Advertenties


Megane III kachel ventilator werkt niet meer

Gestart door BSP, 11 november 2016, 19:58:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BSP

De ventilator van mijn Megane 3 grandtour 2009 is er mee gestopt, de kachel wordt nog wel warm.
Het is een manuele airco.
Ik heb al verschillende berichten gelezen en het lijkt er op dat ik de oorzaak in de kachel weerstand of relais moet zoeken.
Mijn auto is naar de spuiter geweest, daar is hij door de wasstraat gegaan en het zou kunnen dat daardoor de paravaan is over gelopen, ik heb echter binnen geen water aangetroffen.

Mijn vraag is waar zitten de relais en waar zit de kachelweerstand?
Op de plaats waar ze volgens de Renault maintenance manual (MR427) moeten zitten (type k95, rechts naast het gaspedaal) kan ik m niet vinden.

Mijn airco heeft overigens ook een lekke condensor, die moet nog worden vervangen.
Kan de oorzaak ook een foutcode van de manuele airco zijn, de airco werkt niet optimaal maar doet het nog wel.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie tips!

mark29

Meestal of de weerstand kapot, of de kachelmotor gaat vast zitten door de teveel weerstand.
Maar die teveel weerstand word vaak veroorzaakt door water die naar binnen loopt via de paravan.
Dus zou de afvoeren van de paravan, dus onder die plastic paneel maar eens goed controleren en het interieur op water controleren.

Wat ga je doen, haal de pollenfilter eruit, en die plastic kap aan de zijkant van middenconsole, dat werkt fijner.
Weet je niet hoe? Gebruik de zoekfunctie, word erg vaak naar gevraagd hier, of kijk op YouTube, dat vind ik zelf erg handig met vreemde merken.

Maar goed, pollenfilter eruit, zet de kachel aan op standje 2.
Duw je hand in het gat van de pollenfilter, en ga met je hand omhoog, dan voel je de ribbels van kachelventilator.
Hij staat op stand 2, dus geef je hem een duwtje, waarschijnlijk begint hij dan weer te lopen! Dan had die dus teveel weerstand.
Waarom op stand 2, dan schampt ie beetje langs je vingers, zonder dat ze eraf getjopt worden begrijp je?

Als de boel werkt, eventuele waterlekkage oplossen en dan de kachel gewoon bedienen zoals altijd, maar varieer wat vaker van snelheid, zet hem eens in de week even vol aan met volle bak blazen bedoel ik dan.

Tijdje terug een opmerking van renault nederland gekregen dat er meer megane s waren die kachelmotors hadden die te zwaar draaiden, bij vaker varieren in snelheid zou dit probleem niet meer voor moeten doen, tenzij de klacht word veroorzaakt door een lekkage bijvoorbeeld.

BSP

Bedankt voor je reactie Mark!

Ik heb de motor een zetje gegeven en die doet het nu weer.
De achterkant van de kachel weerstand zag ik ook meteen achter het interieur filter zitten. Die weet ik nu dus ook te vinden. Vanaf de bestuurders kant is die nog niet zo makkelijk bereikbaar dus ik ben blij dat ik die kan laten zitten.

Hartelijk dank voor je tips!

Groeten Bart


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev