Advertenties


Dempen geluid motorruimte

Gestart door Joske, 29 oktober 2017, 14:47:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske

Beste Meganerijders...

Hier en daar al wat gelezen, met name dat het normaal is dat mijn 1.6 16v MK3 Grandtour geen afdekplaat heeft op het motorblok. Verbaasd me overigens wel.

Wel zie ik dat onder de motorkap zelf (dus echt de ijzeren deksel, maar dan aan de binnenzijde) ook geen demping zit. Gezien de gaten/voorgevormde holtes lijkt het erop dat deze er wel zou kunnen worden geplaatst. Of heb ik dit mis?
De Megane heeft een wat luidruchtige motor, met name boven de 120 km/u, ondanks de 6-bak.

Zijn er mensen die ofwel een dergelijke demping hebben in de kap OF een motorafdekplaat hebben?
Wellicht een andere tip, zoals de afdekplaat van een totaal ander merk die ook past? (Bij Mn Ford paste destijds een plaat van Volvo bijvoorbeeld).

Vroeg ik me af.

De Megane wordt overigens vrijdag gechipt, wellicht dat dat ook iets gaat schelen in toeren?!
Dat koppel ik uiteraard nog even terug.

Gr



gjcvro

chippen gaat totaal geen invloed hebben op toerental.. Toerental wordt door mechanische  delen bepaald, niet door software. (behalve dan misschien een automaat cvt)

Joske

#2
Ok, dan heb ik dat alvast helder :)
Toeren blijft dus gelijk. Was ook meer om net een ietsie pietsie meer soepelheid te krijgen, wetende dat het bij een atmosferische motor echt maar 10 tot 15 pk / 20nm verschil brengt. Maar da.s een ander onderwerp :) Wil eens kijken of er wat te doen is aan het geluid..

gjcvro

Kijk eens een keer bij een diesel onder de kap zou ik zeggen.. Geen idee of daar wel isolatie zit, ik heb hem nog niet zo vaak open gehad  o-)
Maar ik denk dat de meeste demping in het brandschot zit, dus dat ga je niet zomaar vervangen.

Joske

Idd! Met die gedachte speelde ik al. Zal waarschijnlijk 100% dezelfde kap zijn, althans dat zal in de productie wel knaken schelen. Had hem toevallig open om bladeren te verwijderen, toen viel het me op. Is meestal enkel bij diesels is ook mijn ervaring.

Zal eens informeren wat zo.n plaat kost...mss de moeite wel. Kopschot wordt hem idd niet...

gjcvro

binnenkant motorkap heeft bij een diesel inderdaad demping. Net open gehad, ook ivm bladeren.

Joske

Top!! Thanx. Zal eens kijken of er gaatjes rondom zitten..lijkt me dat je die duwdopjes hebt om eea te bevestigen?!

Nikk

De afdekplaat op het blok staat misschien netjes maar houdt ook warmte vast. Ene model heeft em wel, andere weer niet. Zou deze persoonlijk niet willen monteren. Geloof dat de ervaring is dat de penbobines eerder de geest geven doordat ze warmer worden als er een kap over het blok zit.

Mijn Megane I uit 2000 heeft geen kap over het blok maar wel isolatie motorkap. Die isolatie in combinatie met de automaat waardoor ie minder toeren draait dan de schakel versie zorgt ervoor dat mijn Megane aangenaam stil is op de snelweg.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Joske

:) Is zeker een idee. Was me er al van bewust bij aanschaf, ga niet de boel helemaal beplakken en aanpassen. Maar omdat die 'mat' EN motorbeschermplaat/deksel zo overduidelijk ontbreken leek het me wel een idee. Nu even aan het rondvragen binnen de sloperijen en dealer..eerst de prijs even aanhoren EN zekerheid hebben dat het past.

Zal mn bevindingen uiteraard even posten..wellicht ook handig voor mensen met dezelfde ervaringen/vragen.

Thanx vh meedenken!

Lucas Hermans

Eventjes bij je lokale caraudio dealer langsgaan voor wat isolatie matjes van een paar euro (wel dikke/zware nemen!). Ik heb er laatst 2 aan de onderkant van de kap geplakt en het verschil is duidelijk hoorbaar!

Meteen je deuren isoleren, scheelt ook weer wat en is meteen beter voor je geluid (2 per voordeur, 1 per achterdeur en 2 in de achterklep is aan te raden)

Succes !-!

Joske

Ok! Sluit aan bij de conrad tip. Zelfplakkende?

De 1e dealer reageerde al; advies om geen isolatiemat van een diesel te plaatsen ivm warmte.

Gr

Lucas Hermans

Zo ziet het er bij mij uit:



Dat béétje isolatiespul maakt al een heel verschil!

Ja, die matjes hebben een zelfklevende laag, dus je hoeft niet met lijm of tape te werken !-!

Joske

Bizar! Dan ga ik dat bestellen...alle beetjes helpen. Thanx!! En jij hebt wel een afdekplaat zie ik :) maar is geen MK3 denk?! Gr

mark29

Ik ben wel blij met mijn 6 cilinder hoor, dat is een stuk stiller op de snelweg, cruisen met 2000 toeren ipv over de 4000 toeren.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev