "Externe invloeden" :-(

Maar omdat ik toch erg tevreden ben met dit type auto heb ik een andere gekocht.
Ditmaal een uit 2013 met 160dkm erop.

Deze auto heb ik nu een paar weken en heb het 2e blokje nog nooit gezien, ook niet als ik er mijn best voor heb gedaan.
Dat alleen is op zich niet zo erg maar het stoort mij dat de start/stop het nog nooit heeft gedaan maar geen storingen geeft, dit terwijl mijn vorige het eigenlijk altijd wel deed.
Ook heb ik het idee dat het verbruik hoger is dan bij de vorige.

Voor de rest klinkt en rijdt hij zoals je dat zou verwachten van een Mégane maar hij is toch erg anders in deze opzichten dan mijn vorige (2012, 205dkm) en mijn andere Mégane (2012, 135dkm).

Het betreft allemaal een 1.5 dci 110PK bose edition.

Roadkill (Michiel)

Staat je star/stop wel ingeschakeld dan?  Veel mensen 's hij en er een hekel aan te hebben en zetten ( of laten het doen) uit misschien was de vorige eigenaar ook zo iemand?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

remie

Hij zegt start/stop niet beschikbaar, volgens mij is dat anders dan start/stop uitgeschakeld.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev