Advertenties


Stroom / constante plus vanuit zekeringskast

Gestart door Megane1981, 31 januari 2012, 15:25:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Megane1981

Als een vervolg op het topic: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13284.0

Wie heeft er ervaring met het halen van stroom (een constante plus) uit de zekeringskast van de Megane III HB? Ik moet een plus in de kofferbak hebben voor een actieve sub, maar kon tot nu toe geen goede doorvoer plek vinden om het rechtstreeks vanaf de accu te doen. Toen hoorde ik wel dat je het ook vanut de zekeringskast zou kunnen halen, iemand enig idee hoe en waar precies??

matthew

Dat zou ik niet doen voor een geluidsinstallatie,dit omdat dat weer stroom weg trekt.
Voor een caravan aansluiting(trekhaak dus) kan dat wel.

Als je geen doorvoer kan vinden,zou ik een geschikte plek zoeken om een gat te boren en deze behandelen en rubertje erom om zo je voedingkabel vanaf de accu naar binnen te krijgen.

Roadkill (Michiel)

Uhm wil me er niet mee bemoeien,maar voor een constante plus naar de trekhaak kan het wel,en voor een versterker niet??? Maar veel caravans hebben daar dus wel de koelkast en soms ook nog eens een extra accu op aangesloten zitten..... dan zou ik toch denken dat er ook een versterker mee kan worden aangestuurd??? (zou er geen megazware van 1000 watt op zetten,maar een standaard ding van bv 4x70 moet dan toch wel kunnen?)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

matthew

Stekkerdoos is meestal 2,5 of 4mm kwadraad,voor een versterker leg je voor zo'n kleintje toch al gauw 8mm kwadraat.

Bedrading in auto is 6mm kwadraat.

Het is mijn advies maar,ik zou het niet doen.

Roadkill (Michiel)

ik zeg ook niet dat ik het zou doen,je zit toch met zekeren. Maar als er een koelkast op kan dan zou een versterker(tje) toch ook moeten kunnen? Uit het verhaal maak ik btw op dat het om een actieve sub is,misschien ff kijken of er een beschrijving bij zit,en wat voor voedingsdraad zij aanraden? Komt het overeen met die 6mm lijkt me dat het kan. Enkel wat ik eerder al zei,je zit met zekeren,die wil ik altijd zo kort mogelijk op de accu hebben.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Megane1981

Dank voor de reacties!

Er zit een voedingskabel bij de sub (200 Watt totaal, 2x 100) meegeleverd, inclusief een 15A zwevende zekering erop. Niet zo'n heel dikke kabel overigens, is zoiets als: http://members.home.nl/hrs123/TS-WX210A_1.jpg (ik heb de opvolger).

Dus wat dat betreft zou het moeten kunnen lijkt me. Blijft de vraag, hoe en waar je dat precies in de zekeringskast moet monteren? Heb er al half onder gelegen, maar kon het zo niet zien. Aan het uiteinde van de kabel (kant van de zekering) zit zo'n welbekend oogje dat op de + van de accu gemaakt kan worden, maar nu dus ergens in de zekeringskast zou moeten verdwijnen...

Maar ik sta ook nog open voor de gouden tip om het alsnog rechtstreeks vanaf de accu te doen ;)
Dashboardkastje verwijderen is inmiddels een koud kunstje, dus daar achter langs zou het kunnen. Nu nog een doorvoer.

matthew

Je moet niet achter je zekeringkast maar links onder je dorpel kap weg halen en daar liggen een paar dikke plussen.

Hendeltje motorkap openen even weg halen.

Megane1981

Top! Daar zal ik even gaan kijken vandaag of morgen  !-!

Moet ik die dan nog wel in de kast afzekeren, of is de zwevende zekering voldoende?
Of moet ik ze sowieso via de kast zekeren omdat er anders geen stroom op staat?

matthew

Op die bedrading staat al stroom dus wel even met een zwevende zekering ertussen,want je weet niet welke je pakt.

Megane1981

Kan ik dat hendeltje er zo afwippen, zoals je ook al die andere panelen los kan klikken?

En, als er al stroom op die draden staat, zijn ze dan niet al in gebruik?
Kan ik daar wel zonder problemen nog eens 200Watt vanaf tappen?

matthew

Daar staat al voeding op,en zijn dus in gebruik.
Voor een koelkast voor caravan maakt dat niet uit.

Daarom zeg ik ook dat je voor je versterker een aparte draad moet leggen vanaf je accu en eventueel een gaatje boren en rubbertje erom dan is het ook binnen en goed dicht.

Want als jij je versterker eraan gaat maken ben ik toch bang dat je megane eerdaags gaat afbranden.

Megane1981

Ja precies, daar was ik al wel een beetje bang voor...
Die optie sla ik dan maar over, de Megane moet nog minimaal 3 jaar mee gaan ;)

Als iemand nog tips voor het doorvoeren heeft, zonder te hoeven boren, dan hoor ik ze graag!
Achter het dashboardkastje zit wel een rubbertje, maar van daaruit kreeg ik nergens mijn kabel in de motorruimte te zien...

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev