Advertenties


Motortemperatuur 1.5 DCI

Gestart door jboerboom, 3 december 2014, 14:26:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jboerboom

Ik rijd sinds juni 2014 in een Megane 1.5 DCI uit 2011. Mij valt op dat de temperatuurmeter ruim beneden halverwege blijft steken, hij komt net niet tot het tweede streepje. Mijn vermoeden is dat de thermostaat niet in orde is. Aanstaande vrijdag heb ik een afspraak met de dealer om dit te laten controleren, en eventueel de thermostaat te laten vervangen. Op 7 december verloopt de garantie, dus ben mooi op tijd. ;)

Iemand vergelijkbare ervaringen? Of is deze stand van de temperatuurmeter normaal?

Advies en/of tips zijn welkom!

mark29

Ben ik nog niet eerder tegen gekomen bij deze auto.
Heel warm worden ze inderdaad ook niet.
Als ik het niet vergeet zal ik eens bij een andere megane kijken hoeveel streepjes die dan heeft als ik aan het werk ben.

appie

Bij mijn megane coupe 1.5 dci uit 2011 komt de temperatuur meter ook niet verder dan 2 blokjes .

Giel

Bij mijn Megane 1.5dci uit 2013 is de temperatuur nog nooit verder opgelopen dan 2 blokjes, zelf niet wind mee en zonnetje in de rug op de duitse autobahn.
Megane III Estate, Megane I Cabrio

wickydude

Mijn Megane 2 1.9dci heeft het de laatste maand ook koud. nog een ouderwetse wijzer, van de zomer stond ie tegen het midden, op het tweede dunne streepje. de laatste tijd iets boven het eerste dunne streepje. Ik heb de OBD uitgelezen, de temperatuur loopt langzaam op tot 89 graden (op 2e streep), gaat dan rap naar beneden naar 71 a 73 graden en blijft daar meestal. Soms gaat ie weer omhoog naar 83 a 85 graden, om na een minuut of twee weer te zakken. Ik verdenk ook de thermostaat...
Maar de meter is niet lineair, verschil tussen 83 en 89 was maar een piepklein stukje.

jboerboom

Goed forum, dit. Dank voor de reacties tot nu toe!

Even als aanvulling: mijn Megane is een Gt-line, en heeft een analoge temperatuurmeter (met een wijzer, dus). Op die meter staat de wijzer net voor het tweede streepje. Ongeveer op 35-40% van de schaal. Ik zal proberen binnenkort een foto te plaatsen. En ben benieuwd wat de dealer er van vindt.

matthew

Dat kan zo horen!!

Er zijn bepaalde k9k motoren die met de moter temperatuur meter niet halverwegen komen.

En jou auto kan dat dus ook zijn en dan is het gewoon conform.
Hier is bij de Renault dealer een mededeling op geweest.
Dus de dealer moet het aan de hand van je kenteken kunnen zeggen.
Want dan weten ze ook de motorcode die erbij hoort en of deze daar dus in valt.

jboerboom

@Matthew: dank voor de geruststelling, morgen wordt e.e.a. door de dealer gecontroleerd.

Bijgaand een foto van de temperatuurmeter op bedrijfstemperatuur (na zo'n 25 km).


mark29

vandaag 2 meganes gehad beide niet verder dan 2 blokjes.

jboerboom

Uitgelezen bij de dealer, temperatuur koelvloeistof: 76,6 graden. 'Binnen de marges', volgens de dealer.

Iemand een oordeel / advies?

mark29


jboerboom

Mooi, dan ben ik gerustgesteld. :)

Ik was overigens verbaasd over het aantal parameters dat uitgelezen kon worden. En lichtelijk verbaasd dat de olietemperatuur daar dan weer niet bij hoort.

wickydude

de meeste diesels hebben een warmtewisselaar koelwater/olie. Mijn oude 1.9dci in ieder geval.
Voor sneller opwarmen van de olie bij koude start en voor koelen van de olie tijdens bedrijf. dus de olietemperatuur zal daar altijd in de buurt liggen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev