Advertenties


powerbox

Gestart door San, 22 januari 2007, 14:16:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

San

wie heeft er ervaring met een powerbox in een megane2 benzine motor?
vermogenswinst, kosten, garantie.

Timo Zuiderduin

ik heb van opeltje's toch wel goeie reacties gehoord op de powerboxen. en dan gewoon op een 1.4 of 1.6 blokkie.

vermogenswinsten tot 20pk op een 1.6 16v.

dit was met een powerbox van Mantzel.

eerlijk gezegd ben ik nooit powerboxen tegengekomen die op een megane passen.

Timo Zuiderduin

http://www.mantzel.com/shop/shop/USER_ARTIKEL_HANDLING_AUFRUF.php?darstellen=1&Kategorie_ID=46

zie hier de link naar info op de website van Mantzel.
helaas zijn deze alleen maar voor Opel.!

In het stukje in het Duits valt te lezen over de 20PK.

ook zal je hier info over vinden als je via Google op Powerbox en Mantzel zoekt.

Erix

Zo te zien worden er hier over verschillende 'powerboxen' gepraat.

San:
San bedoelt waarschijnlijk de elektronische 'powerbox' zoals bijvoorbeeld deze:

Dit geval zie je vaak (eigenlijk bijna alleen maar) voor turbo-diesel motoren waarbij de turbodruk elektronisch geregeld is. Echter voor turbo benzine motoren zou je ze ook kunnen toepassen mits de turbodruk elektronisch geregeld is. Een dergelijk apparaat als dit zorgt ervoor dat de ECU een onjuiste meting binnen krijgt van de turbo druk of juist de turbo niet juist meer aanstuurt. Het resultaat hiervan is dat de turbodruk hoger uitvalt met als gevolg een hogere vuldruk en dus meer vermogen.

Timo:
De 'powerbox' die Timo laat zien bevat geen elektronica en is ook geheel iets anders. Dat Mantzel ding schroef je op het spruitstuk en fungeert als soort buffer van het inlaat traject. Hierdoor ontstaat er een RAM-inductie effect en kan de motor sneller reageren omdat nu de onderdruk piek in het inlaat traject voor een groot deel wordt afgevlakt. Ook wordt de luchtstroom bij hogere toerentallen stabieler waardoor een lichte stijging in het vermogen zichtbaar is. Mantzel biedt een losse 'box' die op het standaard spruitstuk gemonteerd dient te worden. Venom biedt bijvoorbeeld een compleet inlaat spruitstuk:
ZX-Audio · the finest audio products around

Timo Zuiderduin

Als het inderdaad zo'n soort powerbox zou zijn dan zou ik er nooit aan beginnen.

als je geluk hebt krijg je 10 pk winst,... maar dat is dan wel uitzonderlijk hoog.

chippen (remappen, aanpassen van de ECU en weet ik het hoe je het allemaal kan noemen) bij non-turbo motoren is a waste of money.

dit is pas een van de laatste dingen die je laat uitvoeren nadat je de rest allemaal al hebt aangepast.

Meganez

Citaat van: Timo Z.(Clio RS) op 25 januari 2007, 23:31:32
chippen bij non-turbo motoren is a waste of money

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Dat het een hoop geld is voor weinig pk's heb jij gelijk in.

Echter kan het koppel met 20 Nm toenemen en dat merk je echt wel, bovendien wordt het gebied waarover je je koppel beschikt gunstiger (mits goed gechipt). Behalve dat dit benziene besparing op kan leveren wordt de karakteristiek van de motor gewoon heel anders. Als je eerder over je koppel beschikt rij je gewoon soepeler en zal je vooral met tussensprintjes het verschil merken.

MadMike

Hetgeen wat ik ook heb gehoord over die powerboxen voor diesels is dat ze vaak alleen de druk op de leidingen verhogen oid wat niet echt gunstig is voor je motor

Meganez

Welke leidingen??? Waarom is het niet gunstig voor je motor???

LVD

het enige wat een powerbox doet, is de waardes manipuleren voor de ecu, die daardoor voor de gek gehouden wordt. Goedkope en snelle manier van 'tunen'  maar een slechte manier.
het beste is nog steeds 'chippen' van de ecu. De afstelling kan veel nauwkeuriger gebeuren omdat men alle nodige krachtvelden in de Eeprom aanpast, in alle toerentallen en/of versnellingen (zeker bij een automaat van groot belang)

kremers

denk zelf dat je de vermogenswinst bij benzine auto's echt moet vergeten.
het meeste resultaat is gewoonweg te behalen met een Turbo benzine motor of zelfs een diesel.

de 3 misschien hooguit 8-10 pk winst bij een non-turbo motor zijn echt niet merkbaar.

denk dat je dan beter een andere auto kunt kiezen.

LVD

Vermogens winst bij een zelfaanzuigende benzine motor is wel te halen, alleen niet hetgeen wat men er van verwacht.
Bij mijn megane zijn ook een aantal dingen aangepast, en ik heb nu 160 echte gemeten pk's. niet extreem veel, gezien hetgeen het gekocht zou hebben normaal  !-!, maar tov het normale vermogens en koppelkromme, heb ik redelijk veel winst in het middengebied en naar top toe, loopt ie ook wat vlotter en soepeler door.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev