Advertenties


(Elektrisch) cabriodak gaat niet open; storingspiepjes (Megane 1998)

Gestart door Jojanneke, 16 juni 2013, 12:51:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jojanneke

Hi allemaal.

Sinds 2009 ben ik ongelooflijk gelukkig met mijn Mégane Cabrio uit 1998. Sinds kort heb ik echter een probleem met mijn elektrische cabriodak. Als ik op het knopje naast de versnellingspook druk na ontkoppeling van het dak, hoor ik alleen wat piepjes en start het inklappen van het dak niet. En aangezien het nu eindelijk zomer lijkt te gaan worden (en ik ook nog vrijdag jarig ben), is het wel heel zuur dat ik nu niet kan genieten van een open cabriodak. :'-(

Het is geen kapotte zekering of zo; ik hoor namelijk wel een soort gezoem. De opbergklep bovenop de kofferbak is ook niet vastgeroest of zo; die heb ik (met wat geweld) open en dicht kunnen krijgen, dus dat is het ook niet.

Mijn apk-monteur zei dat het misschien een kapot cabriodakcomputertje is en dat die misschien vervangen moet worden, maar dat hij het niet zeker weet.

Nu vroeg ik me af of meer van jullie dit probleem kennen en of er misschien met een handig foefje iets aan te doen doen is, zodat ik een dure reparatie kan voorkomen.
Ik had dit topic (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16865.msg312974#msg312974) al gezien, maar dat bood helaas geen oplossing voor mijn probleem.

Heeft iemand een suggestie?

Groetjes,
Jojanneke

JB

Waarschijnlijk de pomp van je dak defect.
Je hoort wel wat zoemen, dus ik gok op het olie rad wat erin zit.

Je pomp zit in de kofferbak links. Check even of dat het is wat je hoort zoemen.

Als het rad kapot is, dan pompt het geen olie meer door.
Vrij eenvoudige reparatie.
Even open maken, rad vervangen, nieuwe olie erin en klaar.

http://link.marktplaats.nl/652181504
Mocht hij defect zijn dan kan je hier terecht, maar ik weet niet of je in de buurt ervan woont.

vincent

controleer idd of het het schoeprad is deze kunnen wel eens kapot gaan maar hoef niet altyd ik  had er ook een gekocht bij de renault en daarna de pomp open gemaakt bleek met schoepenrad wel goed te zijn en dat onderdeel was speciaal besteld dus kijk wel eerst voor je hem besteld ik heb hem nog als aandenken liggen en de auto niet meer

hansenn

vreemd, volgens mij kan het schoepenrad niet zo snel kapot gaan.
Ik werk bij het bedrijf waar deze systemen zijn (worden) gemaakt.
Problemen bij deze systemen ontstaan vaak wanneer ze lange tijd niet worden gebruikt. Zoals in landen met relatief weinig cabrioweer. Maar ook in landen waar het dak praktisch altijd open is. Moet het plotseling een keer dicht bij een regenbui, dan werkt het niet.

Het beste is gewoon het dak af en toe een paar keer open en dicht te doen, ook in de winter. Ook ontluchten wil wel eens helpen. Gewoon het dopje van het reservoir even open draaien. Eventueel olie bijvullen

Btw: zit die spindel wel dicht. Dat is dat kraantje waar je tegenaan kijkt

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev