Advertenties


Turbo kapot Renault Megane Coupe 1,9 DTI

Gestart door starbbs, 7 januari 2005, 01:26:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

starbbs

Ik heb sinds kort problemen met mijn coupe. De laatste tijd wilt het wel eens gebeuren dat hij opeens geen vermogen levert. Hij komt dan niet boven de 80 km/u en dan ineens schiet ie weer vooruit.

Dit heb ik niet altijd. De ene dag continue tijdens het rijden en de volgende dag niet. Het lijkt echt alsof de turbo niet aan wilt slaan. Deze week heb ik bijna de hele week prima gereden alleen vandaag begon het weer. Vermogenverlies.

Een vriend van me heeft het even aangehoord en bekeken en zegt dat de LMM EN de Turbo waarschijnlijk stuk is. ik vroeg aan hem of het niet alleen of de lmm of de turbo stuk was. maar hij verzekerde dat het EN de LMM EN de turbo was.

Kan iemand mij vertellen wat het wellicht is
Wat kost zon lmm en turbo, zonder arbeidsloon en is het beter om een gereviseerde turbo te kopen

Ik hoop dat iemand mij anwtoord wilt geven. Dan kan ik hem dit vertellen

gr Marco

Erix

Allow...

Uit je verhaal maak ik op dat de turbo niet altijd druk opbouwd. Wat voor turbo er precies op zo'n Megane DTi zit weet ik niet. Als het een waste-gate gecontrolleerde turbo is kan het bijvoorbeeld zijn dat het stangetje die de waste-gate klep aanstuurt blijft hangen of de spanveer hiervan gebroken/vuil is. Als de turbodruk gecontrolleerd wordt door de spoed van de schoepjes dan zitten deze hoogstwaarschijnlijk vastgerot door de roet van je uitlaatgassen (gebeurd erg veel bij de SEAT-jes en VW's).

Een turbo sloop je niet zomaar... en als je er eentje sloopt dan sloopt je of een lager of een keerring.

Als je een lager hebt gesloopt kun je dit makkelijk controleren. Moet je eventjes aanzuig buis van je luchtfilter naar de turbo toe eraf halen zodat je met je vingers de turbo aan de kopse kant van het compressorhuis in kan. Pak dan lichtjes kopje van de as waaraan de impeller zit vast en probeer deze te bewegen. Het asje moet extreem soepel te draaien zijn en deze mag/moet een kleine radiale speling hebben, deze is ongeveer 0,75mm. Er mag echter GEEN speling zijn in de axiale richting!

Wanneer er een keerring kapot is kan dit aan twee kanten zijn, bij beide verlies je olie. Dit kan in het begin niet veel zijn maar uiteindelijk ga je net zo veel olie verbruiken per km als benzine. Als de keerring aan de compressorzijde lekt kun je dit zien als je de slangen aan de compressorzijde los hebt. Turbo dient helemaal droog te zijn. Bij een lek is de binnenkant van je drukslang meestal ook besmeurd... Als de keerring aan de turbinezijde rot is gaat de olie je uitlaat in. Dit is wat moeilijker te achterhalen. Kunt met een auto achter jouw auto rijden en naar de rook uit je uitlaat kijken als de turbo stop met druk opbouwen (gas los / schakelen). Doordat de gasklep dan sluit kan de turbo zijn druk niet kwijt en ontstaat er eventjes stress op de impellers. Op dit moment krijgt de turbo de grootste klap en mocht die keerring lekken, dan lekt deze in ieder geval zeker ook op dat moment.

Mocht je turbo toch kapot zijn (waarschijnlijk niet hoor) dan zul je ongeveer 700 euro kwijt zijn voor een nieuwe. Turbo revisie komt meestal neer tussen de 500 en 600 euro.
ZX-Audio · the finest audio products around

starbbs

Da's pas een duidelijk antwoord. Wat voor turbo erin zit ... geen idee. Ik heb er helemaal geen verstand van. Maar ik ga je verhaal uitprinten en laten lezen door een vriend van me. Deze heeft er wel verstand van dus wellicht dat jou verhaal hem wel het ea zegt. Thnks !

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev