Advertenties


Lijst met goede / slechte dealers ja of nee

Gestart door Tony, 11 februari 2005, 02:10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tony

In een ander topic is een discussie ontstaan over het aanmaken van het lijst met goede en slechte dealers.
Heb er maar een aparte topic over gemaakt om hier over te discuseren.
Hier dus alleen over het ontwerp discuseren, zie dit niet als een mogelijkheid om je gal te spuwen over jouw dealer.


Citaat van: Rosetec op 10 februari 2005, 18:20:01
Is er overigens een lijst met dealers waar jullie goede of slechte ervaringen mee hebben? Ik rij namelijk liever naar een goede dealer iets verder weg, dan een %*# dealer die vlakbij is...

Dat is al eens eerder voorgesteld, maar de directie wil daar vooralsnog niet aan (aandelen?).
Ik vind het een goeie manier om dealers wat meer kwaliteit- en klant-bewust te laten denken.
Aangezien deze site ook een soort consumentenvoorlichting geeft, lijkt mij een waardering voor dealers wel op z'n plaats.

Rosetec

#1
Citaat van: Tony op 11 februari 2005, 02:10:41
Dat is al eens eerder voorgesteld, maar de directie wil daar vooralsnog niet aan (aandelen?).

De directie? Van Renault NL? We kunnen toch een eigen lijst bijhouden binnen dit forum? Voor mijn part alleen positieve recencies. Dealers of garages die worden aanbevolen door forumisten...

Jeroen

#2
Nog maar een keer dan.
Ik ben in al die jaren nog nooit een post tegen gekomen die als titel had:



Wat ben ik blij met mijn dealer

Was ik vandaag bij de dealer met een probleem met mijn auto.
Hij wou niet lekker starten.
Onder het genot van een kopje koffie en een krantje namen de monteurs gelijk actie.
En een half uurtje later kreeg ik mijn sleutels weer en mijn karretje rijdt en start weer heerlijk  :D




Nee, het is alleen als er iets niet goed gaat dat er hier melding wordt gemaakt.
En dat is logisch natuurlijk, goed nieuws is vaak geen nieuws en slecht nieuws wel..

Een topic maken met ervaringen over dealers zal een zelfde beeld scheppen.
Alleen de klachten zullen gemeld worden.
Waar de 1 problemen heeft met een bedrijf zijn er misschien honderden mensen die wel tevreden zijn over dat bedrijf.
En om een bedrijf op 1 klacht afterekenen lijkt mij niet verstandig.

Organisaties als de Consumentenbond, Kassa, Radar zullen als er klachten over een bedrijf komen altijd hoor en wederhoor toepassen.
Wat betekent dat het bedrijf de kans krijgt om hun verhaal te doen.

Met alle respect, ik denk niet dat dit forum zich hier voor leent.

Rosetec

#3
Zo had ik het nog niet bekeken. Goed punt.  :D


Tony

#4
Ik ben het toch niet helemaal mee eensmet Jeroen.
Als je de verhalen leest over dealers, ook al zijn dat overwegend klachten, dan moet er toch weliets mis zijn.
Waar rook is is vuur...
Dat blijkt ook wel uit een rcentelijk onderzoek van de consumentenbond dat veel garagebedrijven er gewoon een potje van maken.
Ik zit zelf in de autohandel en heb veel contacten met dealers en monteurs, en daar wordt je soms niet vrolijk van.
Dat heeft veel te maken met het opleidingsniveau/ervaring van de monteurs en anderzijds met de hoge kosten die garages moeten maken vanwege oa allerlei milieu-maatregelen. Dat legt zoveel druk op de ketel dat dat gesjoemel uitlokt.

Ik denk dat mensen die hier iets posten mondige mensen zijn.
Ook is dit een openbaar forum, dus wat let een dealer om hier ook zijn zegje te doen?
Als een dealer dat al kan, want vaak weet bijv. de receptie niet eens wat de monteur uitgespookt heeft.
Het gaat uiteindelijk om het resultaat van een reparatie, en als die niet goed is, heb je alle reden tot klagen.
Ik haal ook geen vlees bij een slager waarvan ik hoor dat je van zijn vlees ziek wordt.
Sterker, ik ben er juist voor dat dealers/garages een soort sterrensysteem krijgen en afgerekend worden op hun prestaties.

Jeroen

#5
Mee eens, maar leent dit forum zich daar toe.

Voorbeeld van de slager, de beste man werkt al 40 jaar keihard, heeft een flinke klantenkring opgebouwd.
Iemand haalt daar zijn vlees, gaat daarna nog even winkelen, komt een bekende tegen, gaat wat drinken in een cafe en komt 12 uur later thuis.
Het is zomer, en het vlees is door de hoge temperatuur al bedorven.
De volgende dag bakt dat persoon zijn biefstukkie en wordt ziek.
Dit gaat hij dan aan de grote klok hangen (zonder erbij te vermelden dat hij zelf de schuldige is) en in het kleine dorpje kan de hardwerkende slager zijn toko sluiten.

Raar voorbeeld maar zo kan iemands bedrijfje wel naar de klote geholpen worden door (onterechte) klachten.

En met een topic over goede/slechte dealers ga je dit ook krijgen.
Wij horen hier alleen het verhaal van de "gedupeerde" en die schrijft vaak lang niet alles.

Nogmaals, zo'n topic heeft alleen zin als er hoor en wederhoor gedaan wordt.
En nu kun je wel zeggen, het is een openbaar forum dus de dealer kan zelf ook reageren.
Onzin, als de dealer niet weet dat er over hem hier geklaagd word kan hij ook niet reageren.

Dit gaat alleen werken als er een soort van redactie team komt die een klacht in behandeling neemt, de dealer ermee confronteerd en daarna na vele telefoontjes met klant en dealer met een eindrapport komt.
En daar zijn wij denk ik toch echt niet voor.

Daarvoor kun je jezelf melden bij de proffesionele organisaties als de Consumentenbond, de Ombudsman of tv programma's als Kassa en Radar.
Mochten er mensen zijn die deze taak opzich willen nemen, be my guest en meld je maar.

Michel Cijs

ondanks mijn overwegend matige ervaringen bij dealers sluit ik me aan bij jeroen

Jeroen

Het hoeft niet eens alleen over dealers te gaan lijkt mij.

Neem bijvoorbeeld een MCC Sport.
Jij brengt daar je auto naartoe voor een koprevisie.
Je spreekt af dat je auto met een week weer klaar is.

Echter als de kop eraf ligt ontdekt MCC Sport dat er meer aan de hand is en dat het langer gaat duren i.v.m. onderdelen die besteld moeten worden.
Dus i.p.v. 1 week gaat het 2 weken duren om zeer logische redenen, er is meer werk te verrichten en er moet gewacht worden op onderdelen.

Maar dan komt Michel zijn gal ff spuwen hier dat MCC maar een klotezaak is, zijn afspraken niet nakomt enz,enz.
Maar natuurlijk vermeld hij niet dat MCC hier contact over genomen heeft, alles heeft uitgelegd enz,enz,enz.

En zo kan een hardwerkende middenstander gedupeerd worden zonder dat hij iets fout doet.

Het bovenstaande voorbeeld is fictie, dus niet echt gebeurd.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt geen moraalridder, heb geen aandelen bij welke dealer dan ook.
Ben zelf na 13 jaar zeer tevreden te zijn geweest bij mijn dealer onlangs ook over gestapt naar een andere dealer.

Rosetec

Uit onderzoek is ook gebleken dat een negatieve ervaring 15 personen bereikt en een goede ervaring nog geen 5.

Ik denk niet dat een forum als dit een dealer / garage of welk bedrijf dan ook kan ru?neren, maar ik ben het wel eens met de uitleg van Jeroen dat bij een serieuze klacht de andere partij minimaal de mogelijkheid moet worden geboden om hun standpunt te melden.

Echter ik ben wel van mening dat bij een serieuze klacht en wanneer er vanuit het bedrijf geen poging wordt gedaan om het zo goed mogelijk op te lossen, dit toch zeker bekend moet zijn bij mensen die in de toekomst nog gebruik zullen/kunnen maken van de diensten van dit bedrijf. Kijk naar het probleem met de IDE van Moniek. Wat de dealer daar doet, kan gewoon niet. Pas onder druk van Renault Nederland komt er iets meer schot in. Bij zo'n dealer breng ik niet graag mijn auto (waar soms erg veel financiele en emotionele waarde in zit).

Overigens begrijp ik wel dat dit een discussie zonder einde is, maar van mijn part wordt er ergens een lijst bij gehouden van louter goede ervaringen met dealers of garages. Op basis daarvan kan iedereen zelf zijn/haar eigen conclussies trekken en van goede publiciteit zal niemand wakker liggen. Het vraagstuk wederhoor komt hierbij dan ook geheel te vervallen, lijkt mij...

Jeroen

We kennen alleen Monieks haar verhaal.... wederom hoor en wederhoor.

Een lijst met positieve ervaringen werkt ook niet.
Als we een half jaar geleden met zo'n lijst waren begonnen had er een lovend stukje van mijn kant erin gestaan.
Nu na 3 negatieve ervaringen ben ik er weg.

Marco K

Ik ben het volledig eens met Jeroen.

Veel consumenten zullen gewoon goede of 'neutrale' ervaringen hebben met bepaalde firma's, maar die hoor je niet. Logisch, want de firma in kwestie levert gewoon de zaak of dienst die men mag verwachten. De mensen die echter negatieve ervaringen met een firma zullen flink van zich laten horen. Daardoor krijg je waarschijnlijk een verkeerde afspiegeling van de werkelijkheid en zal het wellicht lijken alsof ieder bedrijf je probeert te tillen.

Aan de andere kant: stel dat iemand uit Zeeuws Vlaanderen of Zuid Limburg of waar-dan-ook zijn lokale dealer de hemel in prijst, dan nog ben ik niet geneigd om vanuit het Twentsche Land die kant op te gaan. ;)

Voor mensen die toch graag hun ei kwijt willen over hun garage is er natuurlijk Garagetest.nl[/u].  ;D

Rosetec

Ik ga ook echt geen 60 kilometer rijden om naar een garage te gaan waar iemand ooit een goede recensie over heeft geschreven. Maar ik kan me voorstellen dat er meerdere dealers in de buurt zijn. In Groningen (en directe omgeving) zijn er minimaal 2. Mocht je niet kunnen kiezen, kan je af gaan op iemands goede ervaringen.? :-\ Beetje vergezocht misschien...

Ik denk overigens dat een link als die Marco K geeft een einde aan deze discussie zou kunnen maken / heeft gemaakt.  :D

Tony

Natuurlijk hoef je niemand bewust te beschadigen.

Dat zo iemand middenstander is... De meeste zijn onderdeel van een netwerk, dat kun je niet bepaald middenstanders noemen.
En hard werken wil niet zeggen dat je het ook goed doet.
En daar betalen klanten wel voor. Want die verwachten gewoon dat ze voor hun geld goed geholpem worden.

Wat die inloop in een werkplaats aangaat: Ik ben daar geen voorstander van, niet omdat ik de klant een zeurpiet vind, maar gewoon uit veiligheidsoverwegingen. Je loopt als klant toch ook niet de slagerij in?

Ik vind dat een dealer vanuit hun professie best kritiek kunnen dragen, daar leren zij ook van.
Juist op een forum als dit komen de meeste er achter dat hun reparatie ook anders/goedkoper/etc. kon, en daarom voelen zij zich gedupeerd (achteraf dus).
Als Jeroen alle ervaringen op dit forum eens op een rijtje zet, dan is het wel duidelijk dat zolang iemand met weinig technische ervaring niets weet, ook niet klaagt. Want dat wordt meestal ingegeven door de reacties van de andere forumleden.

Het doet me allemaal een beetje denken aan de dokter van vroeger:Kreeg je een ###verhaal, een briefje met een onleesbaar recept en een rekening waarvan je niet eens wist hoe je dat je vrouw moest uitleggen. Laat staan dat je wist wat je nu eigenlijk mankeerde.
Die tijd is gelukkig - bijna - wel voorbij!  Je kunt nu zelf kiezen - ook op advies van anderen -


Marc Brouwer

Mijn visie, topic sluiten en verder geen lijst produceren over "slechte" dealers, aangezien dit geen objectief beeld is.

Een klacht is blijkbaar voldoende om een dealer af te schrijven, maar hij doet op een dag ook 100 goede zaken. Wel ben ik van mening dat een dealer niet zelf alles moet proberen op te lossen en sneller de kennis en vaardigheden van de importeur (bijv Renault NL) moet inschakelen. Meestal wordt een Renault NL pas betrokken bij het hele verhaal als een klant druk uitoefent op de dealer of met de klacht rechtstreeks naar Renault NL stapt.

Jeroen en ik hebben dezelfde dealer en we hebben allebei een verschillende mening daarover. Jeroen komt er al niet meer, ik voorlopig nog wel maar dat kan ook zo afgelopen zijn. Ondanks dat Jeroen zijn slechte ervaringen al meerdere malen heeft geroepen is dat voor niet de aanleiding om deze dealer niet meer te bezoeken. Ik zal ze het voordeel van de twijfel moeten geven.

Ik hecht dus ook meer waarde aan onderzoeken van bijv Radar en de Consumentenbond. Zij geven namelijk ook de dealer de gelegenheid een reactie te geven op de klachten die hun aangaan. Het forum is open voor iedereen, maar voorlopig zie ik hier maar weinig PR mensen vanuit de Renault dealers die ook daadwerkelijk kijken wat hier allemaal gezegd wordt. Aan deze discussies wordt weinig waarde gehecht en daarom worden veel telefonische enquetes afgenomen en krijg je ook de mogelijkheid een kaart in te vullen na reparatie.

Wat ik wel belangrijk vind, is dat degene die het probleem nog niet heeft opgelost ook de gelegenheid moet krijgen om het verder op te lossen. Alleen het smijten met rekeningen mag wel iets minder snel. Dus na het controleren cq oplossen van een probleem zou een dealer met de klant even de weg op moeten om te bepalen of het probleem nu echt verholpen is. Dat gebeurt te weinig.
"We Shall Not Be Moved"

Marco

Zo'n lijst zou alleen kunnen werken als alle ervaringen worden bijgehouden en niet alleen de slechte. Want dat zou een verkeerd beeld kunnen scheppen van de betreffende dealer. Op zich is het idee dan nog niet zo slecht, al denk ik dat je dat dan op een besloten deel van de site zou moeten hebben, waar iedereen zijn ervaring kan delen. Dus niet in een openbaar forum waar elke gek zijn gal kan spugen.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat mijn ervaringen met enkele Renault-dealers nooit al te best waren. Maar vaak is de mening over de dealer ook afhankelijk van het rijplezier dat je van je auto hebt. Als je veel pech hebt met je auto is het negatieve beeld al snel gecre?erd. Gelukkig waren de reparaties bij mij altijd wel altijd naar tevredenheid uitgevoerd, maar het waren allemaal reparaties die ik met vorige auto's nog nooit had gehad en daarbij waren ze fors aan de prijs. De mening over de dealer is dus grotendeels gebaseerd op de ervaring met het merk.
Bij mijn huidige auto is het net zo. Maar kwam ik eerder altijd bij de dealer voor onderhoud of reparatie, nu kom ik voor mijn APK of gewoon voor een babbeltje en een bak koffie. Een mening is dus voor een groot deel emotie, want als ik wel voor een grote reparatie kom te staan, dan piep ik ook wel anders.
Kijk anders maar eens naar de Autoweek tevredenheids trofee. Over het algemeen zullen de merken die boven het gemiddelde scoren met "pech" de dealers juiste onder het gemiddelde scoren. En omgekeerd ook uiteraard.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev