Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Motorisch => Topic gestart door: Wendiieeey op 13 juli 2019, 01:11:16

Titel: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Wendiieeey op 13 juli 2019, 01:11:16
Wij hebben in februari onze Mégane II dynamique luxe 1.6  16v gekocht. Voor zover je alles checken kan, leek hij in orde, had zelfs eind 2018 nog een nieuwe koppeling gekregen.

Ik heel blij met mijn Beauty, helemaal verliefd op mijn auto, opweg na huis ineens melding banden  sensor defect. Oké  dacht ik nog. Geen ramp, bij aankoop concludeerde we al dat banden langzaam aan vervangen waren, dan doen we ook meteen die sensor. Toen ook dan maar direct laten uitlijnen, als we toch al om banden pakket praten, bleek niet 1 sensor maar 2 nieuwe te moeten, 1 was niet zichtbaar op apparaat.

Geheel trots de eerste kilometers met haar rijden, maar al gauw had ik een natte plek onder de auto. Bleek de waterpomp kapot te zijn. D-riem lag er net 30duizend op 1,5jr. Airco koelde niet. Onderhoudsbeurt gegeven kregen melding op apparaat (vacuüm) maar meneer verklaarde dat kwam doordat hij op de Renault geen 2 slangen aan kon sluiten.
Airco werkte na onderhoud helaas niet, later bleek aircopomp kapot.
APK laten uitvoeren, ook dat is zn leuk verhaaltje!
Gebroken veersteun voorzijde, banden waren punt. Veer moest besteld auto afgekeurd. 2e keuring, komt notabene meneer van de RDW steekproef doen. Komt die man tot de conclusie dat mijn mislicht achter niet werkt, garage man houd vol dat ie het gedaan heeft, dus weer afkeur. Ik in alle staten. Zelf provisorisch een nieuw kabeltje gelegd, want wat blijkt de stekkerdoos voor aanhanger, heeft een blokkerend palletje en die wilt niet terug schieten. Dag later weer op apk, weer steekproef. En ik kneep hem voor het zelf gespannen kabeltje. Gelukkig heeft niemand dit opgemerkt en kon ik met een goed gekeurde auto na huis.

Na de APK meteen gepland voor reparatie, zodat ze weer in orde zou gaan zijn.
Nu hebben we 2mei bij een bovag garage( zelfde garage als waar APK is uitgevoerd) de auto ter reparatie aangeboden. Daar hoorde we als we de pomp vervangen, we ook een nieuwe D-riem moeten. Ook zou er een buis besteld worden, was kans dat die niet nodig was, bleek achteraf van wel. D-riem rollers en spanners direct allemaal in 1x. Als we dan toch al bezig zijn dan ook maar direct de aircopomp. We dachten dan zijn we voorlopig even klaar.
Garage belt, auto is klaar. Kostenplaatje € 1013,-
Ik neem de auto mee, airco blaast koude lucht. Rij er in de avond mee naar de pizzaria, onderweg doet de auto gek. Tempratuurmeter valt na koud, auto hakkelen en stoten. Ik was een 800m voor de afrit. Eenmaal afrit genomen rijdend op doorgaande weg, valt auto ineens uit.
Krijg hem niet meer gestart. Motorkap open niks te zien, na paar min weer gestart motorkap nog open en hij start weer. Volgende ochtend ik na de garage, testrit gemaakt, auto vertoonde geen mankementen, met uitlezen wel storingen, auto daar kunnen laten voor 4 dagen (het heeft 4 dagen geduurd omdat er speciaal gereedschap ineens besteld moest worden en dat maandag pas in huis was) waarom ineens speciaal gereedschap na reparatie is uitgevoerd, is me nog steeds een raadsel. Kreeg verder te horen dat door de nokkenassensor olie kwam🤔, die is vervolgens vervangen op kosten van garage, kreeg erbij verteld dat de D-riem eraf is gehaald en daarna opnieuw onder spanning is terug geplaats.
Na 2 weken bij zowat elke start (koude motor) ratelend geluid. Ons gemeld bij garage, maar hun voelen zich nergens erin aansprakelijk waardoor kostenplaatje dikke 800 nu zal worden. Weer zal de D-riem eraf moeten(nieuwe erop, al keer eraf, en nu weer!?).

Maar helaas vertoont de Mégane inmiddels alweer meer problemen. Weer die tempratuurmeter die na koud terug slaat, af en toe oploopt tot max halverwege.
Afkomend van de snelweg, blijft ze op de afrit hoog in toeren. Stil voor stop licht op de rem, auto brult alsof je 100+ rijdt, ook in toeren 4000/5000. Verderop naderen we een rotonde, bij afremmen daling in toeren binnenverlichting in dak ineens aan en uit, auto is niet afgeslagen, daarna toeren niet meer gedaan tot thuis. Tempratuurmeter tot thuis op koud.
Ook ontdekte we vandaag, dat we een soort sis geluid horen als je het gas pardoes intrapt in z'n vrij, alsof je een racekoppeling/turbo hebt.
Als ik de auto rustig laat opbouwen in toeren, hoor je de sis niet, is dit normaal? Overdrukventiel of moet ik me druk maken om vacuüm/druk gedeelte?

Kan ik hier enigzins alsnog de garage voor aansprakelijk houden?
Ze vertellen me wel met een nieuwe waterpomp de D-riem te moeten doen, maar niet de nokkenasversteller, buiten dat door de riem er al afgehaald te hebben en een jong broekie die aan onze auto gewerkt heeft hou ik me twijfels. Evenals na de repatie ineens speciaal materiaal.
Indien garage zoals nu blijft volhouden, kan de bovag iets voor mij doen, gezien garage hun mooie bordje heeft hangen?

We gaan morgen het gaskleppenhuis schoonmaken, maar vrees dat dit nooit alles oplost.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: mark29 op 13 juli 2019, 08:27:25
Die nokkenasversteller hadden ze beter met je riem mee moeten vervangen.
Welk speciaal gereedschap hadden zd nodig?
Gezien de prijzen die je betaald had je net zo goed naar een dealer kunnen gaan. Die weten exact waarop te letten met jouw klachten.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: mark29 op 13 juli 2019, 08:28:32
Dat temperatuur ding, na vervangen waterpomp gok ik zo dat ie niet goed ontlucht is.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: mark29 op 13 juli 2019, 08:29:46
Mistlamp probleem is een bekend euvel.
Dan moet de stekkerdoos vervangen worden. Soms de boel omlussen kan ook voor apk, maar hoort niet.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: mark29 op 13 juli 2019, 08:33:28
Dit airco systeem heeft 1 leiding. Maar moet gewoon vacuum krijgen.
Vaak doet na vullen de boel het nog niet. De universele monteurs denken dan dat de pomp defect is.
Maar dan blijkt er alleen een foutcode gewist te moeten worden namelijk. Die blokkeert de boel vaak.

Komen komen die monteurs bij de dealer van: ja alles vervangen incl pomp en het werkt nog niet. Foutcode wissen en het werkt weer. Pomp onnodig vervangen.
Nog denken klanten dat een dealer stom en te duur is. Maar die kent wel alle specifieke klachten wat je bij problemen geld scheelt.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Wendiieeey op 13 juli 2019, 13:36:50
Citaat van: mark29 op 13 juli 2019, 08:27:25
Die nokkenasversteller hadden ze beter met je riem mee moeten vervangen.
Welk speciaal gereedschap hadden zd nodig?

Dat hebben ze niet verteld, enkel dat het besteld moest worden.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Wendiieeey op 13 juli 2019, 13:40:17
Citaat van: mark29 op 13 juli 2019, 08:28:32
Dat temperatuur ding, na vervangen waterpomp gok ik zo dat ie niet goed ontlucht is.

Kan ik dat op de een of andere manier testen, of hij goed ontlucht is?
Hebben de auto net in test modes gehad, die gaf melding tempsensor. 1 sensor zat iets los.  2e test alles oké.

Ik heb een sis/puf geluid deze komt achter motorblok vandaan, op moment dat je in de vrij met gas speelt.

Tevens als ik de airco aanzet, veranderd autogeluid vergelijkbaar met een tractor.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Wendiieeey op 13 juli 2019, 13:43:00
Citaat van: mark29 op 13 juli 2019, 08:33:28
Dit airco systeem heeft 1 leiding. Maar moet gewoon vacuum krijgen.
Vaak doet na vullen de boel het nog niet. De universele monteurs denken dan dat de pomp defect is.
Maar dan blijkt er alleen een foutcode gewist te moeten worden namelijk. Die blokkeert de boel vaak.

Komen komen die monteurs bij de dealer van: ja alles vervangen incl pomp en het werkt nog niet. Foutcode wissen en het werkt weer. Pomp onnodig vervangen.
Nog denken klanten dat een dealer stom en te duur is. Maar die kent wel alle specifieke klachten wat je bij problemen geld scheelt.

Helaas hebben wij hier in de buurt enkel uber vriendelijke Renault dealers, ma niet heus. Vandaar de keus voor een andere garage.
Zelfs nu, raadsel waar ik nog heen durf. Zal al gauw nu richting Eindhoven of verder worden.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: mark29 op 13 juli 2019, 20:21:54
Sis puf geluid kan goed luchtbellen zijn die dan door je kachelradiateur gaan omdat er lucht in zit. Voor een leek is koelsysteem op lucht checken lastig uit te leggen in begrijelijke taal.  Sorry.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: mark29 op 13 juli 2019, 20:22:31
Van welke omgeving bent u?
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Wendiieeey op 13 juli 2019, 20:47:20
Citaat van: mark29 op 13 juli 2019, 20:21:54
Sis puf geluid kan goed luchtbellen zijn die dan door je kachelradiateur gaan omdat er lucht in zit. Voor een leek is koelsysteem op lucht checken lastig uit te leggen in begrijelijke taal.  Sorry.

Geen sorry, was het vragen waard.
Ik zou niet weten hoe ik een filmpje plaats, anders liet ik het u horen.
Ik woon in Limburg.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: mark29 op 14 juli 2019, 00:12:40
Misschien is er hier een limburger die even met u mee kan kijken namelijk.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Wendiieeey op 18 juli 2019, 06:24:29
Ze is bij de garage geweest.
Maandag gebracht, gisteren eind van de dag opgehaald.
Helaas, garage wilt niks doen.

Airco: ik zou een lek hebben, nadat hun de nieuwe pomp erop hebben gezet, zit hun taak erop. Ze kijken  niet verder of de boel dan werkt. Ook met garantie kan ik hier niks mee.

Ten aanzien van de riem en de nokkenas. Heel kort doen ze ook niks mee. Kon blij zijn uit coulance die sensor gekregen te hebben.
We hebben onze twijfels of die sensor vervangen is. Nieuw ziet hij er in elk geval niet uit.

Ik heb me bedankt voor de kosten en besloten afstand te gaan doen van mijn Megane.
Denk dat dit enige wijze besluit is.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 18 juli 2019, 07:08:44
Het meest wijze besluit wat je nu kan nemen is nooit en dan ook echt nooit meer bij deze garage terug te komen. Als je iets vervangt controleer je gewoon altijd als garage of het daarna goed werkt, zo niet ga je verder zoeken.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Wendiieeey op 18 juli 2019, 12:48:05
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 18 juli 2019, 07:08:44
Het meest wijze besluit wat je nu kan nemen is nooit en dan ook echt nooit meer bij deze garage terug te komen. Als je iets vervangt controleer je gewoon altijd als garage of het daarna goed werkt, zo niet ga je verder zoeken.


Dat zowieso never nooit meer!
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Yorick op 18 juli 2019, 13:57:46
Ik snap je keuze, maar ik zou het daar toch nog niet bij laten. Het lijkt toch echt op dikke nalatigheid of geen goede informatievoorziening van de garage. Dat zou ik me niet zomaar voorbij laten gaan.

Misschien informatie inwinnen bij de bovag oid? Het lijkt me echt niet eerlijk en serviceverlenend wat er is gebeurd.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Wendiieeey op 18 juli 2019, 18:40:21
Ondanks dat ik me inderdaad zwaar gen**id voel.
Blijven we vraagtekens hebben.

De ratel hebben hun niet meer gehoord, ze zijn met de auto bij de dealer geweest en daar is hij ook uitgelezen. Goh zou de ratel weg zijn door reset tijdens uitlezen bij de dealer (ik heb zelf maandagochtend voor laatst de ratel gehoord). Garage gaf zelf aan dat dealer net wat uitgebreider kan uitlezen.

Ze komen aan met feit dat me olie zwaar vervuild zou zijn, geloof me dat is ie niet. Maar kan ik zonder onderzoek niet hard maken, onderzoek is niet goedkoop.

Tevens loopt er volgens hun olie op de d-riem? Waardoor men nu ook geen garantie meer geeft voor de riem.
Kon deze afvegen met een doekje, uhmm de riem zit geheel afgekapt onder de motorkap.


Ik zal een stuk uit de mail toevoegen:

Wat betreft de airco kunnen we vrij kort zijn. Deze heeft een lekkage aan de aircoleiding die van de condensor naar de pomp loopt.

De temperatuurmeter die schommelt kan meerdere oorzaken hebben met de meest voor de hand liggende oorzaak: de thermostaat of verstopping.

Bij het vervangen van een waterpomp omwille van een lekkage wordt verder geen enkel onderdeel van het koelsysteem losgenomen of gezien.

Dit probleem zou beter aan het licht gekomen kunnen zijn omdat een nieuwe waterpomp meer druk levert dan de oude, en een lekkage altijd zorgt voor drukverlies in het koelsysteem.

Uiteindelijk de nokkenasversteller. Dit is een vrij kostbare reparatie. Wanneer deze geen visuele defecten vertoont laten wij de versteller zitten. Dit is ook uit eigen ervaring gezien wij dit type motor vaker in de werkplaats aantreffen met het vervangen van een distributieriem.

De oorzaak van een defecte nokkenasversteller ligt echter anders dan het "foutief monteren" van een distributieriem. Dit heeft in de meeste gevallen te maken met vervuiling van de motorolie, door het niet tijdig uitvoeren van de oliewissel/ gebruik van olie van mindere kwaliteit.
-'*'-

Overigens gaat het ons niet om feit foutief monteren, maar ons niet erop wijzen en daarmee aan ons de keus over laten om wel of niet te laten vervangen.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: mark29 op 18 juli 2019, 20:59:00
Oudere olie is wel degelijk een probleem voor nokkenasverstellers. Deze verstelt op oliedruk. Is die te dik en vervuild dan kan je het schudden.

Als je de versteller demonteert komt er iets olie uit inderdaad.
De dealer kan veel meer zien dan een universele garage, dat probeerde ik je al eerder aan te geven. Ga naar een andere garage deze universele kan goed beurtjes doen. Maar niet capabel genoeg bij specifieke klachten.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: mark29 op 18 juli 2019, 21:00:04
Als die waterpomp vervangen is. Je hoorde ook geluid denk ik toch wel aan lucht hoor.
Titel: Re: Beauty met een beetje veel pech
Bericht door: Wendiieeey op 20 juli 2019, 00:42:38
We hebben een avondje met mijn vader aan de auto besteed.
Haar weg doen, gaat me toch meer aan het hart dan gedacht :x
De nokkenas actuator hebben we los gehad, de inwendige staaf kun je niet bewegen.
Bobines los gehaald en schoon gemaakt. Bougies losgedraaid, schooongemaakt en de polenafstand wat korter gemaakt (0,09mm).
Nieuwe olie, nieuwe oliefilter (orginele Renault).
Luchtfilter aangepakt.
Dus eigenlijk een beurtje gehad.
Na uitvoer gestart en ze leek zelfs rustiger te lopen, netjes tussen de 750/800 toeren stationair.
We gaan even zien hoe ze de komende kilomters rijdt, in elk geval weer wat hoopvoller.

Maar als dit alles is. Kunnen we de nokkenas acurator ook zelf vervangen.

Mijn vader kan enkel niet bij stukje olie op de riem, als dat namelijk in welke vorm dan ook maar een waarheid had, zag ik ook olie onder de auto. Hij valt niet op de riem en vervliegt vervolgens, buiten dat is volgens hem onmogelijk omdat die zo afgedekt zit.
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev