Advertenties


Bio-diesel

Gestart door Birt, 19 november 2007, 19:26:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birt

Ik was gisteren in duitsland en dara heb je zo hier en daar biodiesel aan de pomp. Kan ik deze in mijn 1500dci knikkeren of gaat dat niet werken?
De prijs is namelijk iets van 1.09 de liter. En das toch wel beter dan de huidige nederlandse prijzen voor een litertje diesel.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

cabriolet

je kan het er gewoon ingooien alleen als je een steekproef van de politie krijg krijg je een aardige bekeuring omdat dit is bedoeld voor landbouw voertuigen enzo vandaar dat het goedkoper is
Maar voor de rest is er niks mis mee

Paul

Wat jij bedoelt is rooie diesel.
Ik kan mezelf een scenic dti herrineren die ook bio-diesel getankt had en die liep bijna niet meer.
Volgens mij moet er dan 1 of andere ombouw set op de auto gemonteerd worden om op die brandstof te kunnen rijden.
Ik zou het goed navragen of het wel kan.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Birt

#3
Het zou ook te mooi zijn he. Maar ik zal eens verder informeren. Bedankt voor de reactie.

edit:
Ik heb eens op internet rond gekeken. Biodiesel wat ze in duitsland verkopen moet idd je auto voor omgebouwd worden. Tenzij hij vermeld staat in de lijst van www.biodiesel.de. Hier is een lijst opgenomen die verteld welke auto zo op biodiesel kan rijden. En Renault is er niet bij.

Dat van een boete kan ook, maar dat is meer als je op zonnebloemolie of slaolie gaat rijden. Dan gebruik je het als minerale olie en moet je accijns betalen. En het stinkt, dus je kan redelijk snel betrapt worden.

Dus de biodiesel is voor ons nog ff niet weggelegd. Ombouw is namelijk DUUR!!!
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Timo Zuiderduin

rooie diesel kan je ook in je auto gooien maar daar krijg je inderdaad een boete voor.

Biodiesel is een diesel waarbij gebruik is gemaakt van een deel normale diesel en een deel plantaardige diesel.
voordeel is dat het een stuk milieuvriendelijker is om je motor op te stoken.
nadeel is dat de productie van deze plantaardige diesel niet zo milieuvriendelijk is.

boeme

Bio diesel is in Nederland ook wel te koop, daar kan je best mee rijden. Het kan zo zijn dat je brandstofpomp het op een gegven moment begeeft zonder aanpassingen.

In mijn vorige auto seat toledo tdi met 110 pk, gooide ik zo 25 liter flessen  zonnebloem olie (59 cent de liter), daarna 30 liter gewone diesel, even schudden en klaar was het, auto deed het er prima op, rook alleen naar oliebollenkraam.

Met de huidige commonrail diesel techniek zou ik met een dci motor niet proberen, viscociteit= stroperigheid of dikte van zonnebloem olie( ppo = puur plantaardige olie is groter/zwaarder dan diesel.

In een dti motor zou ik zo zonnebloem olie gooien.


Birt

Dat is priecies waarom de Renaults het niet doen op bio-diesel en de VAG auto's wel. De meeste tdi's van volkswagen zijn hier namelijk geschikt voor. Dit staat op de site te lezen die ik hierboven al noemde. Verder kun je hier verder lezen: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=20930 en zoek anders eens op google. Er is best veel informatie ben ik nu achter. Maar een dti of dci zou ik echt niet zomaar wat anders gooien dan echte diesel. Vooral de dikte van deze vloeistoffen gaan de motoren/pompen niet trekken. De gewone 1.9D, dus zonder turbo en hogere drukken kan het wel.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev