Renault Mégane Club

Mégane 4 Technisch 2016-Heden => [Mégane 4] Motorisch => Topic gestart door: mark op 8 februari 2018, 17:56:43

Titel: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark op 8 februari 2018, 17:56:43
Niet meer starten nadat het gevroren heeft.
Er komt condens uit de intercooler in de cilinders terrecht.
Dit bevriest, en als er vervolgens een paar uur later weer gestart word, blokkeerd de motor en knalt de grote zekering bij de accu er door.
(http://imageshack.com/i/poCNapKfj)
De reparatie is het vervangen van het kastje met de zekering.
Dacht ook nog ff herprogrammeren. Al het vocht uit de intercooler halen. En de gloeibougies er uit draaien en vervolgens starten, zodat het water er uit komt.

(Edit: foto toegevoegd. Nog met de berger gesproken, ze hebben hier in de regio vandaag 30 megane's en talismannen afgesleept.)
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: hemi24 op 8 februari 2018, 18:40:09
Welk type motor hebben we het dan over..?
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark op 8 februari 2018, 20:27:52
Tot nu toe alleen nog de diesels gezien.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: Abdelitto op 8 februari 2018, 21:27:16
Ai das niet best, hopelijk gaat het bij mij goed. Moet zeggen vergeleken met de vorige auto's (andere merken ook) start deze Megane super snel. Moet je een 1.7 cdti Opel starten in de winterweer, denk dat de hele buurt het kan horen.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: hemi24 op 8 februari 2018, 22:20:52
Waarom hebben de oudere DCI's geen last van, vraag ik me dan af?!?
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark op 8 februari 2018, 22:41:04
zal wel net iets ander ontwerp zijn, en meer ecotroep.
Anders zou ik het ook niet weten.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark29 op 8 februari 2018, 22:57:31
Clio hebben dit ook veel gehad.
Bij pechmelding in zn 5 zetten. Auto duwen. Zit de motor vast,niet starten dan.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: RichardMegane op 6 maart 2018, 16:03:50
Zelf ook door dit probleem getroffen geweest. Afgelopen vrijdag na precies 3 weken eindelijk mijn auto weer terug gekregen.
Ik kreeg het document vanuit Renault Nederland ook nog te lezen. Er is ook een plastic kap achter de bumper geplaatst.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark29 op 6 maart 2018, 18:30:49
Vandaag 2 scenics gemaakt. En een clio bijna af. Morgen afmaken.
Spulllen waren niet te leveren. Echt een dom probleem, dit valt niet uit te leggen aan de klanten.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: RichardMegane op 7 maart 2018, 12:24:32
Klopt daar kampte mijn dealer ook mee, waardoor het zo lang heeft geduurd.
Vind wel dat Renault hier verder zelf weinig over naar buiten brengt.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark29 op 7 maart 2018, 16:34:31
Ze zijn nog een fatsoenlijke oplossing aan het bedenken. Denk dat dat ook mee speelt.
Er staan er weer een paar op het terrein hier die nog gemaakt moeten worden.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: RichardMegane op 22 januari 2019, 08:55:54
Op 8 febuari 2018 ook getroffen door dit probleem. Op dat moment heeft mijn Megane 1.5 diesel (uit 2017) 3 weken bij de dealer gestaan.
Gisteren 21 januari 2019 helaas eveneens dit probleem, waarbij de auto in een volledige storing valt. Volgens de berger reed hij op en aan om niet startende Renaults op te halen.

Meer verder wel tevreden Megane rijders hierdoor getroffen?
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark29 op 22 januari 2019, 09:09:36
Ik zit ziek thuis dus zie ze niet komen op het werk. Vorig jaar enkele tientallen moeten maken. Ging nergens over.
Hoorde gister van een maat van mij die rijd op een berger die had er afgelopen week ook alweer 12 opgetakeld.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: RichardMegane op 22 januari 2019, 09:15:17
@mark29 Volgens de dealer is er vorig jaar een extra windvang kap geplaatst. Verder weet ik er helaas het fijne ook niet van helaas. Weet jij zo de details van wat er vorig jaar aan gedaan is?
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark29 op 22 januari 2019, 20:26:19
Afhankelijk per type auto, en motor er waren verschillende oplossingen. Scenic die zekeringkast, bij clio de startmotor etc. Bij sommige schild plaatsen in bumper.
Verder gloeibougies eruit. Water eruit halen. Water uit intercooler halen. Olie en oliefilter vervangen en dan herprogrammeren.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: Meg3 op 22 januari 2019, 20:37:50
Zo te zien heeft dit het nieuws bereikt:

https://www.ad.nl/auto/renault-diesel-weigert-massaal-te-starten-door-winterweer~a4c21502/

Het artikel sluit af met dat je je diesel binnen moet zetten met dit koude weer; dat ik daar niet op kwam  8)7
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark29 op 22 januari 2019, 21:08:27
Om te voorkomen dat het flinke hoeveelheid water wat er niet in hoort niet bevriest bedoel je?
:D
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark op 22 januari 2019, 21:23:17
heb er 1 binnen gehad die er vorig jaar ook al stond.
Hier was de modificatie met het roostertje vorig jaar al uitgevoerd. helpt dus niet echt.  :D

de captur en de clio krijgen nieuwe software, de megane en talisman niet.
deze krijgen alleen een roostertje voor de intercooler.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark29 op 22 januari 2019, 22:19:35
En wat zeg je tegen de klant: tot volgend jaar meneer! En een fijne dag nog he!
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: R.J. Mulder op 23 januari 2019, 16:57:18
Ik heb er nog geen last van gehad, zou het wat uitmaken omdat ik lange afstanden rij?
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: Cliopatra op 23 januari 2019, 20:10:38


Beste allemaal,

Ben actief op Clioclub maar hopelijk is het niet erg als ik hier even kom kijken daar ik toch een beetje zorgen maak. :?

Ben sinds 3/4 jaar in het bezit van een Clio 1.5 dci bj 2014  90pk  en tot nu nog geen problemen gehad.

Rij zelf 4 tot soms 5 dagen in de week een afstand heen 100 en 100 terug. 200km. Ik dacht ook dat lange ritten mij de ellende zullen besparen wat betreft "vorstproblemen"...
Ben een arbeider en heb geen leasegebakje.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5780560,printview,page=1 

Hier is een collega die ook veel rijdt (160km/per dag) en toch is gestrand met zijn Clio...

Als ik het dus goed begrijp is er nog niet een echte permanente oplossing?!

@Mark, je had het over een andere startmotor. Moet er dan een zwaarder type in? En ben benieuwd wat een software-update kan bijdragen/ter voorkoming aan bevroren water in een slang.
Of de inlaat een fijn rooster ervoor.


Kortom: kan ik nu preventief iets doen of wachten tot ik aan de beurt ben  Y

Ik heb helaas geen garage en dus slaapt de auto buiten...

Hoop dat er mensen zijn die advies hebben.

--
Beterschap














Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: appie op 23 januari 2019, 20:31:53
@MARK
Jij werkt bij de dealer en zegt dat er een nieuwe software update komt , maar mijn clio krijgt onderhoud bij de lokale garage (Bosch car service)  . Krijgen deze garages bericht over de update of moet ik zelf ( of de garage) hier rf achteraan.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: gjcvro op 23 januari 2019, 22:58:21
Is het überhaupt niet een slechte zaak dat er vocht in de cilinders komt?
Betekend dit als de auto lange tijd stilstaat de boel ook kan vastroesten?
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark29 op 23 januari 2019, 23:08:42
Is gewoon zelfde startmotor. Omdat de oude doorbrand als mensen willen blijven proberen te starten.
En de zuigers niet op en neer kunnen door het water.
Ja dat water gaat gewoon mee met de olie en aangezogen lucht.

Die softwareupdate word meestal vrijwel niet toe gelicht dus de monteur weer meestal niet wat gewijzigd word.
Ja tuurlijk moet je zelf naar de dealer. De dealers gaan echt niet bij elke update elke lokale garage, beuners, hobbyisten etc inlichten.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark29 op 23 januari 2019, 23:10:57
We hebben trouwens alleen hele jonge autos gezien met deze klachten. Hoogstens een paar jaar oud.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: Meg3 op 24 januari 2019, 11:39:32
Begrijp ik goed dat de clio van mijn vader (1.5 dci 90 pk uit 2015) risico loopt en mijn megane ecu uit 2012 geen last zou moeten hebben?
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: Cliopatra op 24 januari 2019, 12:06:55

Dat dacht ik eerst dus ook, dat het de nieuwere motoren waren met name 1.5 dci 110 pk.

Als je mijn bericht boven de link gebruikt zie je dat een collega ook dit had met een Clio uit 2013  :neen:





Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: Cliopatra op 24 januari 2019, 14:55:52


Omdat dit dus al een tijdje speelt is het jammer dat een groot merk als Renault geen oplossing heeft.
Een aanpassing of modificatie.
Elk merk heeft wel eens een probleem aan de hand van een ontwerpfout, maar meestal volgt er een modificatie of in het extreme een terugroepactie.

@Mark bedankt voor de tip, mocht i niet starten in zn 5 zetten en duwen. Zit de motor vast niet doorstarten daar de startmotor doorbrand.

Hoop niet dat ik nummer 140 ben in de wachtrij 😁😁😁

✋🏾✋🏾
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark op 24 januari 2019, 18:00:20
De megane, talisman, kadjar en espace krijgen geen nieuwe software. Dat is alleen een kwestie van ontdooien, vocht er uithalen en rooster plaatsen.  Alleen de auto's zonder die module met de zekering krijgen nieuwe software.

Ons magazijn heeft gelijk toen we het eerste geval binnenkregen 40 van die modules besteld. Dus daar ligt het niet aan. De roosters daar in tegen laten wel op zich wachten.....
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: marcopaul op 18 januari 2020, 16:34:27
Ik ben benieuwd of alle Megane IV dieselrijders inmiddels de modificatie hebben laten uitvoeren.
Sinds enkele weken heb ik een Megane IV uit 2017.
Omdat ik benieuwd was of deze al de aanpassing had gehad in het verleden heb ik mijn Renault dealer gevraagd om op kenteken dit na te gaan.
Hij kon me vertellen dat dit niet was gedaan. Was een prio 'blauw' ( wat niet echt de hoogste prio is begreep ik van hem ). Bij de volgende beurt nemen ze dit mee.
In elk geval zei de monteur die ik aan de lijn had dat het rijgedrag het condensprobleem meer kon oplossen dat de modificatie ( plastic kap? ).
Advies was dan ook om gewoon ouderwets te rijden, dus wat hoger in de toeren. Dat moderne ECO2 rijden ( 70 rijden in de 4 etc. ) schijnt de veroorzaker te zijn.
Wellicht kunnen de monteurs op dit forum dit beamen ?
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: Abdelitto op 18 januari 2020, 17:45:06
Ik heb die modificatie al sinds September toen het een grote beurt kreeg. Eerlijk gezegd merk ik zelf er niks van, we hebben dan wel een zachte winter gehad. Alleen 1 verandering wat ik aan mijn auto merk (ook vorige 2 winterperiodes gehad) dat de rempedaal heel hard is voordat ik start. Ik heb een EDC (Automaat) dus om mijn auto te kunnen starten moet ik het rempedaal wel indrukken maar dan wel met kracht want anders start het gewoon niet. Verder betreft de motor merk ik niks van, alleen dat het heel goed loopt vind ik, al bijna tegen de 135.000 aan en draait als een zonnetje.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark op 18 januari 2020, 19:12:52
Heb al een paar bevroren diesels gezien die al zo'n rekje hadden. Vind het ook wel een beetje een pruts oplossing.  :D

Wel goed voor de efficiëntie, staat 2,2 uur voor, ben in een half uurtje klaar.  :grin:
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: i2paq op 22 januari 2020, 09:12:09
Het is mij niet duidelijk welke motoren getroffen (kunnen) worden?

Ik heb een 1.5Dci, automaat, uit 2012.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark op 22 januari 2020, 19:05:53
De 1.5 dci. Maar heb eigenlijk zelf nog geen megane 3 gezien met bevroren motor. Maar schijnt wel te kunnen bij de megane 3, want oud collega heeft er wel een paar gehad.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: patt2021 op 19 februari 2021, 10:00:34
Wat is hier de oplossing geweest vanuit de dealer?
valt dit onder fabrieksgarantie of wat zijn de kosten ?

Momenteel staat mijn megane bij de dealer met dit probleem :(
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark op 19 februari 2021, 15:27:51
Bij de megane en talisman alleen een plastic roostertje voor de intercooler. En de zekerings module vervangen.
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: GWCDV1974 op 25 februari 2021, 10:58:52
Als ik dit zo lees, kon ik (tot nu toe) wel eens geluk hebben gehad. Motor startte tijdens de winter van 2021 (die ene week) na werktijd niet meer; greep niet aan. Na 3x proberen kwam de motor wel rond.....
Titel: Re: Bevroren motor- het euvel en de reparatie
Bericht door: mark op 25 februari 2021, 18:37:11
Dan heb je zeker geluk gehad.

Als de auto's langer als een kwartiertje in de warme werkplaats stonden, was het altijd wel even spannend of het goed ging haha.  :D
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev