Advertenties


(Mist)lichten

Gestart door Marshall, 29 juni 2005, 00:02:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marshall

Heren van het goede leven,

Even een vraagje naar aanleiding van een staandehouding vanavond. Tijdens een algemene controle (die ik net op tijd zag om mijn gordel om te doen) werd mijn autootje even nagelopen en bleek in orde gelukkig. Waar ik echter wel een bekeuring voor kreeg (65!!! euro!) was voor het voeren van mistlicht waar het niet nodig was. Nu geef ik toe dat het niet echt mistig was maar wat ik me afvraag:
Wat is mistlicht?
Ik heb namelijk in mijn Megane Ph1 een trap/draaischakelaartje om je 'mistlichten' in te stellen. Bij jullie zal die, neem ik aan, allemaal hetzelfde zijn: standen: 0, ??n lamp tekentje, twee lampen tekentje. Nu heb ik al eens gekeken naar het verschil maar ik kan geen verschil ontdekken tussen beide standen. Naar mijn weten was de '??n lamp stand' namelijk zogenaamd 'bermlicht' en de tweede 'mistlicht'. In dat geval kan ik dus gewoon in beroep gaan voor een incorrecte bekeuring. Maar wat is het verschil tussen beide standen en wat zijn de benamingen?

Thanks!

Marshall


NB. overigens vind ik het ook flauw om hier direct een boete voor te geven in plaats van een waarschuwing. Ik had ook helemaal geen licht kunnen voeren en dan had er geen haan naar gekraaid...

Michel Cijs

dat 1e tikje is helaas geen bermlicht maar ook mistlicht voor

ik heb vorig jaar dezelfde discussie gehad met een agent, en dat had ik beter niet kunnen doen

echter voor bij de megane zijn het dus gewoon mistlichten naar onderzoek en die mag je alleen aanhebben met mist, dus helaas kost dit 'grapje' je 65 euro........

Marshall

Wat zijn 2 tikjes dan? Ook mistlicht achter ofzo?

Wat meldt de handleiding van de Megane hierin? Kan wel eens een goede basis zijn voor een beroep (en die handleiding heb ik dus niet)

Marshall

Remko, het gaat er niet om of het strafbaar is, het gaat erom dat de 'overtreding' weleens incorrect geconstateerd kan zijn. Als het 'bermlicht' betreft, is het verkeerd genoteerd en dus reden tot intrekking van de bekeuring. Daarnaast zijn straat en voornaam ook incorrect genoteerd... Lijkt me bij elkaar voldoende voor een beroep.

Robin

Tikje 1 is alleen mistlicht voor , tikje 2 is mistlicht voor & achter.
Dus helaas je zal ze gewoon moeten betalen die 65 euries.

M.V.G

Timo Zuiderduin

dan nu mijn vraag, ben je strafbaar als je bij je gewone licht kleinlicht voert (stadslicht) en dan je mistlampen aanzet? allebei de schakelaartjes standje 1 dus!
ik doe dit namelijk zelf vrij vaak maar dacht altijd dat dit mocht aangezien je dan je mistlicht als hoofdlicht voert.

p.s. dit is natuurlijk wel overdag!

EbOoZ

Volgens mij mag je te allen tijde geen mistlicht voeren, tenzij het zicht minder is dan 50 meter ::)

Michel Cijs

Citaat van: Timo Z.(Meg-Cabrio) op 29 juni 2005, 09:31:01
dan nu mijn vraag, ben je strafbaar als je bij je gewone licht kleinlicht voert (stadslicht) en dan je mistlampen aanzet? allebei de schakelaartjes standje 1 dus!
ik doe dit namelijk zelf vrij vaak maar dacht altijd dat dit mocht aangezien je dan je mistlicht als hoofdlicht voert.

p.s. dit is natuurlijk wel overdag!

zoals ik op mijn avantar dus heb

= strafbaar......65 euro

Timo Zuiderduin

Citaat van: Michel Cijs op 29 juni 2005, 10:09:30
Citaat van: Timo Z.(Meg-Cabrio) op 29 juni 2005, 09:31:01
dan nu mijn vraag, ben je strafbaar als je bij je gewone licht kleinlicht voert (stadslicht) en dan je mistlampen aanzet? allebei de schakelaartjes standje 1 dus!
ik doe dit namelijk zelf vrij vaak maar dacht altijd dat dit mocht aangezien je dan je mistlicht als hoofdlicht voert.

p.s. dit is natuurlijk wel overdag!

zoals ik op mijn avantar dus heb

= strafbaar......65 euro

precies wat ik bedoelde!
hmmm,.. dan ga ik voortaan maar niet meer de mistlampjes aanzetten.
heb ik toch wel vrij veel geluk gehad aangezien ik mijn lampen ook op die manier aanhad toen ik laatst werd aangehouden bij een alcoholcontrole!!

EbOoZ

Dan ben je idd gematst ;D

Erwin Adams

mistlicht v??r mag gevoerd worden bij zicht minder dan 100 meter of bij zware regen- of sneeuwval. mistACHTERLICHT alleen bij zicht minder dan 50 meter...

GVR

Het mistlicht voor mag gevoerd worden bij sneeuw-mist of regen dat het zicht ernstig belemmerd met een zicht tot 200 meter.Dit in combinatie met dimlichten. Mistachterlicht mag gevoerd worden bij sneeuw en mist ( geen regen dit ivm verblinden achteropkomend verkeer ) als het zicht ernstig wordt belemmerd bij een zicht minder dan 50 meter. :D

EbOoZ

Ik zat al te wachten op een reactie van GVR ;D
Tis volkomen duidelijk :D

Erwin Adams

zat ik redelijk in de buurt ;)

GVR


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev