Advertenties


2002 Mégane coupé 'Tweety'

Gestart door Dimi, 23 november 2014, 22:34:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dimi

Even mijzelf voorstellen: Ik ben Dimitri, 22 jaar, een enorme auto liefhebber en ik woon in Belgisch Limburg.

Zo'n dikke 2 weken geleden heb ik mij, vrij onverwachts, een Renault Mégane coupe gekocht. Ik had namelijk hiervoor een VW Golf 2 waarmee ik schitterende tijden heb beleefd, maar jammer genoeg is de motor daarvan vastgelopen, waardoor er heel grote kosten waren. Te groot voor die auto. Kortom, ik ging op zoek naar een nieuwe auto.

Aangezien ik nog student ben was mijn budget beperkt, maar ik moest ook snel een auto hebben omdat ik deze nodig had voor stage. Ik wou in ieder geval geen oude Fransoos vanwege de onbetrouwbaarheid, en nee, jullie gaan me niet kunnen overtuigen van het tegendeel  :wink:

Ik heb naar vanalles gekeken, maar de 2 grootste kandidaten waren een Ford Focus (ruimte, vlotte diesel, leuke ophanging, ..) en de Honda Civic (sportief, leuke motor, zeer betrouwbaar, ..). Ik had zelfs al een Focus gekocht, maar dat wijf was zo tof om haar woord te verbreken. Maar opeens op een dag, stootte ik op de advertentie van deze Mégane: een goede prijs, nog vrij jong (2002), lage km stand (133.000 en een klets), distributie set vervangen, groot onderhoud gehad én een jaar garantie. En de auto zag er nog verdomd leuk uit ook.

Dus ben ik de dag zelf nog naar daar gereden en ik heb me deze gekocht, ondanks dat ik dus niet een groot voorstander ben van oude Franse auto's. Maar ik moet zeggen, momenteel vind ik het een ontzettend tof karretje! Hij stuurt enorm fijn, de motor is vlot en zeer leuk en hij ziet er gewoon goed uit. En dan spreek ik nog niet over de 4 elektrische ruiten, de 4 airbags (komende van 0), airco, cv met vergrendeling, boordcomputer en zijn lage verbruik. Een grote vooruitgang dus tegenover de Golf  :mrgreen: Ohja, hij is gigantisch hard afgeveerd, het zou me verbazen als daar nog de originele veren op zitten. Ik vind het wel tof en sportief, ook al stuiter ik heen en weer in de auto  :mrgreen:

Echt grootse plannen zijn er niet met de auto, ik hou niet zo van opzichtige tuning, ik ben eerder iemand van de details en kleine verbeteringen. Ik ga een paar kleine aanpassingen doen, maar dat zien jullie later wel. Dit zijn al wel de plannen voor de komende maanden:

- Grondige detail.
- Temperatuursensor vervangen.
- Stukken van interieur vervangen.
- Ruitensproeier reservoir vervangen.

Wat ik al gedaan heb:

- Leds geplaatst voor de nummerplaatverlichting.
- Mistlicht vervangen.
- Boordcomputer gereset.
- Audio laten installeren.

Dat laatste was trouwens een kleine ramp. Ik heb de hele achterbank eruit moeten halen om mijn woofer in de koffer te kunnen plaatsen  :D

En hier dan nog foto's van mijn aanwinst, ik heb hem trouwens Tweety gedoopt  :)












Dimi

1 van mijn hobby's is detailing. Nu voor de moment heb ik geen tijd voor een grondige detail, dat zal iets voor de lente of zomer zijn. Maar ik heb toch wel een paar kleine dingen aangepakt:

Voor:

Na:

Voor:

Na:

Ook heb ik de zetels wat 'gerestaureerd':

Voor:

Na:

Voor:

Na:

Dimi

Ohja, ik heb nog een vraag: weet er iemand hoe dat in godsnaam de ruitenwissersarmen er vanaf moeten?

Ik zou die graag zwart willen spuiten maar ik krijg ze er van geen kanten vanaf.

Dimi

Er zijn een paar dingen stuk aan Tweety en ze beginnen mij te irriteren. Het valt me vooral op dat de linkerkant van de auto vooral veel problemen heeft, geen idee of dit nu toeval is of niet:

- Auto geeft geen signaal als ik mijn deur open doe en mijn lichten nog branden. Bij passagierskant wel.
- Zijspiegel kan ik amper elektrisch verstellen. Boven/ onder gaat, links/ rechts niet. Bij passagierskant wel.
- Spiegelverwarming werkt niet. Bij passagierskant wel.
- Zijruitje elektrisch open schuiven lukt met veel moeite. Bij de passagierskant zonder moeite.

En dan heb ik nog 2 problemen:

- De ruitensproeiers werkte niet, maar dat wist ik al bij aankoop. Nu bleek er geen motortje erin te zitten  8)7 motortje op het reservoir gezet, maar nu wilt hij alleen de achterruit sproeien. De voorruit ook, maar raar genoeg alleen als de motorkap open staat. Als deze dicht is komt er niks uit.

- Er scheelt iets bij de nummerplaatverlichting, deze werkt amper of niet. En ik heb hier heel weinig kaas van gegeten.

Ohja, en hier vallen de eerste sneeuwvlokken uit de lucht. Ik ben eens benieuwd hoe Tweety het er vanaf gaat brengen bij besneeuwde wegen, ik heb hem al een paar kaar proberen te 'zetten', maar Tweety blijft heel neutraal.

Dimi

Ruitensproeiers werken terug. Ik heb de buisjes losgemaakt vd ruitensproeiers, en dat was voldoende. Waarschijnlijk zijn dus de buisjes aftermarket en tekort als ik de motorkap sluit.

Ohja, ik heb een luchtslang nodig. Brezan heeft die niet liggen, en de Renault garage vraagt er effe 180 euro voor  8)7 weet er iemand waar ik zoiets goedkoop kan halen?


Dimi

Vorige zondag met Tweety meegedaan aan Ride For Lives, een rondrit voor Music For Life. MFL is een initiatief van radiozender Studio Brussel, waarmee je een evenement kan organiseren om geld in te zamelen voor een goed doel. Dit was zo één, en samen hebben we zo'n kleine 1000 euro ingezameld voor Make A Wish Belgium.

Over de rondrit zelf: die was gewoon schitterend. Leuke boerenwegjes, geen volk op de baan én knappe uitzichten. Alleen jammer van het slechte weer. We hebben zo'n 250km gerede,. Tweety heeft het goed gedaan, en de grip blijft me verbazen van die auto.


Dimi

Paar dingen gekocht voor Tweety:

Een setje pedalen:





Velcro tas voor o.a. de veiligheidshesjes, krik en dergelijke in te leggen.



En een co passagier  :D




Dimi

Tadaa!



Met dank aan member Willem voor de link!

Ik heb voor de Megane al een nieuw set matten gekocht, waar ik ondertussen al een beetje spijt van heb. De pikzwarte matten vloeken een beetje met de wat grijzere vloerbekleding. En ik heb nog een paar andere zaken gekocht die hopelijk binnenkort binnen komen.

Ik ben ook er over aan het nadenken om de folie van mijn ruiten af te halen. Ik vind het wel mooi als het goed gedaan is, maar de achterruit is gewoon erbarmelijk gedaan, met tientallen 'blaasjes' als gevolg. Ik zou het dan wel opnieuw kunnen doen, maar ik denk dat ik het zelf niet veel beter kan...

Ook ben ik aan het nadenken om mijn logo zwart te maken, en om spatlappen voor Tweety te kopen. Dat laatste om wat het rally thema naar boven te brengen en als link naar de befaamde Maxi Megane's. Dit moet er dan ongeveer zo uitzien, wat is jullie gedacht?






Ook denk ik er ook aan om folie over mijn lampen te doen. Ik vind het op de foto's wel knap, maar ik weet echt niet of dit nu legaal is of niet in België.







Dimi

Ook wat aan het twijfelen over de velgen die ik erop ga leggen. Of ik ga voor de Nervasport:



Of de OZ Granturismo, maar dan wel 16¨ i.p.v. de 17¨ op de foto. Deze zijn wel een stuk duurder als de Nervasport, en ik vind beiden eigenlijk even mooi.



Deze velgen vind ik ook knap, maar ik weet de naam niet. Moest iemand dit weten...


Dimi


Dimi

Hoeveel lucht zou ik eigenlijk in mijn banden moeten doen?

Ik vind nergens zo'n sticker aan mijn auto, en op de banden staan ook niks.

Dimi

Sneeuw !







Na zo'n dik uur rijden  :q


Dimi

Ben nog naar het autosalon geweest met Tweety. Daar boden de mensen van Opel mij een keuring aan voor mijn voertuig om de handelaarsprijs te weten, die prijs zou ik dan krijgen moest ik een nieuwe Opel kopen. Niet dat ik dat wil, maar ik was nieuwsgierig naar de prijs  :mrgreen:

Bleek dat ze meer wilden geven dan ik ervoor betaald had  :)

En dat niet alleen, het bod is ook keilang geldig  :mrgreen:


Dimi

Alé tof, ik merkte gisteren op dat een debiel een heel diepe kras gezet heeft over de hele rechterflank   l-

Natuurlijk geen enkel papiertje achtergelaten, misschien is het ook wel express gedaan, maar ik zit er maar mee...

Dimi

Blijkbaar is het de nieuwste rage om auto's te beschadigen, nu alweer een diepe kras in mijn voorbumper! Met de vorige auto niks aan de hand gehad qua vandalisme, en nu dit allemaal. Zou het door de opvallende kleur komen, ik weet het niet... Plezant is anders  :neen:

Voor de rest begint Tweety soms op mijn zenuwen te werken: ik krijg de elektronische 'problemen' (problemen linkerkant electronica, nummerplaatverlichting, ...) niet opgelost. Ik heb het al geprobeerd om het uit te zoeken door tips van dit forum, maar ik ken er simpelweg te weinig van. Nieuwe zekeringen hielpen ook niet veel.

En ohja: het zout heeft een wonde opengereten. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar bij de verkoop dit snel willen verbergen door met een spuitbus erover te gaan, maar de roest komt er natuurlijk meteen door zodra er zout op de weg ligt.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev