Advertenties


Generieke vraag over SWC (KEY1 & KEY2)

Gestart door Timeless, 29 maart 2018, 23:15:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timeless

Hi,

Even een relatief kleine vraag, niet echt Megane III gerelateerd. Maar aangezien het met autos te maken heeft leek het mij wel gepast :).

Ik ben bekend met het feit dat vroeger (en tegenwoordig universele ) SWC doormiddel van een weerstandsladder gemeten kan worden welke knop op het stuurwiel wordt ingedrukt. Nu ben ik wat testjes aan het doen met een generieke 7inch 7018b en een goedkoop draadloos SWC setje:



Nu heeft de 7018b maar 1 draad (oranje) voor de SWC althans zo lijkt het, het staat heel onduidelijk in de pinout weggestopt. Maar wanneer ik deze via een 100ohm weerstand verbind naar GND zie ik keurig netjes in het SWC-assign menu 100 staan en kan ik daar een functie aan koppelen. 1 maal gekoppeld aan zeg maar VOL+ kan ik met die 100ohm weerstand het volume stapsgewijs verhogen. Dat werkt dus prima.


Nu vroeg ik mij alleen af, die draadloze SWC zet heeft KEY1 & KEY2, van wat ik begreep is dit bijvoorbeeld voor de linker/rechter kant van het stuur. Als ik het goed heb heeft elke kant dan zijn eigen weerstandsladder en is het mogelijk beide kanten van het stuur tegelijk te gebruiken. Maar niet meerdere knoppen aan 1 kant, want ja dan werkt het principe van een weerstandsladder niet. Altans niet in de simpele vorm die hier ondersteund word.

Maar sinds die 7018B maar 1 draad heeft voor de SWC lijkt het mij logisch om KEY1 & KEY2 gezamenlijk aan de SWC (oranje) draad van de 7018B te verbinden. Mocht het zo zijn dat KEY1 & KEY2 eigenlijk dezelfde weerstand waardes gebruiken kan ik altijd nog op 1 van de 2 bussen een extra weerstand plaatsen zodat ik die in zn geheel omhoog haal, zeg maar:
knop1 van KEY1: 100ohm
knop2 van KEY1: 150ohm
knop1 van KEY2: 100ohm
knop2 van KEY2: 150ohm
Dan kan de radio het verschil tussen knop 1 van KEY1 en KEY2 niet zien, als ik dan 1000ohm toevoeg aan KEY2 zijn alle waardes ineens met 1000ohm verhoogt:
knop1 van KEY1: 100ohm
knop2 van KEY1: 150ohm
knop1 van KEY2: 1100ohm
knop2 van KEY2: 1150ohm
En dan zijn die ineens wel weer te onderscheiden van KEY1. Dit is natuurlijk met de aanname dat ze identiek zijn, wanneer knop 1 van KEY1 en KEY2 al een andere waarde heeft hoeft dit natuurlijk niet.

Zou iemand mijn theorie kunnen bevestigen, er is namelijk maar weinig informatie online te vinden in hoe het systeem nu exact werkt. Ik heb de 7018B namelijk al wel maar de draadloze SWC kit is nog onderweg. Dus vandaar mijn vraag alvast. Anders had ik het wel even gemeten. Hoe eerder ik het weet, des te sneller ik na ontvangst kan gaan inbouwen haha :)
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Timeless

Om mijn eigen vraag te beantwoorden. Ja het klopt, in mijn situatie zijn KEY1&KEY2 2 onafhankelijke weerstandsladders. Met een 10Kohm weerstand op KEY2 kon ik deze samen met KEY1 aansluiten op de radio en toch voldoende weerstandsverschil krijgen tussen alle knoppen.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev