Advertenties


Gemiste verbrandingen op cilinder 2 (K4M)

Gestart door Felix, 10 maart 2015, 22:17:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Felix

Ik rijd inmiddels een aantal maanden met mijn Megane, er zijn alleen paar dingetjes waar ik zelf maar niet uit komt. Een daar van is dat de motor bij stationair draaien soms licht schokt. Het is de bekende 1.6 16v op LPG. Het duurt altijd een paar seconden voor dat de motor aanslaat (Dat is weer een ander probleempje). Als dat eenmaal is gebeurt loopt hij prima. De BDP sensor is (preventief) vervangen, daar zou het niet aan horen liggen. De nokkenasversteller geeft af en toe een ratel, die moet op ten duur ook vervangen worden, maar het lijkt mij sterk dat dat het probleem zou veroorzaken.

Een eerder probleem wat ik al heb opgelost was dat de olie dat bij het klepdeksel lekt, het rubber van de de bobine in de bougieschacht van cilinder 2 had opgevreten. Er stond ook nog eens een laag olie in de schacht wat de stroomoverdracht naar de bougie niet echt ten goede kwam. Dit was te merken bij accelereren, je voelde regelmatig een flink hikje in de motor. Al snel was duidelijk dat de oorzaak, die bobine was. Ik heb de boel daarom schoongemaakt, voorzien van nieuwe bougies en een nieuwe bobine en het probleem was verdwenen. Hierbij waren de bougies van cilinder 1, 3 en 4 gewoon netjes, terwijl die van cilinder 2 helemaal zwartgeblakerd was. Dat leek mij een logisch gevolg van het hikken.

Een probleem waar ik helaas niet uit komt heb ik hierboven al beschreven. Daarbij komt ook nog kijken dat wanneer ik de Megane aan de clip hang, de melding "Gemiste Verbrandingen op Cilinder 2: Ja" zie. Eerst dacht ik dat dit een 'erfenis' was van het probleem met de bobine. Maar na 2 maanden zit de melding er nog steeds in, en het licht hikken bij stationair is ook aanwezig.

Ik heb de bobinekabels van cilinder 2 en 3 omgewisseld, maar ook dit maakt geen verschil. De melding blijft gelden voor Cilinder 2 (dus aan de kabel zou het niet moeten liggen). De bobine van cilinder 2 is gloednieuw, dus daar kan het ook niet aan liggen. Er blijven voor mij daarom nog een paar denkbare mogelijkheden over.

  • Zouden de kleppen van cilinder 2 versleten kunnen zijn? Mijn kennis gaat helaas niet ver genoeg om te kunnen concluderen of grote gevolgen zou hebben op de ontbranding.
    Ik heb nog niet met 100% zekerheid kunnen onderzoeken of het probleem alleen bij Benzine of alleen bij LPG voor doet. Het zou misschien een injector van Cilinder 2 kunnen zijn die de geest aan het geven is?
    Zou het aan de aansturing liggen van de injectiecomputer? (maar dan zou het probleem verplaatsen naar cilinder 3 bij het wisselen van de kabels)

Ik ga binnenkort de injectoren even verwisselen. Kijken of het probleem zich dan verplaatst. Jammer dat dan het inlaatspruitstuk er weer af moet :(

Wat ik nog moet doen: Compressietest. Eens bekijken hoe de bougie van cilinder 2 er uit ziet na 2 maanden en een km of 3000.

Goed, een heel verhaal. Maar hopelijk helpt dat bij het vaststellen van de oorzaak. Iemand enig idee?

Dit is een screenshot van Clip.


Felix

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev